inline/alertinline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearfacebookflaghashtaglinkedininline/loginlogo_labinline/logoutinline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/next-aquainline/play-largeinline/pointer-moreinline/previous-aquainline/searchaanmeldeninline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtubetagtwitterwhatsapp
Dossiers algemeen

Voorkom stress

    10 slimme tips om stress te voorkomen

    Helaas merken de meeste ondernemers vaak te laat dat ze gestrest zijn. Ze krijgen klachten zoals hoofdpijn, concentratieproblemen en slapeloosheid waardoor ze minder goed presteren. Altijd alle stress vermijden, is haast niet te doen. Maar u kunt zich er wel beter tegen weren door op tijd een pas op de plaats te maken. De onderstaande tips helpen u daarbij:

    1. Zorg goed voor uzelf
      - Beweeg. Fiets of wandel dagelijks minimaal een half uur.
      - Leef gezond. Eet veel groenten en fruit. Gebruik koffie, suiker en alcohol met mate. Pure chocolade is goed!
      - Rust voldoende. Slaap minimaal 7 tot 9 uur per nacht en leg uw tablet en telefoon minstens een uur voordat u naar bed gaat aan de kant.

    2. Maak keuzes
      Durf ‘nee’ te zeggen, plan uw werk ruim in en delegeer waar mogelijk.

    3. Pauzeer
      Neem regelmatig een korte time-out. Ontspan door bijvoorbeeld heel bewust naar muziek te luisteren.

    4. Herken de signalen van een opkomende burn-out
      Bent u moe, prikkelbaar, vaker ziek, slaapt u slecht of piekert u veel? Zorg dan extra goed voor uzelf.

    5. Neem afstand bij acute stress
      Krijgt u hartklopping of een erg onrustig gevoel? Stop met het werk waarmee u bezig bent. En doe geconcentreerd een ademhalingsoefening.

    6. Focus op 1 ding tegelijk
      Voorkom multitasken en taakwisselingen.

    7. 70% is genoeg
      U hoeft niet altijd voor de volle 100% te gaan.

    8. Verbeter uw kwaliteit van denken
      Mindfulness en aandachttraining geven u rust en helpen u uw gedachten te ordenen.

    9. Reflecteer
      Sta af en toe stil bij uw sterke kanten. Denk bewust na over uzelf, uw gedrag en uw activiteiten.

    10. Vraag om hulp
      Deel uw zorgen en emoties en schakel anderen in als u er zelf niet meer uitkomt.