inline/alertinline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearinline/logininline/logoutinline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/next-aquainline/play-largeinline/pointer-moreinline/previous-aquainline/searchinline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtube

Zo herkent u zakelijke groeipijn op tijd

Grijpt u elke nieuwe zakelijke kans van harte aan? Zorg er dan wel voor dat uw bedrijf niet ten onder gaat aan een fikse groeispurt. Dat gebeurt namelijk nog maar al te vaak. Een groeispurt kan flinke groeipijn veroorzaken. Voor u, het bedrijf, uw gezin en de klanten. Hieronder geef ik enkele tips om deze signalen tijdig te herkennen, zodat u de uiteindelijke groeipijn kunt beperken.

 

De risico's van te hard groeien

De opdrachten stromen binnen en het gaat beter met uw bedrijf dan u ooit had durven dromen. Toch begint het te wringen. Eigenlijk kunt u die nieuwe klus onmogelijk in uw eentje klaren. Natuurlijk zet u hier toch uw schouders onder. Zo gaat dat bij ondernemen. 

Tot het moment komt dat dat het zo niet langer gaat. U werkt dag en nacht, haalt geen energie meer uit je werk en bent alleen nog maar brandjes aan het blussen. Intussen klagen je klanten steen en been over zaken die misgaan. Die eerder zo positief geachte groei doet nu pijn, en niet zo'n beetje ook. 

Groeipijn ontstaat niet van de ene op de andere dag, vaak speelt het al een tijdje.

 

Luister naar uzelf (en uw omgeving)

Ik denk dat u deze groeipijn deels kunt voorkomen. Zo'n situatie ontstaat namelijk niet van de ene op de andere dag: vaak speelt het al een tijdje. U merkt steeds vaker dat bepaalde dingen anders gaan dan voorheen. En u niet alleen: uw thuisfront is dat vast ook al opgevallen. 

Want het doet natuurlijk wel wat met uw humeur als u bepaalde zaken niet meer onder controle hebt. De tijd is aangebroken om even pas op de plaats te maken en zich af te vragen wat er aan de hand is. Waar ligt de oorsprong van deze signalen? Een eerlijk antwoord op die vraag is de sleutel tot de oplossing. Daarvan ben ik overtuigd.

 

Is het capaciteitsprobleem tijdelijk of structureel?

Veel ondernemers zitten een tijdje in een tussenfase. Te veel werk om zelf te kunnen afhandelen, maar nog te weinig uren om een medewerker erbij te nemen. De hamvraag hier is of je in een tijdelijke piek zit, of dat je een structureel capaciteitsprobleem hebt. 

Kijk daarvoor kritisch naar ontwikkelingen in jouw branche en klantenkring. Zit jouw sector duidelijk in de lift? Of is het een kortdurende opleving? Dat bepaalt of je de drukte zelf nog even aankunt, of dat je misschien toch beter hulp kunt inschakelen van een uitzendkracht, stagiair of collega-ZZP'er. Je lost jouw capaciteitsprobleem echter pas structureel op wanneer je een medewerker aanneemt of een samenwerking aangaat met een andere ondernemer. 

 

Persoonlijke groei

Toen uw uw eigen bedrijf startte, had u vast een droom of bepaalde ambitie voor ogen. Sommige ondernemers merken dat ze na een flinke groeispurt steeds verder daarvan verwijderd raken. Omdat ze niet langer vakman zijn, maar eigenlijk eerder fungeren als manager. Omdat ze vooral bezig zijn met planning, medewerkers aansturen en coachen. Meestal is dat niet waarvan ze droomden toen ze startten. 

Bedrijfsgroei kan daardoor de nodige onvrede veroorzaken, zelfs een burn-out. Om te voorkomen dat het zover komt, kunt u bijvoorbeeld uw werk tijdig iets anders inrichten en bepaalde taken delegeren. Zodat u voor een deel weer kunt gaan doen wat u leuk vindt. Dat scheelt een hoop stress!

 

En voor het thuisfront?

Wilt u de groeipijn serieus aanpakken? Overleg dit dan ook met uw thuisfront. Staan zij achter uw besluit om vol te gaan voor de uitbreiding van uw onderneming? Hoe lost u dit thuis op als u tijdelijk minder aanwezig kunt zijn? 

Voorkom dat u een extra zorg erbij krijgt, omdat de balans tussen werk en privé totaal zoek is. Met de onvoorwaardelijke steun van het thuisfront in de rug gaat u ongetwijfeld weer als een speer!

 

Stippel voor uzelf uit waar u over vijf jaar wilt staan en hoe u dit in die periode kunt bereiken.

 

Tip #1: probeer gecontroleerd te groeien

Stippel voor uzelf uit waar u over 5 jaar wilt staan. En reken dan terug wat dat over 4, 3, 2, 1 jaar voor u en uw bedrijf betekent. Wat of wie hebt u nodig om dit te bereiken? Een goede voorbereiding kan heel wat groeipijn voorkomen. Sta hier dus op tijd bij stil en denk er realistisch over na. Dat werkt meestal beter dan doorhollen tot u zichzelf voorbij loopt.

 

Tip #2: praat met collega's

U kunt veel van collega-ZZP’ers leren en overleggen over zaken waar u tegenaan loopt. Bezoek netwerkbijeenkomsten of werk eens een dag op een externe locatie, zoals Seats2meet. 

 

Tip #3: Groei = meer risico

U hebt andere systemen, machines, extra voorraad en misschien wel een groter bedrijfspandnodig. Of u richt zich op een nieuwe activiteit en gaat bijvoorbeeld starten met exporteren. Dat houdt in dat ook uw risico's kunnen veranderen. Onderzoek daarom tijdig of de wijzingen invloed hebben op uw verzekeringsbehoeften.

 

Sjak van Nieuwkuijk

Risico- en preventiedeskundige

Meer informatie over zakelijke groei

Weet u welke nieuwe risico’s om de hoek komen kijken als uw productie verdubbelt? En wat u moet regelen als u mensen in dienst neemt? U leest het in het dossier Zakelijke groei.