Aanhoudende stress: op welke signalen moet je letten?

Als je langere tijd last hebt van stress, kun je burn-outklachten ervaren. Het hoeft zeker niet te betekenen dat je met die klachten ook daadwerkelijk een burn-out hebt of deze in de toekomst krijgt. Wel is het belangrijk om je klachten goed in de gaten te houden en op tijd aan te pakken. We vertellen je meer over deze onderschatte klachten.

Van stress naar burn-outklachten

Stress is een natuurlijke reactie van het lichaam op spannende situaties. Een beetje stress kan nuttig zijn. Het maakt dat je alerter wordt. Je ademhaling en hartslag gaan sneller en je bloeddruk gaat omhoog. Voor een belangrijke presentatie of een examen zijn de meeste mensen gespannen of gestrest, dat is normaal. Na deze stressvolle situatie verdwijnt de spanning en herstellen lichaam en geest. Maar soms wordt er veel van ons gevraagd of willen we te veel. Dit kan extra stress of spanningen geven die lang duren. Deze aanhoudende stress kan leiden tot fysieke en mentale klachten. Deze klachten noemen we burn-outklachten.

Het onderzoek dat Ipsos in opdracht van Interpolis uitvoerde onder Nederlanders (geboren tussen 1980 en 2000) laat zien dat 21% dusdanige mentale klachten ervaart, dat het dagelijks leven wordt beïnvloed. Hierbij horen bijvoorbeeld klachten als moeheid, slecht slapen en prikkelbaarheid. 

Veelvoorkomende burn-out klachten

Wanneer je burn-out klachten hebt, zijn deze vaak mentaal of fysiek.

Mentale klachten die je kunt ervaren zijn:
  • Piekeren
  • Het gevoel hebben de controle te verliezen
  • Prikkelbaarheid
  • Slecht kunnen concentreren
  • Vergeetachtigheid
Bijbehorende fysieke klachten kunnen zijn:
  • Vermoeidheid
  • Slaapproblemen
  • Hoofdpijn
  • Huilbuien
  • Hartkloppingen
  • Buikpijn
“Toch is een leven leiden zonder stress en klachten niet mogelijk. We zijn allemaal weleens moe, slapen slecht of zijn wat minder geconcentreerd”, aldus Gijs Coppens, gezondheidspsycholoog en directeur van Interpolis-partner OpenUp. Als je last hebt van een of meerdere van bovengenoemde burn-outklachten, dan betekent dit niet dat je een burn-out hebt. Sterker nog, dit is hét stadium waarin je een burn-out kunt voorkómen. Gijs zegt: “Het gaat er om dat je herkent wat jouw ‘pakketje’ aan stressklachten is, zodat je deze gericht kunt aanpakken.”

Wat kun je doen om burn-outklachten te verminderen?

Je kunt verschillende dingen doen om je klachten aan te pakken, zodat deze geen invloed hebben op je dagelijks functioneren. Gijs adviseert: “Een eerste stap is het observeren en in kaart brengen van je klachten. Je kunt bijvoorbeeld elke dag notities maken van hoe je hebt geslapen of van je stemming. Dat doe je dan twee weken lang. Vervolgens beoordeel je of er patronen te herkennen zijn. Bijvoorbeeld of je ’s nachts telkens rond dezelfde tijd wakker ligt of over dezelfde dingen piekert. Je kunt dan voor jezelf bepalen of het onderwerpen zijn waar je iets mee moet doen. Ben je bijvoorbeeld iedere dag tussen 5 uur en 6 uur vermoeid? Probeer dan een verandering aan te brengen in dat uurtje, bijvoorbeeld met een wandeling. Zolang het maar een kleine verandering is, waardoor je weer controle en hoop kunt ontwikkelen.”


Ervaar je aanhoudende stress en daarmee gepaarde klachten? Wil je deze aanpakken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Interpolis laat je vrijblijvend chatten met erkende psychologen van OpenUp. Bespreek waar je tegenaan loopt en waar voor jou winst te behalen valt.