inline/alertinline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearinline/logininline/logoutinline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/next-aquainline/play-largeinline/pointer-moreinline/previous-aquainline/searchinline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtube

Voorkom een faillissement na brand

14 november 2014  - 40% van de bedrijven die te maken krijgen met een grote brand gaat binnen een jaar failliet. Dat heeft vaak niets te maken met de materiële schade die wordt geleden. De juiste brand- en bedrijfsschadeverzekering vergoedt vrijwel alles. Dat het uiteindelijk zo misgaat na een brand, komt vooral doordat klanten in de herstelfase gaan shoppen bij de concurrent en niet meer terugkomen. Natuurlijk hoop je dat het je nooit overkomt. Maar omdat nu eenmaal niets zeker is in het leven, geeft Jos Wensink, schade-expert bij Interpolis, tips hoe je bedrijf een calamiteit wél overleeft. 

Een doordacht calamiteitendraaiboek is goud waard
Laatst bezocht ik een eigenaar van een sportschool in een dorp in Friesland wiens pand door een kleine binnenbrand volledig beroet was. Hij zat met zijn handen in het haar en wist gewoon niet waar te beginnen: Hoe benader ik mijn klanten? Wat ga ik ze zeggen? Wanneer kan ik verder? Wat moet ik in de tussentijd doen? Bovendien was hij bang dat zijn klanten naar de concurrent zouden overstappen. 

Maak bewuste keuzes
Ik nam samen met hem de verschillende scenario’s door. Het doorstarten in een pand dat toevallig leegstond was een serieuze optie. Maar deze doorstart bracht veel kosten met zich mee en we twijfelden of we daarmee het gewenste resultaat – behoud van de klantenkring – zouden bereiken. Uiteindelijk besloot de ondernemer versneld de schade aan zijn pand te laten herstellen. Er werd ’s avonds en in het weekend hard doorgewerkt, zodat de sportschool eerder heropend kon worden. Hij koos bewust een langetermijnvisie waarbij de klanten voor hem belangrijker waren dan wat dan ook. Want wat heb je aan nieuwe fitnessapparatuur als er niemand gebruik van maakt? 

Draaiboek
De ondernemer erkende dat hij niet goed voorbereid was op deze calamiteit, net zoals de meeste ondernemers. Hij had zijn zaak goed op orde en heel veel energie gestoken in brandpreventie. Maar toch kan het misgaan. En wat je dan moet doen, daar had hij minder lang over nagedacht. Na de brand zorgde dat voor veel extra onrust en onzekerheid bij hem. Wat helpt, is vooraf nadenken over wat er allemaal mis kan gaan en op basis daarvan een draaiboek maken. Zodat je precies weet wat je na een brand als eerste op moet pakken. Je bedenkt hoe brand kan ontstaan en welke maatregelen je daartegen kunt nemen. Maar stel jezelf ook eens de vraag wat er gebeurt als je bedrijf toch afbrandt. Wat moet je regelen? Hoe reageren je klanten en leveranciers? Hoe zit het met doorbetalen van je medewerkers? Is er een locatie waar je kunt doorstarten? En: hoe kun je zo snel mogelijk weer leveren aan je klanten? Wat heb je daar allemaal voor nodig? Wie kunnen je daarbij helpen? Maak daar afspraken over met die personen of instanties. Houd bij dit alles voor ogen dat het allerbelangrijkste is dat je kunt blijven leveren aan je klanten. Als je dit goed op papier hebt staan, scheelt het je na een calamiteit een hoop onzekerheid en duidelijkheid. 

Veilig bewaren
En nog een laatste tip: bewaar je draaiboek, klantinformatie, boekhouding en andere belangrijke informatie op een veilige, toegankelijke plek. Bij voorkeur buiten je bedrijfspand of in een brandwerende kluis.


Jos Wensink
schade-expert brand