inline/alert inline/chevron-left inline/chevron-left-aqua inline/chevron-right inline/chevron-right-aqua inline/clear facebook flag hashtag linkedin inline/login logo_lab inline/logout inline/menu-close inline/menu-open inline/modal-close inline/modal-close-white inline/next-aqua inline/play-large inline/pointer-more inline/previous-aqua inline/search aanmelden inline/social-facebook inline/social-instagram inline/social-linkedin inline/social-twitter inline/social-youtube tag twitter whatsapp
Vergoedingen zorgverzekering

Bijzondere optische hulpmiddelen

Verschillende hulpmiddelen voor als u slechtziend bent.
< Terug naar het overzicht
Kies een verzekering om uw vergoeding te bekijken

Basisverzekering

 
100%, u betaalt
soms een eigen bijdrage

100%, u betaalt soms een eigen bijdrage

Basisverzekering 100%
Eigen bijdrage U betaalt alleen een eigen bijdrage voor ptosisbrillen en kappenbrillen met brillenglazen op sterkte. Uw eigen bijdrage is € 58,50 per brillenglas met een maximum van € 117 per kalenderjaar.
Eigen risicoU betaalt eigen risico
U betaalt eigen risico voor een ptosisbril en een kappenbril. Deze hulpmiddelen krijgt u in eigendom. U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen krijgt.

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

De vergoeding is voor

  • mensen die slechtziend zijn

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • mono- en binoculaire handkijkers in bruikleen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig
In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een regionaal centrum voor blinden en slechtzienden. Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.

U heeft soms toestemming van ons nodig

U heeft vooraf toestemming van ons nodig als u een loepbril, een telescoopbril, een ptosisveer een verrekijkerbril of kappenbril wilt bestellen. Daarnaast heeft u toestemming nodig als u

  • 3 of meer hulpmiddelen tegelijk aanvraagt
  • naar een leverancier gaat met wie wij geen afspraken hebben

Moet uw hulpmiddel vervangen of gerepareerd worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

Bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? U krijgt alleen een vergoeding bij een zorgverlener die aangesloten is bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO). Is uw zorgverlener niet aangesloten bij de NUVO dan krijgt u geen vergoeding.


Vind een zorgverlener

ZorgCompact Plus

incl. basisverzekering
100%, u betaalt
soms een eigen bijdrage

100%, u betaalt soms een eigen bijdrage

Basisverzekering 100%
ZorgCompact Plus geen extra vergoeding
Eigen bijdrage U betaalt alleen een eigen bijdrage voor ptosisbrillen en kappenbrillen met brillenglazen op sterkte. Uw eigen bijdrage is € 58,50 per brillenglas met een maximum van € 117 per kalenderjaar.
Eigen risicoU betaalt eigen risico
U betaalt eigen risico voor een ptosisbril en een kappenbril. Deze hulpmiddelen krijgt u in eigendom. U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen krijgt.

Inzicht in mijn zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

Geen DigiD? Vraag het hier aan.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

De vergoeding is voor

  • mensen die slechtziend zijn

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • mono- en binoculaire handkijkers in bruikleen

U heeft een aanvraag met motivatie nodig
In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een regionaal centrum voor blinden en slechtzienden. Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.

U heeft soms toestemming van ons nodig

U heeft vooraf toestemming van ons nodig als u een loepbril, een telescoopbril, een ptosisveer een verrekijkerbril of kappenbril wilt bestellen. Daarnaast heeft u toestemming nodig als u

  • 3 of meer hulpmiddelen tegelijk aanvraagt
  • naar een leverancier gaat met wie wij geen afspraken hebben

Moet uw hulpmiddel vervangen of gerepareerd worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

Bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorgzoeker. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? U krijgt alleen een vergoeding bij een zorgverlener die aangesloten is bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven (NUVO). Is uw zorgverlener niet aangesloten bij de NUVO dan krijgt u geen vergoeding.


Vind een zorgverlener
zorg

Inzicht in Mijn Zorgverbruik

In Mijn Zorgverbruik ziet u de gegevens van uw polis en een actueel overzicht van de zorgkosten die u hebt gemaakt.

telefonisch-melden

Interpolis Zorglijn

Liever telefonisch contact? Bel ons.

formulier

Online formulier

Geen haast? Vul het online formulier in.