Wanbetalers en andere zakelijke conflicten

Start je met ondernemen? Je hebt dan kans op een zakelijk conflict met een klant of opdrachtgever. Lees onze tips om de kans op een conflict te verkleinen.

Vanaf de start van je bedrijf krijg je te maken met opdrachtgevers, leveranciers en medewerkers. Ook met de gemeente, een uitkeringsinstantie of verzekeraar. En het belangrijkste: met klanten. Meestal zal de samenwerking met deze partijen goed gaan. Maar als er een conflict ontstaat, kan dit vervelend zijn. Het kost tijd en energie, maar kan ook aardig in de kosten lopen. Bijvoorbeeld als een conflict zo hoog oploopt dat 1 van de partijen naar de rechter stapt. Wat kun je doen om de kans op een conflict te verkleinen?

1. Stel goede algemene voorwaarden op

En laat ze juridisch toetsen. Je kunt daarvoor terecht bij de Kamer van Koophandel, bij brancheverenigingen of bij een juridische dienstverlener. In de algemene voorwaarden leg je alle rechten en verplichtingen van koper en verkoper vast. Denk aan:

  • betaaltermijn
  • garantie
  • eigendomsvoorbehoud
  • levertijd
  • aansprakelijkheid

Zorg ervoor dat je klant de voorwaarden ontvangt, voordat je de koop sluit of de klant de offerte ondertekent.

2. Controleer vooraf met wie je zaken doet

Lever je producten of diensten aan andere bedrijven? Dan wil je de kans op wanbetaling zo klein mogelijk maken. Check daarom vooraf de betrouwbaarheid van de andere partij. Vraag bijvoorbeeld de jaarrekening op bij de Kamer van Koophandel. Of controleer vooraf de kredietwaardigheid van het bedrijf.

3. Bel je klant vóórdat de betalingstermijn voorbij is

Plan een extra servicemoment om te informeren of je klant tevreden is en of hij de factuur goed ontvangen heeft. Zo ontdek je op tijd of er een vraag of klacht is die de betaling in de weg staat.

Toch een wanbetaler?

Laat het er niet bij zitten en trek gelijk aan de bel. In een telefoongesprek moet de ander wel reageren en kun je direct afspraken maken. Daarom is bellen vaak effectiever. Bereid het telefoongesprek goed voor. Zet op een rij:

  • om welk bedrag het gaat
  • hoe lang de factuur openstaat
  • of je eerder hebt gebeld over de openstaande factuur
  • welke afspraken er toen gemaakt zijn over de betaling
  • wat je wilt bereiken: wil je dat de klant in 1 keer betaalt of wil je een betalingstermijn voorstellen?

Bevestig na het gesprek alle afspraken direct per e-mail. Komt de ander de afspraken niet na? Overweeg dan om juridische hulp of een incassobureau in te schakelen.

4. Schakel op tijd juridische hulp in

Met een zakelijke rechtsbijstandverzekering van Interpolis heb je altijd hulp van een onafhankelijke en gespecialiseerde jurist van Stichting Achmea Rechtsbijstand. Bij kleine of grote conflicten.

Let op: conflicten die optreden binnen 3 maanden na het afsluiten van de verzekering zijn niet verzekerd. Dat geldt ook voor conflicten die je al had voordat je de verzekering afsloot.

Heb je direct juridische hulp nodig?
En heb je hiervoor niet de juiste verzekering? Dan kun je gebruikmaken van rechtshulp on demand. Hiermee helpen wij iedereen met juridisch advies, voor een vast bedrag.