In 2 stappen naar een oplossing:

Bel de alarmcentrale.

Heb je hulp nodig of moet je extra kosten maken op reis? Bel dan altijd eerst onze alarmcentrale voordat je de kosten maakt. Verzamel de gegevens van je extra kosten zoals hotelboekingen en telefoon- of taxikosten.

Meld de kosten online.

Heb je de kosten besproken met de alarmcentrale? Meld deze daarna dan via de Interpolis app of online. Je mag ook pas bij thuiskomst de extra kosten melden.

Ben ik verzekerd?

Wil je voordat je de kosten meldt weten of je verzekerd bent? We leggen je graag uit wanneer je extra reis- of verblijfskosten wel of niet verzekerd zijn. 

Wat is wel en niet verzekerd op de doorlopende reisverzekering?

De hulp en de extra kosten die je tijdens je reis maakt moeten altijd onverwacht en noodzakelijk zijn. Onze alarmcentrale moet hier vooraf toestemming voor gegeven hebben. In onderstaand overzicht vind je een aantal voorbeelden.

Wel verzekerd

  • de terugreis als een dierbare, zaakwaarnemer of oppas ernstig ziek wordt of overlijdt
  • extra reis- en verblijfskosten bij overlijden, medische problemen of natuurgeweld in het buitenland
  • opsporing en redding
  • internet- en telefoonkosten
  • extra kosten bij vervroegde terugkeer door schade aan je woning
  • diensten van de alarmcentrale: vervoer regelen, medische begeleiding op de terugreis, het geven van advies en de verzendkosten van medische hulpmiddelen
  • kosten omdat je je vakantieverblijf niet meer kunt gebruiken
  • kosten doordat er iets gebeurt met degene met wie je op reis bent (in bepaalde omstandigheden)
  • vervangende bestuurder als je zelf niet meer kunt rijden
  • langer verblijf of terugreis tot € 300,- bij kwijtraken paspoort
  • kleding en toiletartikelen tot € 250,-, doordat jouw bagage op de heenreis te laat aankomt of zoekraakt

Niet verzekerd

  • alle reizen naar een gebied met kleurcode 'rood'
  • schade door opzet of overmatig gebruik van alcohol of drugs
  • schade die je expres veroorzaakte
Man belt vanaf zijn wintersport naar de Interpolis Alarmcentrale | Interpolis verzekeringen

Ik moet eerder naar huis of langer blijven.

Bijvoorbeeld als er iemand ziek wordt of bij schade aan je woning.

Er zijn omstandigheden waardoor je onverwacht eerder naar huis moet. In veel gevallen betalen we dan de reis- en verblijfkosten om eerder naar huis te gaan.

Moet je onverwacht langer blijven? Bijvoorbeeld om iemand die ziek is te verzorgen of omdat de vervoersmaatschappij waarmee je terugreist staakt? Ook dit is in veel gevallen verzekerd.


Bel altijd onze alarmcentrale voordat je kosten maakt. Zij helpen je ook graag met alle vragen die je hebt.

Risico top 5 Op vakantie autopech op vakantie

Pech tijdens mijn reis. Is dit verzekerd?

Pech met je auto, motor of camper
Met je auto, motor of camper kun je te maken krijgen met een pechgeval. Heb je onze aanvullende dekking pechhulp op reis? Dan ben je goed verzekerd bij onverwachte uitval van je voertuig.

We helpen met vervoer van jou, je passagiers, en je aangekoppelde caravan, vouwwagen of trailer naar de dichtstbijzijnde garage. En kan je auto niet binnen 48 uur gerepareerd worden? Dan regelt onze alarmcentrale, als dat kan, vervangend vervoer voor je.
Koppel meldt schade op vliegveld | Schade aan op reis, wat nu? | Interpolis

Wat betaalt Interpolis bij extra reis- en verblijfskosten?

Soms moet je onverwachts extra kosten maken tijdens je vakantie. Bijvoorbeeld omdat je hulp nodig hebt. Of omdat jij en je gezinsleden langer moeten blijven op de vakantiebestemming. Veel van deze kosten zijn verzekerd op je reisverzekering. Je maakt deze kosten in overleg met onze alarmcentrale.

 

Krijg je te maken met extra reis- en verblijfskosten? Dit is wat wij vergoeden:

  • Extra verblijfskosten en dagelijkse kosten (zoals eten en drinken) tot € 75,- per persoon per dag.
  • Extra reiskosten tot € 0,24 per kilometer met eigen of geleend voertuig.
  • Noodzakelijke internet- en telefoonkosten, maximaal € 300,- per reis.
  • Taxikosten, bijvoorbeeld naar en van een autogarage.
Man die de Interpolis App downloadt op zijn smartphone

Bekijk jouw verzekeringen en voorwaarden online.

In onze app en in Mijn Interpolis vind je een overzicht van je verzekeringen en voorwaarden. Zo weet je precies waarvoor je verzekerd bent. Meld je online schade? Dan wordt je verzekering er automatisch bij gezocht. 

Jij kiest hoe je de schade bij ons meldt.

Neem altijd eerst contact op met onze alarmcentrale. Zij bespreken met jou de volgende stap.

Online melden

24/7 beschikbaar.
Eenvoudig online een melding maken. En wanneer het jou uitkomt. 

Melden via onze app

24/7 beschikbaar.
Scan de QR-code via je smartphone camera.
Download de Interpolis app. En maak een melding waar en wanneer je wilt.

Bel ons

maandag bereikbaar vanaf 8.00 uur.
Voor vragen over je schade of het persoonlijk melden van je schade. Wij helpen je graag. 

Alarmcentrale

24/7 bereikbaar.
Voor advies, hulp of gezondheidszorg in het buitenland. En bij pech onderweg. Lees meer over de alarmcentrale.

Veelgestelde vragen

Net voor mijn reis raakte mijn auto beschadigd. Krijg ik vergoeding voor vervangend vervoer?
Ja. Dit is verzekerd als het gebeurt binnen 14 dagen voordat je op reis gaat. En je auto niet op tijd gerepareerd kan worden. De schade moet ontstaan door een ongeval, diefstal of andere oorzaak van buitenaf en je moet dekking Pechhulp en vervangend vervoer op je reisverzekering hebben. En je kunt geen andere vergelijkbare auto krijgen of gebruiken.
Wat als Interpolis geen vervangend vervoer kan regelen?

Heb je de dekking Pechhulp en vervangend vervoer verzekerd? En lukt het ons niet om vervangend vervoer te regelen? Dan zoeken we naar de beste oplossing voor jou.

 

Ben je al in het buitenland? Dan mag je in overleg met de alarmcentrale zelf vervangend vervoer regelen. Wij vergoeden maximaal de volgende huurprijzen per dag:

  • Auto: € 150,-
  • Camper: € 225,-
  • Aanhangwagen of trailer: € 25,-
  • Motor, caravan of vouwwagen: € 75,-
Ben ik verzekerd als ik naar een gebied reis met een negatief reisadvies?
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken geeft een reisadvies af. Hiermee geven ze aan of er veiligheidsrisico’s zijn in dat land. Bijvoorbeeld bij een natuurramp, grote demonstraties of een epidemie. Wij leggen je graag uit in welke situaties je wel of niet verzekerd bent.
Welke landen vallen onder de Europadekking op de reisverzekering?
We hebben een lijst gemaakt met alle landen waar je verzekerd bent met Europadekking.
Ben ik verzekerd voor extra reis- en verblijfskosten als ik (extreme) sporten uitoefen?

Je bent verzekerd voor extra kosten van onverwachte hulpverlening of kosten als je de aanvullende dekking Winter- en onderwatersport hebt. Zeer extreme sporten zijn nooit verzekerd, ook niet als dat winter- of onderwatersport is. Voorbeelden hiervan zijn: bobsleeën, heli-skiën, schansspringen en skizeilen.

 

Heb je te maken met medische kosten op reis? Bekijk of je verzekerd bent.

Is schade met of aan een gehuurde auto, scooter, of boot verzekerd op de reisverzekering?
Nee. Schade met of aan een auto, scooter, of boot die je huurt is niet verzekerd op de reisverzekering. Ook het eventuele eigen risico bij een schade is niet verzekerd. Wij adviseren daarom altijd om een aparte verzekering af te sluiten bij de verhuurder.
Ik heb de alarmcentrale niet gebeld voordat ik kosten maakte, wat nu?
Het kan zijn dat overleg met onze alarmcentrale niet mogelijk was. Bijvoorbeeld in een noodsituatie. Is het duidelijk dat je vooraf echt geen toestemming kon vragen? Dan vergoeden we de kosten die onze alarmcentrale anders toegezegd of gemaakt zou hebben.
Welke informatie heb ik nodig bij het melden van mijn extra kosten?

Als je te maken krijgt met extra reis- of verblijfskosten is het belangrijk dat je eerst belt met onze alarmcentrale. Alle kosten die je daarna maakt, kun je bij ons melden. Deze gegevens heb je nodig om je kosten te melden:

  • Reisperiode
  • Reisbestemming
  • Reisperiode
  • Met wie ging je op vakantie?
  • Wat is de reden van de extra kosten?
  • Heb je contact gehad met onze alarmcentrale? En wat was hun advies?
  • Rekeningen van de extra reis- en verblijfskosten
  • Belkosten
  • Taxikosten
Wat kan ik doen als mijn vlucht geannuleerd is?

Extra kosten die je hierdoor maakt kun je bij je luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie indienen. Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Of loop je tegen andere problemen aan op de luchthaven? Lees wat je kunt doen.

 

Geeft de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aan dat het overmacht was en vergoeden ze jouw kosten niet? Meld je kosten dan bij ons. Wij ontvangen graag een schriftelijke afwijzing van de luchtvaartmaatschappij en een overzicht van de extra gemaakte kosten. Zo kunnen wij jouw situatie beoordelen.

Wat moet ik doen als ik medische kosten op reis maak?

Neem voor hulp of spoedeisende gezondheidszorg altijd eerst contact op met onze alarmcentrale: +31 13 462 04 62. Wij helpen je graag.

Hoe meld ik schade, extra kosten of diefstal op mijn kortlopende reisverzekering?

Je kunt je schade op je kortlopende reisverzekering online of telefonisch bij ons melden.