inline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearinline/logininline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/play-largeinline/pointer-moreinline/searchinline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtube

Beperk het risico op een hoge claim door productaansprakelijkheid
18 november 2014 - Aart interviewt collega Frank van Rijn over aansprakelijkheid rond levering van producten en hoe je deze risico’s beperkt.

Je klanten willen waar voor hun geld. Daar streef jij natuurlijk ook naar. Maar als er iets mis is met een product dat jij hebt verkocht en een klant ondervindt daardoor schade, wie is daarvoor dan aansprakelijk?

Ik sprak met mijn collega Frank van Rijn, risicodeskundige bij Interpolis en collega blogger. Hij helpt ondernemers om hun bedrijfsrisico’s in beeld te brengen en te voorkomen. Ik vroeg hem hoe het zit met aansprakelijkheid bij levering van producten en hoe je deze risico’s beperkt.

Wanneer ben je aansprakelijk?
Produceer je zelf je producten, dan ben je aansprakelijk voor schade door deze zaken. Logisch. Als je goederen inkoopt van buiten de EU of een eigen label hangt aan producten die je inkoopt binnen de EU, word je gezien als producent en ben je productaansprakelijk. Let op! Als importeur moet je je aan bepaalde regels houden. Speelgoed bijvoorbeeld mag alleen geïmporteerd worden als het voorzien is van een CE-markering. Dan weet je namelijk zeker dat het voldoet aan de eisen van de Europese Regelgeving

Wat is nou precies productaansprakelijkheid? 
Je kunt aansprakelijk gesteld worden als: 

  • Het product gebrekkig is. Dit betekent dat het product niet de veiligheid biedt die je klant ervan mag verwachten. Regelmatig hoor je in het nieuws dat er kinderspeelgoed uit de handel wordt gehaald, omdat er bijvoorbeeld kleine onderdelen loslaten waarin kinderen kunnen stikken.
  • De schade een gevolg is van dat gebrek.
  • Jij door de wet wordt gezien als producent. Bijvoorbeeld omdat je het product hebt gemaakt, naar de EU hebt geïmporteerd, of omdat je het product onder jouw naam verkoopt.

Geen belemmering voor ondernemerschap: 4 tips om je risico’s te beperken: horen nu eenmaal bij het ondernemerschap, dus ook het risico op een productaansprakelijkstelling. Door een paar zaken goed voor ogen te houden, beperk je dit risico. 


1. Borg het productieproces
Maak je zelf de producten die je in je winkel verkoopt? Richt dan je productieproces nauwgezet in. Begin met een goede controle van de grondstoffen of halffabricaten die je gebruikt en eindig met regelmatige steekproeven waarbij je de kwaliteit van je product beoordeelt. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je dit proces van a tot z beschrijft en de controlemomenten vastlegt en uitvoert. 


2. Weet bij wie je inkoopt
Maak kennis met de fabrikant waarvan je je producten koopt. Leg gemaakte afspraken vast in een contract en doe een kwaliteitscontrole voordat de producten naar je worden verzonden. Kun je de kwaliteitscontrole niet zelf uitvoeren, bijvoorbeeld omdat je producten helemaal uit China komen? Laat deze controle dan verzorgen door een bedrijf dat daarin is gespecialiseerd. Zo weet je zeker dat je product de afgesproken kwaliteit heeft. 


3. Maak goede afspraken met je leveranciers
Leg afspraken die je met je leveranciers maakt vast in heldere contracten waaraan je goede leveringsvoorwaarden verbindt. Laat het item aansprakelijkstelling nadrukkelijk in deze voorwaarden aan bod komen. Maak je eigen leveringsvoorwaarden? Laat die dan juridisch toetsen.


4. Leveren aan klanten buiten de EU Als webwinkeleigenaar ligt de wereld letterlijk aan je voeten.
Zeker als je een nicheproduct verkoopt, moet je niet vreemd opkijken als je kopers uit verre landen komen. Wees extra alert bij aanvragen uit de Verenigde Staten en Canada. De schadeclaims zijn daar vaak erg hoog, bedenk daarom goed of je het risico van een aansprakelijkstelling kunt en wilt nemen.

Productaansprakelijkheid valt onder je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering
Veel zzp’ers denken dat ze verzekerd zijn voor aansprakelijkheid omdat ze privé een aansprakelijkheidsverzekering hebben. Dat is niet waar. Om je productaansprakelijkheid te regelen, heb je een aparte bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering nodig. Dus ben je van plan een webwinkel te starten of een winkel te openen? Ga je zelf producten maken of importeren? Zorg er dan voor dat je goed op de hoogte bent van de risico’s en ga na of een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor jouw bedrijf relevant is.

Wettelijke garantie
Als je product niet goed is, ben je als winkelier sowieso verplicht een vervangend product te leveren of de klant geld terug te geven. Dit heeft niets te maken met productaansprakelijkheid, maar valt onder de wettelijke garantie.


Aart van Bunte
senior risk engineer