U huurt een aannemer in om een klus te doen. Helaas is de klus niet op de afgesproken tijd klaar. Wat kunt u doen?
Wat is de afspraak?
Kijk daarvoor in uw contract en in de algemene voorwaarden. Hebt u afgesproken wanneer de aannemer de werkzaamheden komt uitvoeren en wanneer het klaar is? Of hebt u daar niets over afgesproken?
Zoek samen naar een oplossing
Vindt u dat de aannemer de afspraken niet is nagekomen? Neem dan eerst contact met hem op. Geef de aannemer de gelegenheid om alsnog de afspraken na te komen.
Tip
Leg de afspraken die u met de aannemer maakt goed vast op papier. Zo weet u waar u aan toe bent.
Stuur een ingebrekestelling
Komt u niet samen met de aannemer tot een oplossing? Stuur dan een ingebrekestelling. Dat is een brief waarin de volgende punten staan:
Informatie over de uitvoering van de werkzaamheden, zoals welke werkzaamheden het zijn geweest en wanneer ze zijn uitgevoerd.
De klacht die u over de werkzaamheden hebt en wanneer deze klacht is ontstaan.
Wat er al is besproken over uw klacht met de aannemer.
Verzoek de aannemer binnen een termijn van 2 weken de werkzaamheden alsnog uit te voeren of u een alternatief te bieden.
Geef aan of u ook schade hebt geleden en zo ja, hoe hoog deze schade is.
Geef eventueel aan wat u doet als de aannemer niet ingaat op uw vraag. Zie 'Naar de geschillencommissie'.
Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd aantonen dat u de brief hebt gestuurd. Als u een e-mail stuurt, vraag dan om een ontvangstbevestiging.
Vraag een offerte op bij een ander
Reageert de aannemer niet? Vraag dan bij een andere een offerte op voor herstel. Zo weet u hoeveel het kost als een ander de werkzaamheden afmaakt. U kunt vervolgens een van de volgende dingen doen:
Vraag de aannemer of hij deze kosten wil betalen. Let op: deze kosten moeten uiteraard wel redelijk zijn.
Laat de aannemer weten dat u de overeenkomst wilt terugdraaien. Dit kan alleen als een groot deel van de werkzaamheden niet (goed) is afgerond. Is de aannemer het hiermee eens? Dan moet de aannemer het door u betaalde bedrag terugbetalen. Hij hoeft de werkzaamheden ook niet meer uit te voeren.
U betaalt een deel van de rekening niet. Wanneer er maar een klein deel van de werkzaamheden niet (goed) is afgerond kunt u alleen voor dat deel het contract terugdraaien. U kunt dan de aannemer laten weten dat u dit deel niet betaalt of terugvraagt. Hij hoeft de werkzaamheden dan ook niet meer uit te voeren.
Let op: als de aannemer nog niet begonnen is met de werkzaamheden hoeft u geen offerte bij een ander op te vragen. U kunt dan direct de aannemer laten weten dat u het contract wilt terugdraaien.
Schade
Het kan zijn dat de aannemer schade heeft veroorzaakt aan uw spullen. Hiervoor hoeft u de aannemer niet de kans te geven de situatie te herstellen, maar kunt u de aannemer direct aansprakelijk stellen voor de schade.
Vindt u geen oplossing? Dan is het misschien nodig om naar de Geschillencommissie of de rechter te gaan.
Neem contact met ons op om dit te bespreken.
Onze dienstverlening
Met Interpolis Rechtshulp zijn wij er voor iedereen zonder een rechtsbijstandsverzekering en helpen je bij jouw juridisch probleem. Je krijgt juridisch advies voor een vast bedrag, zo voorkom je verrassingen. Het is mogelijk om je zaak bij de rechtbank of geschillencommissie volledig over te dragen aan ervaren juristen van LegalGuard. Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.
Sparren met een jurist (20 minuten)
€ 39,-
Makkelijke, snelle weg naar juridische antwoorden.
Je hoeft geen stukken op te sturen.
Een jurist die jouw situatie begrijpt.
Contact binnen 1 werkdag.
Een advies voor eventueel benodigde vervolgstappen.