Dring ziekteverzuim in je bedrijf terug

Heb je last van een hoog ziekteverzuim onder je medewerkers? Dat is soms botte pech, maar vaak ook niet. Als werkgever kun je van alles doen om het ziekteverzuim terug te dringen.

De sfeer op de werkvloer heeft veel invloed op het ziekteverzuim onder medewerkers

Wordt er in jouw bedrijf hard gewerkt én veel gelachen? Grote kans dat het ziekteverzuim dan waarschijnlijk aan de lage kant is. Is er sprake van gespannen verhoudingen tussen medewerkers? Of geven managers of leidinggevenden niet het goede voorbeeld qua gedrag? Dan kan dat leiden tot oplopend verzuim.

Een positief werkklimaat schuilt in kleine dingen

Leidinggevenden hebben een belangrijke rol in het creëren van een positieve bedrijfscultuur. Een goede manager verlangt inzet van medewerkers, maar heeft ook hart en aandacht voor hen. Dat zit hem vaak in kleine dingen, zoals het wel of niet begroeten van medewerkers. Hoewel dat natuurlijk geen directe relatie heeft met ziekteverzuim, draagt het wel bij aan de sfeer op de werkvloer. Maar er zijn ook andere dingen die je kunt doen om het verzuim terug te dringen.
Een joggende vrouw

Zorg voor fijne fysieke arbeidsomstandigheden

De Arbowet is hierin natuurlijk een verplichting, maar als werkgever kun je méér doen. Creëer een omgeving waarin je mensen graag werken. Je zult zien dat het de sfeer ten goede komt én dat het ziekteverzuim omlaag gaat. Ook hierin maken kleine dingen al een behoorlijk groot verschil. Als alles in de bedrijfsruimtes netjes wordt schoongemaakt en opgeruimd, dan ligt het aantal ziekmeldingen doorgaans lager dan wanneer het een rommeltje is.

Een goede omgang met ziekmeldingen voorkomt meer verzuim

Je krijgt natuurlijk met ziekmeldingen te maken. De manier waarop je daarmee omgaat, is belangrijker dan je misschien denkt. Vroeger was de gedachte vaak nogal zwart-wit: iemand is ziek of iemand is niet ziek. Maar iemand die zich ziek meldt, kan bepaalde taken best nog uitvoeren. Bespreek dat direct als een medewerker zich bij je ziek meldt. Dat geldt ook bij langdurige ziekte. Mogelijk kan iemand een deel van zijn taken vanuit huis uitvoeren. Heeft een medewerker een gebroken been, dan betekent dat niet dat hij helemaal niets meer kan doen. Net zo belangrijk als het bespreken van het werk dat iemand nog wel kan doen, is het navragen hoe het met je medewerker gaat. Wees vriendelijk en betrokken. Een goede communicatie is in een situatie als deze voor iedereen prettig.

Neem mensen aan die het werk aankunnen

Het klinkt logisch, maar in de praktijk blijkt dit niet altijd te gebeuren. Iemand met een mbo-opleiding aannemen voor een positie op hbo-niveau, is goedkoper. Maar op de langere termijn neemt het ook risico’s met zich mee. Het vergroot bijvoorbeeld de kans op een burn-out door werkstress, omdat het werk te ingewikkeld of zwaar blijkt te zijn. Met hard werken is niets mis, maar de medewerker in kwestie moet het wel inhoudelijk wel aankunnen.

Investeer in sporten en gezond leven

Medewerkers die vaak sporten en een gezonde levensstijl hebben, lopen minder kans om ziek te worden en uit te vallen. Als werkgever kun je daarin een rol spelen. Motiveer je medewerkers om te sporten en faciliteer hen hierin. Bijvoorbeeld door korting te geven op een sportschoolabonnement. Of door hen te helpen bij het stoppen met roken. Dat is goed voor de gezondheid van je medewerkers én voor de gezondheid van je eigen bedrijf