inline/alertinline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearinline/logininline/logoutinline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/next-aquainline/play-largeinline/pointer-moreinline/previous-aquainline/searchinline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtube
Dossier Zakelijke groei met tips voor groeiende bedrijven.

Ondernemer Jeroen Dronkert over pionieren en groeipijn

    Na een spannend eerste jaar keerde het tij

    Naam: Jeroen Dronkert
    Bedrijf:
    Importeert Le Gooker in Nederland
    Aantal medewerkers:
    Geen
    Quote:
    ‘Doe wat je écht leuk vindt, kies iets waar je in gelooft!’
    Groei-tip:
    “Hoe meer energie je erin steekt, hoe groter de kans op succes.”

     

    Groeipijn, daar kan starter Jeroen Dronkert over meepraten. De enthousiaste ondernemer importeert houtgestookte buitenovens van het merk Le Gooker uit Frankrijk. Na een spannend 1e jaar is het tij gekeerd en richt hij zich vol energie op de opbouwfase.

     

    Dealers waren direct laaiend enthousiast
    “Het 1e jaar begon geweldig. Ik kreeg het alleenrecht om dit product op de Nederlandse markt te brengen. Een buitenkansje, want de 1e dealers die ik voorzichtig polste, waren direct laaiend enthousiast.

    De in Frankrijk geproduceerde Le Gooker buitenoven is ambachtelijk gegoten, dus ontzettend degelijk. De oven is ideaal om in te grillen en pizza’s of brood in te bakken én is ook nog eens te gebruiken als buitenhaard. Al die eigenschappen maken hem opvallend anders dan andere buitenovens. Maar het wrange is dat juist die nieuwigheid me het 1e jaar parten speelde.”

     

    Pionieren was een enorme uitdaging
    “De 1e bestellingen kwamen veel sneller dan verwacht, dat gaf me een partij energie! Maar de productie stond nog in de kinderschoenen, er kwamen regelmatig kleine verbeterpunten aan het licht. Onze kwaliteitseisen zijn nu eenmaal hoog. Soms moest ik maanden wachten op een levering. Toen besloot de Franse producent ook nog om de thuismarkt voorrang te geven, waardoor ik mijn leads on hold moest zetten!

    De afstand werd best een barrière; mijn Frans, hun Engels, de cultuurverschillen, dat brak op den duur op. De opstart vrat tijd, terwijl ik parttime was gestart, naast mijn drukke baan als manager Business Control bij Enexis. Ondanks alle tegenslag bleven de reacties uit de markt gelukkig onverminderd positief.”

     

    Na het 1e jaar pakte ik het anders aan
    “De buitenoven heeft inmiddels alle kwaliteitstesten glansrijk doorstaan en ook het productieproces verloopt gecontroleerd. Dat gaf me de moed om knopen door te hakken. Ik geloof heilig in dit product, dus nam ik afscheid van mijn werkgever om me volledig op Le Gooker te concentreren. Hoe meer energie je erin steekt, hoe groter de kans op succes, dat heb ik wel geleerd.”

     

    Mijn focus ligt volledig op kwalitatieve groei
    “Mijn grootste zorg is om de juiste dealers te selecteren. Ik wil dat Le Gooker exclusief verkrijgbaar is bij kwaliteitszaken, goed verspreid over Nederland. Om de naamsbekendheid te vergroten steek ik veel energie in demo’s en evenementen. Ik zoek geen explosieve groei, ik wil rustig uitbouwen, zodat ik steeds kan waarmaken wat ik beloof.”

     

    Ik durf nu groter te denken
    “Iedere euro kun je maar 1 keer uitgeven, was mijn motto in het begin. Dus vervoerde ik de buitenovens achterin mijn auto. Nu ik steeds meer aanvragen krijg, is dat geen doen meer, zo’n oven weegt 250 kilo! Modellen in bruikleen geven, dat deed ik het 1e jaar liever niet. Maar wat heb je aan producten in een opslagloods?

    Mensen moeten de oven zien, ervaren hoe lekker gerechten smaken die in Le Gooker zijn bereid. Dát verkoopt. Ik loop nog steeds niet met geld te smijten, maar ik heb wel een knop omgezet. Ik heb een bestelbus met laadklep aangeschaft, zet diverse demo-modellen uit en neem deel aan evenementen. Om verder te komen moet je gewoon investeren, punt.”

     

    Over risico’s wil ik niet te lang piekeren
    “Ik denk dat je als ondernemer vooral bezig moet zijn met waar het echt om gaat: je klanten, je product, het ondernemen. Niet te veel piekeren over de risico's, maar er praktisch mee omgaan. Kijk, ik installeer de buitenovens nu zelf bij de klanten. Gaat daar iets mis, dan ben ik daarvoor aansprakelijk. En omdat ik zo’n situatie netjes wil afhandelen, heb ik mijn aansprakelijkheid goed verzekerd.

    Hetzelfde geldt voor de bus waarin ik de buitenovens vervoer. Die is WA verzekerd, de schade bij anderen is gedekt. Mijn eigen schade regel ik zelf wel, daar heb ik een buffer voor.”

     

    Groeipijn hoort bij ondernemen
    “Iedere fase kent zijn eigen pijntjes. Ik hoop dat ik me over een tijdje afvraag hoe ik het allemaal in mijn eentje red. Binnenkort nemen de dealers de aftersales al over, maar er komt een moment dat ik het transport moet uitbesteden. Of misschien zelfs iemand inhuur voor de orderafhandeling. Ach, voorlopig is dat allemaal nog toekomstmuziek, niet iets om bang voor te zijn."

     

    Mijn tip voor collega-starters
    “Doe wat je écht leuk vindt, kies iets waarin je gelooft. Een eigen bedrijf starten is keihard werken, weet ik uit ervaring. Maar ik ben zó trots op mijn product, dat ik iedere dag weer met een grote glimlach in mijn bus stap. Ik vind dat gevoel van vrijheid, maar ook de blijdschap van mijn klanten onbetaalbaar. Voor mij hét teken dat ik de juiste keuze heb gemaakt."

    Meer informatie over zakelijke groei

    Weet u welke nieuwe risico’s om de hoek komen kijken als uw productie verdubbelt. En wat u moet regelen als u mensen in dienst neemt? U leest het in het dossier Zakelijke groei.

    Persoon die verhaal vertelt
    Strooploos
    Puck Aerns en Priscilla Wagensveld waagden de sprong in het diepe en startten hun eigen bedrijf. Hun full service communicatiebureau groeit gestaag. En door samenwerken en outsourcen schalen ze hun capaciteit eenvoudig op en af.
    Dossier Zakelijke groei met tips voor groeiende bedrijven.
    Zakelijke groei
    Welke nieuwe risico’s komen om de hoek kijken bij zakelijke groei? U leest het in het dossier Zakelijke groei.
    Persoon die verhaal vertelt
    Purple
    Voor Joost Rueck is het digitale innovatiebureau Purple niet zijn eerste bedrijf. Wijzer geworden door eerdere ervaringen groeit hij nu in behapbare stappen naar de juiste positie in de markt. En focust hij nu vooral op mensen en plezier.