Zo maak jij je boot zomerklaar:

Na een aantal koudere maanden hebben we weer mooi vaarweer in het vooruitzicht. De zon schijnt vaker en je bent klaar om het water op te gaan. Maar voordat je gaat varen is het belangrijk dat de boot er ook helemaal klaar voor is. De juiste voorbereiding en onderhoud aan je boot en buitenboordmotor zijn belangrijk om de kans op schade te verkleinen.

De afgelopen jaren is het aantal pleziervaartuigen flink toegenomen. Daardoor zijn er ook veel nieuwkomers op het water die nog niet goed weten hoe je een boot onderhoudt. Mede door gebrek aan juist onderhoud is het aantal schades aan boten de laatste tijd toegenomen. Dit ziet ook Sander Passchier, expert vaartuigen binnen Achmea. In dit artikel geeft hij daarom tips om je boot zomerklaar te maken. 'Je kunt je schip veel waarde geven door er op de juiste manier mee om te gaan. Door je boot goed te onderhouden kun je er extra jaren plezier van hebben.'

Loop het onderwaterschip na.

Voordat je het water op gaat is het belangrijk om het onderwaterschip (het deel van het schip dat zich onder water bevindt) goed na te gaan. Dit doe je door de afsluiters, antifouling en anodes te controleren op de juiste conditie en werking.

Controleer jaarlijks de afsluiters op slijtage.
Afsluiters kunnen door corrosie namelijk niet meer goed functioneren. Inspecteer de afsluiters op roestplekken en scheurtjes. Kom je deze tegen? Laat dan de afsluiters vervangen. Passchier kwam de afgelopen 2 maanden zeker 10 boten tegen die gezonken zijn omdat de afsluiters niet op orde waren. 'Dit is vooral een aandachtspuntje bij oudere schepen. Voor de nieuwere schepen zijn er nieuwe normen. Maar er varen nog zat motorkruisers rond die hier niet aan voldoen.'

Kijk of je boot een nieuwe laag antifouling nodig heeft.
Dit is een verflaag die het gedeelte van de boot onder de waterlijn beschermt. In het water klampen algen, mosselen en schelpjes zich vast aan je boot als hij stilligt. Dit kan de lak van je boot behoorlijk beschadigen. Let op: verven die geschikt zijn voor boven water zijn bijna nooit geschikt voor onder water en vice versa. Houd ook rekening met het materiaal van de boot. Een polyester boot verven is niet hetzelfde als het verven van een stalen boot.

Bij de start van het vaarseizoen is het misschien wel tijd voor nieuwe anodes.
Deze kleine stukjes metaal beschermen je boot tegen corrosie. De anodes worden in het water flink aangetast. Hierdoor beschadigt de rest van je boot niet. Het is tijd voor nieuwe anodes als meer dan de helft is versleten. 

Controleer de lijnen en tuigage.

Tuigage op een zeilboot krijgt in het vaarseizoen veel te verduren. Zorg dat je meerlijnen, vallen en ander touwwerk goed werken als je te water gaat. Controleer ze daarom op eventuele beschadigingen. Vieze lijnen kun je op lage temperatuur uitwassen in de wasmachine. Heb je rafels aan het uiteinde van de lijnen? Dan kun je deze dichtbranden. Meer tips over controle en onderhoud vind je in de brochure van Varen doe je Samen!   

Onderhoud je motor.

Gebruik je de boot niet overmatig, dan is 1 keer per jaar onderhoud aan de buitenboordmotor normaal gesproken voldoende. Denk aan het reinigen van de buitenboordmotor en waar nodig het vervangen van onderdelen zoals filters, motorolie en impellers. Laat je (buitenboord)motor wel door een erkend bedrijf controleren. Controleer ook de conditie van je brandstof. Bij de huidige brandstoffen zijn toevoegingen bijgemengd, waardoor de brandstof slijt en schimmelvorming kan optreden. Dit beschadigt de motor. 

Sluit je accu’s aan.

Voor je gaat varen is het goed om in de boot nog een grondige check te doen op alle elektronische apparatuur. Controleer of je elektrische voortstuwingsinstallatie nog goed werkt. Je wilt natuurlijk niet tijdens je eerste vaartocht halverwege het meer of midden op zee stil komen te liggen.

Reddings- en blusmiddelen.

Varen doe je voor je plezier, maar vergeet daarbij niet de gevaren dat het met zich mee kan brengen. Denk aan een man overboord, noodweer, brand of een gewonde passagier. Controleer daarom voor je gaat varen de geldigheid en conditie van benodigde middelen zoals reddingsvesten, reddingsboeien en brandblussers.

Controleer op lekkage.

Controleer als de boot in het water wordt gelegd of er geen water naar binnen lekt. Elk jaar zinken er boten na de tewaterlating. Passchier adviseert om dit ook de volgende dag nog eens goed te controleren. Daarnaast is het verstandig om je motor en de bilge (het laagste punt aan de binnenzijde van de romp waar beide zijden van het schip bij elkaar komen) altijd goed schoon te houden, zo kun je zien of er ergens een lekkage is.

Diefstal van je boot voorkomen.

Naast goed onderhoud is het ook belangrijk om aandacht te besteden aan de beveiliging van je boot, buitenboordmotor en andere toebehoren. Door de hoge waarde zijn deze voor dieven aantrekkelijk om te stelen. We geven je tips en maatregelen om diefstal van je boot te voorkomen

Schade door gas voorkomen.

Jaarlijks gebeuren er nog te veel ongelukken met gas aan boord. Met branden, ontploffingen, ongelukken en materiële schade als gevolg. Om onnodige boot reparatie te voorkomen is het verstandig om de gasinstallatie elke 3 jaar te laten inspecteren en van onderhoud te voorzien. Denk ook aan goed en werkzaam blusmateriaal. Laat je blussers elk jaar keuren.

Verzeker je boot.

Schade aan je boot wil je ten alle tijden voorkomen. Van zeilboot tot motorboot en van speedboot tot motorjacht. Met de Interpolis Bootverzekering ga je met een gerust gevoel het water op.