Het burn-outverhaal van Angela: "Ik heb nu meer rust in mijn hoofd en meer energie"

In september 2019 viel Angela (30) uit met een burn-out. “Ik heb nu meer rust in mijn hoofd en meer energie. Wel is het een proces van vallen en opstaan. Ik vind het heel belangrijk om weer beter te worden. Daarom probeer ik goed naar mezelf te luisteren en dingen te doen die mij blij maken.” Een jaar later kijkt Angela terug op de weg naar haar burn-out én vertelt ze wat ze nu anders aanpakt als ze het opnieuw zou meemaken.

De eerste signalen ontstonden al in 2018

“Ik had last van een aantal vage klachten", vertelt Angela. "Zo had ik regelmatig een opgeblazen gevoel en was ik veel aan het piekeren, waardoor ik slecht in slaap kon komen. Daarnaast merkte ik dat ook mijn zelfvertrouwen minder werd.” Naarmate de klachten aanhielden, voelde Angela zich steeds minder goed. Dit viel ook haar omgeving op. “Vriendinnen zagen dat het niet goed met me ging en adviseerden om even rustig aan te doen.” Om volledig tot rust te komen en op te laden, nam Angela daarom die zomer 4 weken vakantie op. Dat bleek niet voldoende. 

Een groot deel van de jongvolwassenen die burn-outklachten ervaren, zoekt hiervoor geen hulp. Dit blijkt uit onderzoek van Interpolis dat werd uitgevoerd door Ipsos. Angela deed dit destijds in 2018 wél. “De huisarts dacht in eerste instantie dat ik zo moe was door een tekort aan vitamine B12. Na de voorgeschreven vitaminetabletten voelde ik me direct beter. Helaas was ook dat maar van korte duur.”

Mijn weekenden en vrije avonden waren niet voldoende meer om op te laden.

Angela over het herkennen van haar burn-out

In de zomer van 2019 kwam het realisatiemoment

“Toen de huisarts constateerde dat ik geen burn-out had, voelde het voor mij als een vrijbrief om door te gaan zoals ik dit altijd al deed. Tot ik in de zomervakantie van 2019 eindelijk de tijd nam om te reflecteren op de afgelopen periode. Een zelfontwikkelingsboek was de aanleiding voor het herkennen van mijn klachten. Zo realiseerde ik me dat mijn weekenden en vrije avonden niet meer voldoende waren om op te laden. Daarnaast had ik het lef of de puf niet meer om tegen mensen in te gaan. Ik probeerde het iedereen constant naar de zin te maken, ten koste van mezelf. Tijdens deze vakantie zag ik in dat ik stappen moest ondernemen.”

Daarom ging Angela na haar vakantie opnieuw naar de huisarts, die opnieuw vaststelde dat ze geen burn-out had. Ze deed weer een bloedtest. Maar toen deze goed bleek te zijn, wist ze dat ze het over een andere boeg moest gooien. Ontkennen had geen zin meer, want het was bewezen dat ze lichamelijk in orde was. Angela maakte een afspraak met de bedrijfspsycholoog en kort daarna met de bedrijfsarts. Het advies van de psycholoog was om even niet meer te gaan werken en rust te nemen. Zij vertelde Angela ook dat ze er met 10 weken wel weer bovenop zou zijn. Het bleek veel langer te duren. De bedrijfsarts stelde later vast dat het inderdaad om een burn-out ging.

Luisteren naar je lichaam

Angela geeft aan dat ze het best lastig vond om een stap terug te doen. “Ik had continu het gevoel dat ik aan het spijbelen was. Ik was wel moe, maar het was niet zo dat ik helemaal niet meer uit mijn bed kon komen. Later werd dat wel anders, toen ik mezelf dusdanig slecht voelde dat ik helemaal niet meer van de bank af kon komen.” Het schuldgevoel bleef bestaan. “Het was alsof ik mijn lichaam ontzettend in de steek had gelaten, er niet goed voor had gezorgd. Uiteindelijk kon ik er wel beter naar luisteren, want zodra ik me weer even goed voelde en te veel ondernam, kreeg ik direct hoofdpijn. Het was alsof ik elke keer een klap in mijn gezicht kreeg. En heel eerlijk, dat was precies wat ik nodig had.”

Het belangrijkste advies dat Angela kreeg, kwam vanuit haar coach: “Ze zei dat ze begreep dat ik moe was en de neiging had om op de bank te blijven liggen, maar dat naar buiten gaan en bewegen des te belangrijker was om mijn conditie op peil te houden. Al is het door kleine rondjes te wandelen.”
Vrouw die op haar computer deelneemt aan een digitaal overleg

Gelukkig gaat het nu een stuk beter met Angela, maar ze is nog steeds bezig met haar herstel

Een aantal weken geleden begon ze met haar re-integratietraject. Ze werkt nu 20 uur per week, verspreid over 4 werkdagen. Dit bouwt ze langzaam op. “Hoe meer ik ga werken, hoe meer uitdagingen erbij komen. Je wilt niet weer in je oude patronen terugvallen, dus het is essentieel om de rust in je hoofd te bewaren en je grenzen goed te bewaken. De ‘hoe gaat het?’-vraag blijft een lastige. Want hoe ik me voel, verschilt per dag. Al wordt het steeds constanter. Als ik vandaag bijvoorbeeld heel veel wil en ga doen, weet ik nu al dat ik morgen minder energie heb. Wel voel ik me al een stuk positiever, heb ik meer rust in mijn hoofd en heb ik meer energie. Ook zijn de andere klachten die ik had, niet meer zo prominent aanwezig. Natuurlijk kan ik me nog wel moe voelen, maar dat is een proces van vallen en opstaan.”

Hoe meer weerstand je voelt om hulp te zoeken, hoe meer baat je erbij hebt om dat wél te doen.

Angela over het zoeken naar hulp bij burn-outklachten

Gezondheid staat nu absoluut voorop

“Ik vind het heel belangrijk om weer beter te worden. Daarom probeer ik goed naar mezelf te luisteren en dingen te doen die mij blij maken. Aan mensen die met burn-outklachten rondlopen, wil ik absoluut meegeven dat hoe meer weerstand je voelt om hulp te zoeken, hoe meer baat je erbij hebt als je dit wél doet.”

Op de vraag wat Angela nu anders zou doen om het niet weer zover te laten komen, zegt ze: “Het allerbelangrijkste is dat ik mijn klachten serieus zou nemen, door te handelen naar wat ik voel. Daarnaast zou ik luisteren naar het advies van mijn omgeving, in plaats van in de verdediging schieten dat het allemaal wel meevalt en vanzelf wel goedkomt. Als laatste zou ik tegen mezelf zeggen dat ik meer dingen moet doen die me energie geven. Energie is zo kostbaar, het is zonde als je dit aan de verkeerde dingen besteedt. Zorg dat je energie in balans is.”

Voorkomen is beter dan genezen

Het eerder (h)erkennen van burn-outklachten is essentieel in het tegengaan van een burn-out. Heb je last van burn-outklachten? En wil je deze aanpakken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Interpolis laat je vrijblijvend gratis chatten met erkende psychologen van OpenUp. Bespreek waar je tegenaan loopt en waar voor jou winst te behalen valt.
Heb jij een burn-out gehad en wil jij jouw verhaal en bevindingen delen? Neem dan via e-mail contact met ons op.