Niet meer verzekeren dan nodig.

Van een tien meter hoge klimwand tot een Rodeo-Rendier. Attractieverhuur Moonen uit het Brabantse Waalwijk verhuurt het allemaal. “Mensen een leuke dag bezorgen,
veilig en zonder zorgen. Dat is ons doel”, vertelt Wilbert van den Oord. “Maar ik wil natuurlijk zelf ook rustig slapen.”
 
Van den Oord vindt het belangrijk om precies te weten welke risico’s zijn bedrijf loopt. “Alles verzekeren is voor ons niet de enige oplossing. Schade voorkomen is veel belangrijker. En dat is ook de filosofie van Interpolis, waar we al sinds 1973 klant zijn.”
 

Onvervangbare spullen

De grote opslaghal van het bedrijf ligt vol springkussens, fietsen, houtenspellen en zeskampattributen. “Koninginnedag is natuurlijk onze topdag qua omzet”, vertelt Van den Oord. “Vroeger hadden we vooral veel particuliere klanten, tegenwoordig is 70% zakelijke klant. Het varieert vanbedrijfsfeest tot promotie-activiteiten voor supermarkten. Maar onze
attracties staan ook op de Winter Efteling.” Veel spellen en materialen zijn door Moonen zelf bedacht en ontwikkeld. “Je moet er daarom niet aan
denken dat hier brand uitbreekt. Die spullen vervang je niet zomaar. We zouden er twee jaar over doen om weer normaal te kunnen draaien.”
 

Strenge regels

Van den Oord doet er dan ook alles aan om brand te voorkomen. “We hebben strenge regels. Zo is het verboden om ’s nachts luchtkussens te drogen met blazers. Er kan zomaar een keer kortsluiting ontstaan. Ook heeft de brandweer hier laatst een grote oefening gehouden. Als er dan echt iets gebeurt, zijn ze hier tenminste al een keer geweest.” Maar brand is niet het enige risico voor Moonen. “Natuurlijk hebben we ook onze aansprakelijkheid goed geregeld. Tegenwoordig dienen mensen sneller een claim in als er iets gebeurt. Maar denk ook aan imagoschade. Als er iets fout gaat, staat er zo een filmpje op Youtube. Het liefst wil je natuurlijk dat er niets gebeurt. Wij vinden het dan ook belangrijk dat onze spellen en attracties veilig zijn. Ze voldoen aan alle wettelijke eisen en we besteden veel aandacht aan onderhoud.”
 

Risico’s waar je niet iedere dag bij stilstaat

Maar er zijn ook risico’s waar je als bedrijf niet iedere dag bij stilstaat. “Daar helpt Interpolis ons mee. Zij kennen de branche en geven ons tips. Aan de hand van eerdere schades of bijna ongelukken, kijken we samen wat we kunnen verbeteren”, legt Van den Oord uit. “Niet alleen zorgt het voor een beter inzicht in de risico’s, het helpt ook nog eens om kosten te besparen. Soms met hele simpele maatregelen.”
 

Bevroren vingers

Een voorbeeld? “We werken veel met oproepkrachten. Soms zijn het jongens van 17. Die trekken bijvoorbeeld geen handschoenen aan als ze midden in de winter een attractie moeten opbouwen. Stel dat zo’n jongen zijn vingers bevriest, dan ben ik wel verantwoordelijk. Daarom krijgen ze nu altijd handschoenen mee en het dringende advies om ze ook te dragen. Ook heb ik hier tegenwoordig een aantal extra veiligheidschoenen staan voor stagiaires. Want ook stagiaires die hier op kantoor zitten komen wel eens in de opslagloods. En dan wil je niet dat er wat gebeurt.”
 

Chauffeur van de maand

Ook de schade aan het wagenpark van het bedrijf is dankzij een aantal preventie-maatregelen flink terug gebracht. “We hadden best vaak kleine schades. Al onze medewerkers krijgen daarom tegenwoordig een rijvaardigheidstraining van Interpolis. Ze hebben ook allemaal een Black Box aan boord. Dit kastjes registreert hun rijgedrag. We geven ze
geen straf, maar steken het positief in. De ‘chauffeur van de maand’ wint twee bioscoopbonnen. Sinds we dat hebben ingevoerd is het aantal schadegevallen flink afgenomen.”
 

Niet meer verzekeren dan nodig is

Hoe ziet Van den Oord zijn relatie met Interpolis? “Interpolis voedt mij op en geeft me tips. Ze kennen de branche en weten waar de knelpunten zitten. Als je zo met preventie bezig bent, hoef je niet meer te verzekeren dan nodig is. En dat bespaart niet alleen kosten, het zorgt ook voor een goede nachtrust.”