Wat is het Lab?
Interpolis gelooft dat verzekeren anders kan. We willen meer veiligheid voor onze klanten maar weten nog niet altijd hoe we dat gaan realiseren. Het Lab is een initiatief waar we op zoek gaan naar innovatieve oplossingen en vervolgens samen kijken wat wel en niet werkt.

Opdracht 5

Ga vanavond in bad of neem een korte douche waardoor je sneller in slaap valt en je slaapkwaliteit verhoogt.

Jouw lichaam ‘slaapklaar’
Neem tot maximaal 1 uur voordat je gaat slapen een warm bad. Geen bad? Spring dan vlak voor het slapen gaan onder de douche. Zo zorg je ervoor dat jouw lichaam de perfecte temperatuur krijgt om sneller slaap te vatten.

Waarom?
Jouw lichaamstemperatuur is gekoppeld aan jouw slaap-waakritme. In de loop van de avond daalt de kerntemperatuur van je lichaam automatisch en neemt de huidtemperatuur toe. Je lichaam maakt zich klaar voor de nacht. Door maximaal 1 uur voor het slapen gaan een warm bad te nemen stijgt de kerntemperatuur van je lichaam. Vervolgens heeft je lichaam 1 uur de tijd om de kerntemperatuur te laten dalen. De lagere temperatuur helpt om beter in slaap te komen. Een korte douche zorgt voor een lichte stijging van de huidtemperatuur van ongeveer 0,5 graden. Dit zorgt voor een hoge slaapkwaliteit met een diepere slaap. Je neemt de taak van je lichaam over waardoor je het geautomatiseerde proces voor bent.

Fabel of fabel? Door 's avonds te sporten slaap je beter
Fabel! Druk bezig zijn vlak voordat je gaat slapen maakt je misschien vermoeider, maar het helpt je  niet om sneller in slaap te vallen. Net als licht remt ook een zware lichamelijke activiteit de productie van het slaaphormoon melatonine af. Licht en beweging tijdens de dag hebben wél een positief effect op in slaap komen en doorslapen en de kwaliteit van jouw slaap.  

Geniet van je bad of douche…en slaap lekker alvast!

Met vriendelijke groet,

Ellen Seelen en Christiaan Buitenhuis
Namens Team Gezondheid Interpolis