Zorgkosten declareren

Bij Interpolis hoef je niet lang te wachten op je geld. Heb je een rekening gekregen voor zorgkosten? Je zorgkosten kun je op 3 manieren declareren: met de Interpolis Zorg app, online via Mijn Zorggebruik, of per post. Declareer je online of met de Zorg app? Dan ontvang je binnen 1 dag het geld op je rekening. Goed om te weten: Stuur je je rekening per post? Dan betalen we binnen 10 werkdagen.

Interpolis Zorg app

Download de app en stuur eenvoudig rekeningen van je zorgkosten in. Maak een foto van de rekening met je telefoon of tablet en upload de foto’s in de app. 

Mijn Zorggebruik

Upload eenvoudig je rekening in Mijn Zorggebruik. In Mijn Zorggebruik zie je alles rondom jouw zorgverzekering. Je logt veilig in met je DigiD en sms-controle of DigiD app.

Veelgestelde vragen

Hoe stuur ik een rekening in?
Je zorgkosten kun je op 3 manieren declareren. Met de Interpolis Zorg app, online via Mijn Zorggebruik of per post.

Voor het declareren van sommige rekeningen heb je een ingevuld declaratieformulier nodig. Deze formulieren vind je onderaan deze pagina. Alle declaratieformulieren zijn in pdf-formaat. Je kunt een ingevuld declaratieformulier samen met jouw rekening(en) online insturen via Mijn Zorggebruik of de Interpolis Zorg app.
Kan ik mijn zorgkosten ook declareren via de post?

Ja, met een ZorgActief polis kun je de rekening ook per post versturen. Stuur ons de originele nota. Maak voor jezelf een kopie van je nota. Vermeld in de rechterbovenhoek van de nota je naam, adres, woonplaats, geboortedatum en relatienummer. Een declaratie per post duurt 10 werkdagen. Stuur de nota naar:

Interpolis Zorg
Afdeling Declaratieservice 
Postbus 70001 
3000 KB Rotterdam

Heb je een ZorgCompact polis? Dan kun je alleen digitaal je zorgkosten declareren.

Waarom moet ik voor Mijn Zorggebruik inloggen met DigiD en sms-controle?
We begrijpen dat de extra controle via de DigiD app of sms voor jou meer tijd kost. Deze extra controle is nodig, zodat alleen jij jouw persoonlijke gegevens kunt zien en wijzigen. Je logt in Mijn Zorggebruik altijd in met 2 stappen. Als 1e stap gebruik je DigiD (gebruikersnaam en wachtwoord). Daarna krijg je een sms als extra controle of log je in via de DigiD app. Deze manier van inloggen is bij alle zorgverzekeraars gelijk. DigiD is een beveiligde inlogmethode die door de overheid is bepaald. 
Is mijn zorgverlener gecontracteerd?
De meeste zorgverleners declareren de kosten rechtstreeks bij Interpolis. Als je zorgkosten maakt bij een zorgverlener waarmee wij geen contract hebben, kun je deze kosten declareren. In de Zorgzoeker kun je zien of je zorgverlener bij ons gecontracteerd is.
Hoe declareer ik buitenlandse zorgkosten?

Download het formulier Gemaakte ziekenkosten in het buitenland. Vul het zo volledig mogelijk in en sla het op als pdf op je computer, tablet of mobiel. Declareer via Mijn Zorggebruik, de Interpolis Zorg app of per post. Buitenlanddeclaraties hebben een langere verwerkingstijd dan gewone ziektekostennota's. Je ontvangt altijd een bevestiging van afhandeling zodra je buitenlanddeclaratie is afgewikkeld. 

Goed om te weten als je buitenlandnota’s declareert

  • Vraag je zorgverlener om een nota met daarop duidelijke informatie over jouw behandeling. Je betaalt net als bij zorg in Nederland eigen risico over je zorgkosten die wij uit de basisverzekering betalen.
  • Wij gebruiken de dagelijkse omrekenkoers zoals de Europese Centrale Bank deze publiceert. Wij hanteren de koers die gold op de factuurdatum van je nota.
  • Wij ontvangen bij voorkeur nota's in het Nederlands, Frans, Duits, Engels of Spaans. Als wij het noodzakelijk vinden, kunnen wij je vragen om een nota te laten vertalen door een beëdigd vertaler. De vertaalkosten betalen wij niet.
  • Heb je recht op een vergoeding en betalen wij je? Dan krijg je de kosten van zorg in euro’s betaald. Wij betalen altijd aan jou (verzekeringnemer) op het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Dit moet een rekeningnummer zijn van een bank die in Nederland gevestigd is.

Bekijk de vergoedingen voor zorgkosten in het buitenland.

Hoe snel na ontvangst van mijn zorgnota moet ik mijn rekening indienen?
Stuur je nota’s na ontvangst zo snel mogelijk naar ons toe. Let op: declareer je jouw nota’s later dan 12 maanden na afloop van het kalenderjaar waarin je bent behandeld? Dan krijg je mogelijk een lagere vergoeding. Declareren kan tot 3 jaar na de behandeldatum of levering van zorg. Daarna betalen wij de nota niet meer.