Mijn telefoonrekening is hoger dan normaal

Uw telefoonrekening is veel hoger dan normaal. Wat kunt u doen? De volgende informatie helpt u op weg.  

Waar bestaat uw abonnement uit?

Bekijk goed wat er wel en niet in uw abonnement zit. Een abonnement kan bestaan uit een aantal belminuten, sms’jes en een internetbundel. Hoeveel belminuten, sms’jes en internetdata u per maand hebt, staat in uw contract.

Als u meer belt of sms’t dan in uw contract staat, dan moet u hiervoor apart betalen. Hoeveel u moet betalen per minuut, sms of MB dataverkeer, verschilt per telecombedrijf.

In het buitenland
Telefoongebruik in het buitenland zit tegenwoordig  vaak voor Europa in uw abonnement. Buiten Europa zit het telefoongebruik vaak niet in uw abonnement. Kosten voor bellen, sms’en of internet hangen af van het land en de voorwaarden van het telecombedrijf. 

Tip
Schakel in het buitenland uw data-roaming of uw internet uit. Dan voorkomt u dat u ongemerkt gebruik maakt van uw telefoon.

Vraag een gespecificeerde rekening op

Op de gespecificeerde rekening ziet u wat u verbruikt hebt en wat buiten uw abonnement valt. Kijk voor de tarieven ook in de algemene voorwaarden. Zijn de juiste tarieven gebruikt? Of vindt u dat er onjuiste kosten op uw rekening staan?

Betaal het gedeelte van de rekening waar u het mee eens bent

Als u het niet eens bent met een gedeelte van de rekening, moet u het resterende gedeelte alvast betalen. Over dat bedrag bent u het namelijk eens, en op dat bedrag heeft het telecombedrijf recht.

Zoek samen naar een oplossing

Kunt u de extra kosten op uw rekening niet verklaren, neem dan contact op met de telefoonprovider. Misschien kunnen zij de rekening ook verder toelichten. Probeer dan samen tot een oplossing te komen.

Stuur een ingebrekestelling

Komt u er niet uit met de telefoonprovider? Stuur dan een ingebrekestelling. Dat is een brief met de volgende informatie:
  • Het probleem. Met welke kosten bent u het niet eens? En waarom vindt u dat deze kosten niet juist zijn?
  • Een termijn waar binnen het bedrijf moet reageren. 2 weken is hiervoor gebruikelijk. Als in de algemene voorwaarden een reactietermijn wordt genoemd, moet het bedrijf zich hieraan houden.
  • U vermeldt ook dat wanneer het bedrijf uw probleem niet oplost, u verdere stappen gaat ondernemen.
Bekijk de voorbeeldbrief

Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd bewijzen dat u de brief gestuurd hebt. Als u een e-mail stuurt, vraag dan om een ontvangstbevestiging.

Naar de Geschillencommissie

Komt er geen (goede) oplossing of reageert het telecombedrijf niet? Dan kunt u naar de Geschillencommissie telecommunicatiediensten stappen. Voorwaarde is dat het bedrijf is aangesloten bij deze commissie. Dat is bijna altijd zo. Aan het besluit van de Geschillencommissie moeten beiden partijen zich houden. Als de Geschillencommissie uw klacht niet behandelt, kunt u naar de rechter.

Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

Onze dienstverlening

Met Interpolis Rechtshulp zijn wij er voor iedereen zonder een rechtsbijstandsverzekering en helpen u bij uw juridisch probleem. U krijgt juridisch advies voor een vast bedrag, zo voorkomt u verrassingen. Het is mogelijk om uw zaak bij de rechtbank of geschillencommissie volledig over te dragen aan ervaren juristen van LegalGuard. Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.
Neem contact op voor een gratis intake | Interpolis Juridisch Advies

Advies over welke oplossing past bij uw situatie

Gratis

  • Vrijblijvend bellen met onze jurist.
  • Direct een jurist aan de telefoon.
  • Op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 (013 462 37 21).
Persoonlijk juridisch advies | Interpolis Juridisch Advies

Persoonlijk juridisch advies

€ 299,-

  • Een gratis vrijblijvend telefonisch intakegesprek.
  • Persoonlijk advies over uw rechten en plichten.
  • Jurist kijkt of alle regels goed zijn toegepast.
  • Advies over uw rechtspositie.
  • Advies over de vervolgstappen.
Onderhandelen door een jurist | Interpolis Juridisch Advies

Onderhandelen door een jurist

€ 699,-

  • Een jurist verdiept zich in uw situatie en stelt een strategie met u op.
  • Er wordt gekeken hoe het beste in onderhandeling kan worden gegaan.
  • Jurist onderhandelt met de andere partij.

Direct contact

 

Bellen

U kunt ons bellen voor hulp of vragen.

Intake

Een jurist belt u terug om u vrijblijvend te adviseren over de oplossing die het beste bij uw situatie past.

E-mail

Stuur ons een e-mail via info@legalguard.nl Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.