inline/alertinline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearinline/logininline/logoutinline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/next-aquainline/play-largeinline/pointer-moreinline/previous-aquainline/searchinline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtube

Reisraad

Zorgeloos op vakantie. Met de Doorlopende Reis­verzekering van Interpolis hebt u een goede stap gezet. In deze Reisraad geven we u nog extra tips om uw vakantie goed voor te bereiden. Om verlies en diefstal tijdens uw vakantie te voorkomen en om u te helpen als er iets misgaat. Zo hoeft zelfs een schade uw vakantieplezier niet te bederven. 

Interpolis wenst u een zorgeloze vakantie toe!

Inpakken
  • Neem altijd een extra bagagelabel mee in uw koffer; bagagelabels gaan namelijk vaak onderweg verloren. Schrijf nooit uw thuisadres op het label; alleen uw naam en het telefoonnummer waarop u (tijdens uw vakantie) bereikbaar bent. 
  • Kijk of het geldig­heidsgebied van uw Doorlopende Reis­verzekering (Europa- of werelddekking) aansluit op uw reisbestemming.
  • Hoe lang duurt uw reis? Meer dan zestig aaneengesloten dagen? Verleng dan vóór uw vertrek de verzekerde verblijfsduur op uw Doorlopende Reis­verzekering.
  • Gaat u met uw eigen auto op vakantie? Controleer dan of u verzekerd bent bij autopech in het buitenland (bijvoorbeeld op een Automobilistenhulp­verzekering).
  • Gaat u werken tijdens uw vakantie? Neem dan contact op met uw verzekeringsadviseur om de dekking van uw Doorlopende Reis­verzekering uit te breiden met een zakelijke dekking.
  • Zorg voor een geldige creditcard. Als u een auto wilt huren, dan hebt u zo’n kaart nodig. Buitenlandse autoverhuurbedrijven geven u anders geen auto mee. Zelfs niet binnen Europa.
  • Gebruikt u medicijnen? Neem dan voldoende mee voor de geplande reisperiode en neem voor de zeker­heid ook een internationaal recept mee.         
     
Op reis
  • Neem nooit meer geld mee dan beslist noodzakelijk is.
  • Neem tijdens het reizen geld, kostbare zaken en reisdocumenten mee in uw handbagage. Laat deze zaken nooit achter in uw tent, (vouw)caravan of op het strand. Maak bijvoorbeeld gebruik van de kluisjes van uw hotel of camping.
  • Auto’s zijn een geliefd doelwit voor dieven. Laat er dus nooit waardevolle zaken of geld in achter. Stopt u op reis voor een overnachting? Neem uw bagage dan mee in het hotel of appartement.
  • Vraag altijd om een nota of betalingsbewijs van kosten die u moet maken, bijvoorbeeld als u een vervangende auto huurt of als u eerder dan gepland uw skipas inlevert.
  • Om voor een vergoeding in aanmerking te komen, kunnen wij u vragen om zo’n bewijs.        
     
Als er wat gebeurt
  • Toch iets gestolen of kwijtgeraakt? Doe dan direct aangifte bij de plaatselijke politie. Kan dit niet, informeer dan de gemeente- of luchthavenautoriteiten, uw conducteur, stationschef, buschauffeur, campinghouder of reisleider. Vraag altijd om een schriftelijke bevestiging van uw melding. Achteraf aangifte doen in Nederland van diefstal/vermissing van zaken in het buitenland is niet meer mogelijk!
  • Raakt uw bagage beschadigd of vermist op een luchthaven? Laat het luchthavenpersoneel dan altijd een ‘PIR’ (Property Irregularity Report) opmaken.
  • Zijn er getuigen die bijvoorbeeld hebben gezien dat uw bagage werd gestolen? Noteer hun namen en adressen.
  • Moet u tijdens uw vakantie vervangende aankopen doen? Bewaar dan de rekeningen.
  • Meld uw schade zo snel mogelijk bij Interpolis. Doe dat uiterlijk binnen zeven dagen na thuiskomst in Nederland. Schade melden kan telefonisch bij Interpolis Schadeservice via (013) 580 12 34 of online.
  • Is er sprake van een noodgeval? Neem dan altijd direct (nog tijdens uw vakantie) contact op met Interhelp, de hulporganisatie van Interpolis. Het telefoonnummer (+31 13 462 04 62) staat ook op uw Interhelppas.         
     
Let op met ziektekosten
Als u ervoor kiest geneeskundige kosten mee te verzekeren op uw Doorlopende Reis­verzekering, vergoeden wij deze alleen als u al een zorg­verzekering heeft in Nederland. En we doen dat alleen voorzover uw zorg­verzekering de medische kosten niet vergoedt. We vergoeden het eigen risico niet.

Als u moet annuleren?
Hebt u een Doorlopende Annulerings­verzekering bij Interpolis gesloten en wilt u uw reis annuleren?
  • Annuleer de reis dan zo spoedig mogelijk bij de reisorganisatie waar u de reis hebt geboekt. Vraag een bewijs van de annulering en een nota van de annuleringskosten. Vervolgens meldt u de annulering bij Interpolis Schadeservice via (013) 580 12 34.
  • Wordt u ziek tijdens de vakantie en moet u daarom eerder dan gepland terugkeren naar Nederland? Zorg dan dat de medische noodzaak ter plaatse door een arts is vastgesteld.
  • Vraag bij vertraging van uw vervoer om een bewijs van deze vertraging aan de vervoersmaatschappij.