Wat is het Lab?
Interpolis gelooft dat verzekeren anders kan. We willen meer veiligheid voor onze klanten maar weten nog niet altijd hoe we dat gaan realiseren. Het Lab is een initiatief waar we op zoek gaan naar innovatieve oplossingen en vervolgens samen kijken wat wel en niet werkt.

Opdracht 3

Vandaag dim je jouw lampen, mogen je smartphone en tablet in vliegtuigmodus en de televisie en computer blijven uit. Niet schrikken, niet de hele dag. Slechts een paar uur voor het slapen gaan.

Dimmen is doen
Uit onderzoek blijkt dat 93% van de jongvolwassenen 1 uur voor het slapen gaan nog gebruik maakt van een computer, tablet of smartphone. Dat mag anders. 2 uur voordat je gaat slapen, staan alle schermen in jouw huis op zwart. Niet om je te pesten, maar zodat je het effect hiervan ontdekt. Daarnaast dim je 3 uur voor het slapen gaan je lampen. 

Waarom?
De overgang van drukte naar rustig in bed liggen gaat niet perse soepel. Het verwerken van de dag en ‘klaar zijn’ voor je bed kosten tijd. Daar kun je al die schermen niet bij gebruiken. Ook start de productie van melatonine 2 tot 3 uur voor je slaap. Licht van schermen of lampen in je huis, verstoort je slaap-waakritme en onderdrukt de aanmaak van melatonine. Hierdoor val je moeilijker in slaap.

Tip
Benut de tijd die je normaal achter je schermen doorbrengt aan iets anders. Lees een boek of de krant of maak een wandeling in de buitenlucht.

Geniet van je rust.

Met vriendelijke groet,

Ellen Seelen en Christiaan Buitenhuis
Namens Team Gezondheid Interpolis