inline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearinline/logininline/logoutinline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/play-largeinline/pointer-moreinline/searchinline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtube

Niet-spoedeisende zorg


    Soms weet u voordat u naar het buitenland al dat u daar zorg nodig hebt. Dat gaat om niet-spoedeisende zorg. Deze kunt u vooraf plannen. Vraag dan uw behandeling aan via het aanvraagformulier zorgbehandeling. U hoort binnen 5 werkdagen van ons wat wij vergoeden en wat u moet bijbetalen. Wij helpen u met het regelen van uw zorg. Ook rekenen wij waar mogelijk rechtstreeks met de zorginstelling af. Als wij toestemming geven ontvangt u van ons automatisch het document S2. Met dat document kunt u aantonen dat wij toestemming hebben gegeven voor uw geplande behandeling.

     

    Wat vergoeden we voor niet-spoedeisende zorg in het buitenland?

    Wat we vergoeden uit de basisverzekering of aanvullende verzekering vindt u op onze vergoedingspagina 'Niet spoedeisende zorg in het buitenland'.

    Bij de vergoeding van niet-spoedeisende zorg in het buitenland maken wij onderscheid tussen:

    • gecontracteerde zorgverleners (in België en Duitsland)
    • niet- gecontracteerde zorgverleners
    • zorg bij expertisebehandelingen
    • zorg volgens de vergoedingsregels van het land waar u de zorg krijgt, met het S2 formulier

     

    Zorg bij gecontracteerde zorgverleners?

    Wij hebben met een aantal zorgverleners in België en Duitsland contracten gesloten. Hier kunt u voor niet-spoedeisende medisch specialistische zorg terecht. Wij betalen 100% voor zorg uit de basisverzekering. U betaalt eigen risico. Neem vooraf contact op met de ZorgActief Lijn via 013 462 20 25 of via WhatsApp, 06 22 27 16 29 (werkdagen tussen 8.00 en 21.00 uur).

     

    Wat betalen we uit uw basisverzekering bij niet-gecontracteerde zorgverleners?

    Voor het jaar 2016 geldt dat we maximaal 75% uitbetalen van het gemiddeld gecontracteerd tarief in Nederland. Kost de behandeling meer dan wij vergoeden, dan betaalt u de rest van het bedrag zelf. U betaalt eigen risico.

     

    Wat betalen we uit uw basisverzekering bij expertisebehandelingen?

    Expertisebehandelingen in het buitenland betalen we 100%. De vergoeding is voor behandelingen waarvoor in Nederland de medische kennis ontbreekt. U betaalt eigen risico.

     

    Waar heeft u recht op met het S2 formulier?

    Als wij toestemming geven voor een geplande behandeling ontvangt u het document S2. Met dit document kunt u bij de zorgverlener aantonen dat wij toestemming hebben gegeven voor uw geplande behandeling als u verblijft in:

    • de hele EU
    • IJsland
    • Liechtenstein
    • Noorwegen
    • Zwitserland

    Dit recht hebt u op basis van de Europese Verordening (EG) nr. 883/2004 van het Europees Parlement. Richtlijn 2011/24/EU.

     

    Wat krijgt u betaald als u toestemming hebt via het S2 formulier?

    U krijgt dezelfde vergoeding als inwoners van het land waar u verblijft. U betaalt ook dezelfde eigen bijdragen. Krijgt u een nota voor een eigen bijdrage? Stuur deze dan naar ons op. Wij kijken dan of wij de eigen bijdrage betalen.

     

    Wat krijgt u niet betaald als u toestemming heeft via het S2 formulier?

    Zorg in particuliere klinieken zit meestal niet in het wettelijke verstrekkingenpakket van het land. Particuliere klinieken accepteren uw S2 daarom meestal niet.


    Meer leest u in de brochure Medische zorg België en brochure Medische zorg in het buitenland.