Coronavirus en je agrarische verzekeringen

De coronacrisis heeft veel impact op agrarisch ondernemers. Wij krijgen hierover vragen. Lees wat wij doen om jou te helpen.

In bedrijf blijven met alle regels rondom het virus

Naast gezond blijven, is in bedrijf blijven voor jou belangrijk. Samen met onze partners in de land- en tuinbouw stelden wij tips voor je op om veilig te blijven ondernemen. Je leest ze hier.

Je kunt op elk moment je verzekeringen aanpassen

Als je bedrijfsvoering stilgelegd wordt of stagneert, zie je je omzet teruglopen, soms zelfs tot 0. In enkele gevallen moet je als ondernemer zelfs je medewerkers wegsturen. Soms zijn dit factoren die de hoogte van je verzekeringspremie bepalen. Goed om te weten: je kunt dit op elk moment laten aanpassen. Let er wel op dat je dit ook weer aanpast als je situatie verandert, zodat je altijd goed verzekerd blijft.

Versoepelde regeling om jaaromzet voor gewassen in kassen aan te passen

Je kunt het verzekerde bedrag voor gewassen op elk moment laten aanpassen. Dit verzekerde bedrag mag je met terugwerkende kracht tot 1 maart 2020 verlagen en in lijn brengen met actuele en te verwachten waarden. Hierdoor betaal je direct minder premie. Wij adviseren je wel om dit beperkt te doen, omdat een teeltplanschade over een langere (toekomstige) periode kan ontstaan.

Voorbereiding op uitwerking noodfonds: registratieformulier beschikbaar

Heb je inkomstenderving of schade door het coronavirus? Op 15 april werd bekend dat de sierteeltsector en onderdelen van de voedingstuinbouw kunnen rekenen op financiële steun. Deze regeling wordt uitgewerkt door het ministerie van LNV en RVO. Het is goed om je hier op voor te bereiden. Hiervoor is een registratieformulier met handleiding te vinden op de website van Glastuinbouw Nederland.

Je kunt uitstel van betaling aanvragen

Omdat we weten dat het ook financieel een lastige periode is voor veel van onze klanten kun je uitstel van betaling aanvragen. De periode van uitstel is verlengd van 30 naar 90 dagen. Daarnaast is het ook mogelijk om in plaats van in één keer je premie per kwartaal of per maand te betalen. Je regelt dit via je verzekeringsadviseur.

Je rechtsbijstandsverzekering helpt bij geschillen over de noodvoorzieningen vanuit de overheid 

De overheid heeft allerlei noodvoorzieningen getroffen waar ondernemers een beroep op kunnen doen als zij getroffen zijn door overheidsmaatregelen. Omdat deze regelingen onverwachts komen en we onze klanten hier goed bij willen helpen, bieden wij dekking voor geschillen die ontstaan.

Uitbreiding van de dekking bij het bezorgen van producten

We zien klanten die overgaan op het bezorgen van hun producten. Daarom is bezorgen, met zowel een zakelijk als particulier verzekerde auto tijdelijk meeverzekerd. Ook de aansprakelijkheidsverzekering biedt dekking als je tijdelijk je producten bij klanten bezorgd.

Tijdelijke leegstand van gebouwen hoef je niet te melden

We zien dit niet als leegstand volgens de polis en daarom hoef je deze leegstand niet bij ons te melden.

Wij gaan coulant om met uitgestelde keuringen en preventiemaatregelen

Sommige klanten kunnen door de huidige situatie niet op tijd voldoen aan de keuringen of preventiemaatregelen. Wij kunnen je uitstel bieden. Neem hiervoor contact op met je verzekeringsadviseur.

Heb je vragen? Of wil je je verzekering aanpassen?

Stel je vragen aan de verzekeringsadviseur. Hij staat je graag te woord.