Wat is er aan de hand?

Heb je ruitschade? Bekijk dan onze pagina over autoruitschade

Mijn auto is beschadigd.

Heb je schade aan je auto? Meld je schade via de Interpolis app of online. Dit kan 24/7. Wij helpen je weer op weg.

Mijn auto is gestolen.

Is je auto gestolen? Doe dan direct aangifte bij de politie. De diefstal meld je daarna via de Interpolis app of online. Dit kan 24/7.

Ben ik verzekerd?

Wil je voordat je de schade meldt weten of je verzekerd bent? We leggen je graag uit wanneer je auto wel of niet verzekerd is. 

Wat is wel en niet verzekerd op de autoverzekering?

Met onze autoverzekering ben je altijd verzekerd voor schade die je met jouw auto veroorzaakte aan de auto van een ander. Of andere schade verzekerd is, hangt af van de oorzaak en de dekking op je autoverzekering.

Op de Alles in één Polis autoverzekering kun je kiezen voor een vrijwillig eigen risico van € 150,- of € 300,-. Je hebt geen verplicht eigen risico. Heb je een AutoBewust autoverzekering? Dan kun je kiezen voor een vrijwillig eigen risico van € 300,- of € 500,-. Je hebt een verplicht eigen risico van € 150,-.

WA

Schade door eigen auto

  • aan anderen of spullen van anderen

Schade aan eigen auto

  • diefstal, inbraak en joyriding
  • brand, storm en natuur
  • ruitschade
  • botsing met loslopende dieren
  • vandalisme
  • aanrijding of botsing

WA + Beperkt Casco

Schade door eigen auto

  • aan anderen of spullen van anderen

Schade aan eigen auto

  • diefstal, inbraak en joyriding
  • brand, storm en natuur
  • ruitschade
  • botsing met loslopende dieren
  • vandalisme
  • aanrijding of botsing

WA + Volledig Casco

Schade door eigen auto

  • aan anderen of spullen van anderen

Schade aan eigen auto

  • diefstal, inbraak en joyriding
  • brand, storm en natuur
  • ruitschade
  • botsing met loslopende dieren
  • vandalisme
  • aanrijding of botsing

Voorbeelden van autoschades.

Wel verzekerd

  • Je rijdt per ongeluk achterop een andere auto die stilstaat voor het stoplicht. De schade aan de andere auto is altijd verzekerd. Jouw eigen schade alleen als je een WA + Volledig Casco (allrisk) dekking heeft.
  • Je rijdt per ongeluk een hert aan en hebt schade aan je auto. Dit is verzekerd met een WA + Beperkt Casco dekking of WA + Volledig Casco (allrisk) dekking.
  • Je rijdt een fietser of voetganger aan. De schade aan de ander is verzekerd. Jouw eigen schade alleen als je een WA+ Volledig Casco (allrisk) dekking heeft.

Niet verzekerd

  • Iemand heeft krassen op je auto gezet of vernielde je buitenspiegel. En je hebt geen WA + Volledig Casco (allrisk) dekking.
  • Een auto-onderdeel gaat kapot en moet vervangen worden. Dit valt onder het eigen onderhoud van je auto.
  • Er ontstaat lakschade door langzame inwerking van vogelpoep, strooizout of iets anders.
Beschadigde auto doordat er een tak op is gevallen

Stormschade aan je auto.

Op de dekking WA + Beperkt Casco en WA + Volledig Casco is stormschade aan je auto verzekerd. Je auto is verzekerd als deze omwaait door de storm en als er iets tegen je auto aanwaait door de storm. Met alleen een WA-dekking ben je niet verzekerd voor stormschade. 
Auto's in de file

Ik heb No-Claim Garantie, wat betekent dat?

Voor ieder jaar dat je geen autoschade claimt, krijg je een schadevrij jaar. Heb je een Alles in één Polis autoverzekering? Dan geldt hoe meer schadevrije jaren, hoe hoger de korting op jouw premie: de no-claimkorting. Met de No-Claim Garantie kun je 1 keer per verzekeringsjaar een schade claimen en toch dezelfde no-claimkorting of bonus-malustrede behouden. Hoe hoog de schade ook is. Op de AutoBewust autoverzekering is het niet mogelijk om de No-Claim Garantie af te sluiten.
Spaarpot met muntgeld

Je schadevrije jaren na een schade.

Schade die je zelf veroorzaakt of schade door vandalisme heeft gevolgen voor je schadevrije jaren. En mogelijk ook voor je premie. Soms is het daardoor voordeliger om de schade zelf te betalen. We vertellen je hierover tijdens de afhandeling van je schade. In onze app en in Mijn Interpolis zie je hoeveel schadevrije jaren je hebt.
Man die de Interpolis App downloadt op zijn smartphone

Bekijk jouw verzekeringen en voorwaarden online.

In onze app en in Mijn Interpolis vind je een overzicht van je verzekeringen en voorwaarden. Zo weet je precies waarvoor je verzekerd bent. Meld je online schade? Dan wordt je verzekering er automatisch bij gezocht. 

In 3 stappen naar een oplossing:

Verzamel alle informatie.

Is er een (onbekende) tegenpartij bij betrokken? Vul dan altijd het schadeformulier in. Denk ook aan foto's van de schade en kentekens van de betrokken auto's. Met deze gegevens maken wij een inschatting van de schade.

Meld de schade.

Dit kan 24/7 via de Interpolis app of online. Je kunt het ingevulde schadeformulier makkelijk online toevoegen. In de meeste gevallen zie je meteen of je verzekerd bent. 

Samen kijken we naar een oplossing.

Samen kijken we met welke oplossing jij snel en goed geholpen bent. Wij zorgen voor de reparatie van je auto of voor de betaling van de schadevergoeding.

Hoe kan ik de schade aan mijn auto herstellen?

Aanbevolen

Aangesloten reparateur

Het is voor jou het makkelijkst als je de schade laat herstellen door een bij ons aangesloten schadehersteller. Bij een aangesloten reparateur heb je deze voordelen:
  • vervangend vervoer tijdens het herstel (tot maximaal 30 dagen)
  • 4 jaar BOVAG-garantie op het herstel
  • reparatie met originele merkonderdelen
  • in 99% van de gevallen is expertonderzoek niet nodig
Ga je naar een aangesloten merkdealer? Dan heb je ook nog een garantiebewijs van de merkdealer voor het herstel en je auto wordt gewassen en gereinigd.

Zelf gekozen reparateur

Maak je liever gebruik van je eigen reparateur? Dat kan ook. Geef dit aan bij je schademelding. Je hoort dan of het nodig is dat 1 van onze experts de schade beoordeelt. En hoe we de door jou gemaakte kosten vergoeden.

Heb je een AutoBewust autoverzekering en koos je bij de dekking voor alleen aangesloten herstellers? Dan betaal je een extra eigen risico van € 600,- als je de schade toch laat repareren door een hersteller waar wij geen afspraken mee maakten.

Zo herstelt onze aangesloten reparateur jouw schade.

Jij kiest hoe je de schade bij ons meldt.

Als je pech hebt met de auto en je bent bij Interpolis verzekerd voor pechhulp, bel dan met onze alarmcentrale. Of meld je pech digitaal en krijg direct hulp via Eurocross.
Online melden
24/7 beschikbaar.
Eenvoudig online een melding maken van schade, diefstal of annulering. Wanneer het jou uitkomt.
Melden via onze app
24/7 beschikbaar.
Scan de QR-code via je smartphone camera.
Download de Interpolis app. En maak een melding waar en wanneer je wilt.
Bel ons
maandag bereikbaar vanaf 8.00 uur.
Voor vragen over je schade of het persoonlijk melden van je schade. Wij helpen je graag. 
Alarmcentrale
24/7 bereikbaar.
Je bent in het buitenland en hebt advies, hulp of zorg nodig? Ook bij pech onderweg. Wanneer bel je de alarmcentrale?

Veelgestelde vragen

Zijn de accessoires van mijn auto verzekerd?

Is de auto WA + Beperkt Casco of WA + Volledig Casco verzekerd? Accessoires die al in de fabriek zijn gemonteerd, zijn onbeperkt verzekerd. Bij schade aan of diefstal van accessoires die zijn gemonteerd nadat de auto nieuw van de dealer kwam, betalen we maximaal € 8.000. Accessoires die volgens de wet niet mogen zijn niet verzekerd, zoals een radardetector.

Voorbeelden van accessoires: radio, schuifdak, spoiler, speciale velgen, trekhaak, gastank, skibox, daktent, fietsenrek/twinnyload, dakkoffer, seizoensmatige accessoires.

Mijn schade is veroorzaakt door vandalisme of inbraak, wat nu?

Heb je een WA-verzekering? Dan is je schade door vandalisme of inbraak niet verzekerd. Als je een WA + Beperkt Casco dekking hebt, ben je verzekerd voor een aantal vormen van schade die bewust zijn toegebracht. Denk aan ruitschade, diefstal, inbraak, joyriding en brand. Heb je WA + Volledig Casco, dan ben je volledig verzekerd. Ook schades zoals kapotgetrapte buitenspiegels, krassen in de lak en lek gestoken banden, vergoeden we.

Mijn schade is veroorzaakt door een onbekend motorvoertuig, wat nu?

Doe aangifte van de schade bij de politie en probeer of je de dader kunt achterhalen. Bijvoorbeeld via getuigen of bewakingsbeelden. Het is belangrijk dat je kunt bewijzen dat de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van verfresten van een ander voertuig. Je kunt hiervoor ook een expert inschakelen. Om een schadevergoeding te kunnen krijgen via Stichting Waarborgfonds Motorverkeer, moet je aan deze voorwaarden voldoen:
  • Je hebt alle mogelijke moeite gedaan om achter de gegevens van de dader te komen
  • Er aangifte is gedaan bij de politie (binnen 48 uur na een schade tijdens het rijden, binnen 14 dagen na een parkeerschade)
  • Er zijn minimaal 2 of meer getuigen
  • De schade is ontstaan door een ander motorvoertuig en je kunt dit bewijzen

Is diefstal van spullen uit mijn auto verzekerd?

Nee. Diefstal van bagage is niet verzekerd op je autoverzekering. 

Binnen Nederland kun je je spullen verzekeren op de BuitenDeDeur verzekering, zolang je niet op vakantie bent. Of op je reisverzekering met de aanvullende dekking Bagage als je wel op vakantie bent.

Ben ik verzekerd voor letselschade?

Voor letselschade die je aan anderen veroorzaakt, ben je verzekerd met je WA-autoverzekering. Is de ander verantwoordelijk voor jouw letselschade, dan is deze persoon aansprakelijk. De WA-verzekering van de ander vergoedt dan de schade.

 

Met een Interpolis Autoverzekering ben je niet verzekerd voor letselschade bij jezelf en andere inzittenden als je de veroorzaker bent. Met de aanvullende Inzittendenverzekering ben je daarvoor wel verzekerd.

Is mijn auto of motor verzekerd als ik deze uitleen aan vrienden of familie?

Ja, je auto of motor blijft hetzelfde verzekerd. Ook als je deze uitleent. Rijdt er bijna altijd iemand anders in je auto of op je motor? Neem dan contact op met Rabobank voor de mogelijkheden. Verhuur je je auto of motor? Dan is schade door of aan je auto of motor niet verzekerd.

Ik heb een conflict over een aanrijding, wat nu?

Vul bij een schade met een tegenpartij altijd een schadeaangifteformulier in. Doe dit eventueel ieder apart. Noteer hierop ook de gegevens van getuigen. Maak ook foto's van de situatie en de ontstane schade. In de meeste gevallen is met het schadeaangifteformulier, foto’s, getuigenverklaringen of politierapport vast te stellen wie aansprakelijk is voor het ontstaan van de schade. Je kunt je schade gewoon bij ons melden. Afhankelijk van de verzekering die je hebt, helpen wij je verder of verwijzen we je naar juridische hulp.

 

Als je de Rechtsbijstandverzekering met dekking Verkeer hebt, dan helpt de Stichting Achmea Rechtsbijstand je met juridische ondersteuning. Heb je deze niet, dan kun je voor juridische hulp terecht bij Interpolis Rechtshulp en LegalGuard.

Ik heb dashcambeelden. Helpen deze bij het afwikkelen van de schade?

Ja, dashcambeelden zorgen ervoor dat we de schade sneller kunnen afhandelen. Ze helpen bij het vaststellen van aansprakelijkheid, bijvoorbeeld bij een ongeval of parkeerschade. Op deze manier dragen de beelden ook vaker bij aan het behoud van je schadevrije jaren.

Geef bij het melden van de schade aan dat je dashcambeelden hebt.

Ik ben mijn autosleutel kwijt, wat nu?

Heb je nog een reservesleutel? Dan kun je een nieuwe sleutel laten maken. Dit is niet goedkoop, door alle techniek die tegenwoordig in sleutels zit. Als je geen reservesleutel hebt, bel je het beste met de dealer. Een servicemonteur kan je auto openen met speciale computerapparatuur en een nieuwe sleutel voor je inprogrammeren. Het verlies van autosleutels is niet verzekerd.

 

Zijn je autosleutels gestolen en heb je de Interpolis Autoverzekering met WA + Beperkt Casco of WA + Volledig Casco? Dan vergoedt Interpolis een vervangende sleutel en het laten vervangen van het slot. Zonder gevolgen voor je no-claimkorting. Doe voor de schademelding altijd eerst aangifte bij de politie, zo snel mogelijk na de diefstal.

Waar meld ik schade aan mijn auto die is veroorzaakt door een ander voertuig?

Vanaf 1 juli 2021 is er een nieuwe regeling voor schadeafhandeling. Vanaf dan kun je kiezen of je de schade aan je auto laat afhandelen door je eigen verzekeraar of door de verzekeraar van de aansprakelijke partij. Lees meer over deze regeling.

Mijn auto, motor of kampeerauto is total loss, wat nu?

Is je auto, motor of kampeerauto door de botsing total loss? Dan is je voertuig onherstelbaar beschadigd. Je kunt er niet meer mee rijden, of de reparatie is duurder dan de dagwaarde van de auto, motor of kampeerauto. Je krijgt dan de dagwaarde terug. Soms moet je afstand doen van je auto, motor of kampeerauto. Dat betekent dat je hem in moet leveren.

Wat betaalt Interpolis als mijn auto total loss of gestolen is en deze schade is verzekerd op mijn verzekering?

Wij betalen dan volgens onze aanschafwaarde- of nieuwwaarderegeling. Graag leggen wij je uit wat dit betekent.

Wie betaalt de schade bij een aanrijding?

Bij een aanrijding met meerdere auto’s betaalt iedereen zijn eigen schade. Behalve als iemand anders aansprakelijk is voor jouw schade. Meld je eigen schade altijd bij Interpolis. Welke verzekeraar de schade vergoedt, hangt af van hoe je auto verzekerd is én wie aansprakelijk is.

  • Vul altijd samen het Europees Schadeformulier in. Zorg dat de ander het formulier ook ondertekent.
  • Noteer altijd de contactgegevens van eventuele getuigen.
  • Maak foto’s van de aanrijding, van details en op afstand. Bijvoorbeeld van remsporen, glasscherven en de schade aan je auto.
  • Meld je jouw schade online of in de app? Voeg tijdens het melden het schadeformulier en de foto’s toe.

Wat is enkelzijdige en tweezijdige schade?

Bij een eenzijdig ongeval zijn er geen andere betrokkenen. Je rijdt bijvoorbeeld tegen je eigen garagedeur. Bij een tweezijdig ongeval zijn er altijd 1 of meerdere andere betrokkenen met schade. Bijvoorbeeld als je tegen een andere auto, brommer of fiets aanrijdt. Of tegen een paaltje van iemand anders.

Kan ik ervoor kiezen om mijn auto niet te laten repareren?

Ja, die keuze heb je. Het is vaak handig om eerst te weten wat de reparatie kost. Soms is het slim om een schade zelf te betalen of de schade niet te laten repareren. Bijvoorbeeld bij kleine schades. Dan is het misschien goedkoper om de reparatie zelf te betalen. Je mag ons altijd bellen voor advies.

 

Is je schade verzekerd? Een bij ons aangesloten reparateur bepaalt altijd eerst wat het schadebedrag is. Je mag ook zelf een andere reparateur kiezen. Daarna kies je zelf of je de schade wilt laten repareren. En of je zelf de kosten wilt betalen of dat wij dat voor je doen. Als wij de kosten betalen, heeft dit mogelijk gevolgen voor je schadevrije jaren en premie.