Nieuwwaarde of dagwaarde?

Bij schade aan jouw inboedel vergoedt de Interpolis Inboedelverzekering de nieuwwaarde of dagwaarde

Er wordt bij je ingebroken en er zijn veel persoonlijke spullen gestolen. Door een storm waait je nieuwe tuinset weg. Of door brand of een lekkage zijn je spullen beschadigd. Dit zijn vervelende situaties. Met de Interpolis Inboedelverzekering ben je hiervoor verzekerd. Wij proberen je spullen te repareren of vergoeden de kosten van de reparatie. Lukt repareren niet? Dan krijg je meestal de nieuwwaarde en soms de dagwaarde terug.  

Wat is het verschil tussen nieuwwaarde en dagwaarde?

  • De nieuwwaarde is het bedrag dat je nodig hebt als je hetzelfde product nieuw koopt. Om de nieuwwaarde vast te stellen, is een aankoopbon of ander bewijs van aankoop nodig. Bewaar dit daarom goed.
  • De dagwaarde is de waarde van je bezittingen op het moment dat de schade ontstond.
Welk bedrag je terugkrijgt, hangt van het soort product en de snelheid waarmee de waarde van het product door gebruik of veroudering afneemt.

Interpolis bepaalt via de 40%-regel of je de nieuwwaarde of dagwaarde terugkrijgt

De 40%-regel werkt als volgt:
  • Zijn je spullen voor de schade meer waard zijn dan 40% van de nieuwprijs? Dan betaalt Interpolis de nieuwwaarde aan jou uit.
  • Zijn je spullen voor de schade minder waard zijn dan 40% van de nieuwprijs? Dan betaalt Interpolis de dagwaarde aan jou uit.

Schade melden

Heb je schade aan je spullen of heb je hulp nodig? Meld je schade online of telefonisch bij Interpolis. Dat kan 24 uur per dag, 7 dagen in de week. Maak foto’s van de schade als dat mogelijk is en stuur deze mee. Wij maken het geld binnen 48 uur over of zorgen voor iemand die de schade herstelt.