De grootste ondernemersrisico’s in de zakelijke dienstverlening

Heb je een goed beeld bij met wat voor schade je te maken kunt krijgen als ondernemer in de zakelijke dienstverlening? Goed omgaan met ondernemersrisico, begint bij het hebben van het juiste inzicht. Daar helpen we je graag bij met voorbeelden uit de praktijk. Zo kun je inschatten welke risico’s je loopt. En welke je daarvan wel en niet wilt verzekeren.

Schade die jijzelf of een medewerker aan anderen veroorzaakt:

  • Je geeft een training of presentatie bij een klant en laat per ongeluk de beamer vallen.
  • Je werkt met uw laptop bij uw klant. Deze klant struikelt over een snoer van uw laptop en breekt op die manier zijn pols.
  • Doordat je een berekeningsfout maakte, moet een bouwproject worden stilgelegd.
  • Je maakt bij het boekhouden een fout die grote financiële gevolgen heeft voor jouw klant.
  • Tijdens een schoonmaakopdracht vergeet jij of een van jouw medewerkers een waarschuwing te plaatsen dat de vloer nat is. Er glijdt iemand uit en deze persoon breekt haar heup.

Schade aan jouw eigen spullen (inventaris, bestelbus en apparatuur):

  • Bij een inbraak in jouw bedrijfspand worden alle computers vernield. 
  • Door een brand in jouw kapsalon gaat jouw inventaris in vlammen op.
  • Jouw bedrijfsauto wordt gestolen en deze wordt 3 dagen later uitgebrand teruggevonden.

Schade aan jouw gebouw:

  • Tijdens een storm valt er een boom op jouw bedrijfsgebouw.
  • Kortsluiting veroorzaakt brand, waardoor een groot deel van jouw inventaris verloren gaat.
  • Door een hevige regenbui loopt het water naar binnen. Er is schade aan de vaste parketvloer van jouw pand.

Financiële schade door omzetverlies na een schade:

  • Door storm of inbraak raakt jouw pand beschadigd, waardoor jouw bedrijf voor langere tijd stil komt te liggen. Hierdoor mis je omzet, terwijl de vaste kosten blijven doorlopen.
  • Door een brand raken jouw machines beschadigd. Het duurt maanden voor er vervangende machines geïmporteerd zijn. De omzet ligt in deze periode stil.

Financiële schade als gevolg van een juridisch conflict:

  • Je hebt een conflict met een leverancier over geleverde producten.
  • Een klant betaalt de nota niet door een meningsverschil over het geleverde werk.
  • Je hebt een geschil over arbeidscontracten, bijvoorbeeld bij ontslag van een medewerker.

Bescherming van inkomen bij arbeidsongeschiktheid: