inline/alertinline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearfacebookflaghashtaglinkedininline/loginlogo_labinline/logoutinline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/next-aquainline/play-largeinline/pointer-moreinline/previous-aquainline/searchaanmeldeninline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtubetagtwitterwhatsapp
Dossiers algemeen

Fysieke klachten

    Wat zijn fysieke klachten?

    Klachten aan rug, nek, knie en schouders komen veel voor bij ondernemers. Soms zijn een verkeerde houding, overbelasting of spanningen (stress) daarvan de oorzaak. Deze klachten kunnen ook ontstaan door een chronische aandoening, een ongeval of door een afwijking aan de spieren, pezen, gewrichten en zenuwen.

    Hoe herken ik deze klachten?

    Pijn, krachtsverlies en stijfheid beïnvloeden uw dagelijks leven. Door een stijve of pijnlijke rug of schouder gaat u anders bewegen en raken uw spieren uit balans. Eventuele pijn kan ook een negatieve invloed hebben uw concentratievermogen, slaappatroon en stemming.

    Welk risico loop ik?

    Als de klachten zich opstapelen, kan dat een flinke impact hebben op uw prestaties. En ze kunnen er zelfs toe leiden dat u niet meer kunt werken. Dat kan van grote invloed zijn op uw bedrijfscontinuïteit én op uw financiële situatie. Want de vraag is of uw klanten kunnen wachten tot u hersteld bent.

    Hoe beperk ik de risico's?

    Verzekeren is niet de enige oplossing voor uw risico's. Liever helpen wij u om arbeidsongeschiktheid te voorkomen. Dan helpen wij u pas echt. Wij geven u tips om fysieke klachten te beperken of te voorkomen. Ook hebben we preventiediensten speciaal voor ondernemers. Zodat u gezond blijft ondernemen.
    1. Breng ergonomische verbeteringen aan op uw werkplek
      Wist u dat niet alleen dynamisch spierwerk (tillen, duwen en trekken) maar ook statisch spierwerk (lang staan of zitten) belastend is voor uw rug? Een paar tips om rugklachten te voorkomen:

      - Pas uw werkhouding aan.
      - Verander regelmatig van houding.
      - Gebruik een aangepast toetsenbord en tilhulpmiddelen.

    2. Versterk uw fysieke belastbaarheid en uw conditie
      Sport en beweeg regelmatig, leef gezond.

    3. Laat een medische check-up doen
      Een onderzoek voorkomt niet dat u ziek wordt, maar het helpt wel gezondheidsrisico’s op te sporen. Laat u regelmatig onderzoeken door uw huisarts of meld u aan voor een medische check-up. Een arts onderzoekt dan uitgebreid uw algemene gezondheid.

    4. Zoek hulp als uw werkdruk te hoog is
      Ga in gesprek met een professionele coach die u helpt om te gaan met spanningen op uw werk.

    Welke oplossingen zijn er?

    Interpolis biedt bij het Interpolis InkomensZekerPlan een aantal preventiediensten aan om u te helpen met een gezonde levensstijl, zoals de Medische check-up en Fysiofitheidscan.

    Verzekeren?

    Het InkomensZekerPlan biedt u niet alleen een uitkering bij arbeidsongeschiktheid. Wij helpen u ook om te blijven ondernemen met een ruime keuze aan preventie- en re-integratiediensten.