Wat is er aan de hand?

Mijn bagage is beschadigd.

Is je bagage beschadigd of verloren? Meld je schade via de Interpolis app of online. Dit kan 24/7. Wij nemen daarna contact met je op. 

Mijn bagage is gestolen.

Doe aangifte bij de politie op je vakantiebestemming. Meld daarna je schade via de Interpolis app of online. Dit kan 24/7. Wij nemen daarna contact met je op. 

Ben ik verzekerd?

Wil je voordat je de schade meldt weten of je verzekerd bent? We leggen je graag uit wanneer jouw bagage wel of niet verzekerd is.

Wat is wel en niet verzekerd op de doorlopende reisverzekering met aanvullende dekking Bagage?

Je bagage is tijdens de reisperiode verzekerd bij reizen en dagtrips in het buitenland. In Nederland ben je verzekerd bij een reis met een betaalde overnachting. In onderstaand overzicht vind je een aantal voorbeelden.

Wel verzekerd

  • spullen die je op reis bij je hebt, huurt of koopt
  • spullen van iemand anders die je op reis meeneemt voor eigen gebruik
  • contant geld tot € 250,-
  • schade aan je bagage die is veroorzaakt door jouzelf, een gezinslid, een ander persoon of een dier
  • onverwachte waterschade
  • diefstal of verlies van bagage als je daar (extra) goed op let of deze goed opbergt
  • medische hulpmiddelen in bruikleen

Niet verzekerd

  • diefstal en verlies van spullen is onder bepaalde omstandigheden niet verzekerd
  • geld dat uit een auto wordt gestolen
  • spullen die per post worden verstuurd
  • (gehuurde) motorrijtuigen of gemotoriseerde vaartuigen
  • schade die ontstaat door een oorzaak in een product zelf (eigen gebrek), door een onbekende oorzaak, of door gebruik van spullen waarvoor ze niet bedoeld zijn
  • schade aan elektronische apparaten door overbelasting (door hoge spanning, kortsluiting, lekkende batterijen of doordat ze te warm zijn geworden)
  • schade door reparatie, restauratie, bewerking of schoonmaak
  • ouderdom, slijtage en lichte beschadiging
  • kosten door misbruik van zaken als bankpassen, creditcards, contactloos betalen, telefoons, tablets en computers

Welk eigen risico heb ik?

Alleen bij schade, verlies of diefstal van je mobiele telefoon, tablet of laptop heb je een eigen risico van € 50,-. In alle andere gevallen heb je geen eigen risico.

Let extra goed op diefstalgevoelige spullen.

We verwachten dat je extra goed let op diefstalgevoelige spullen of deze goed opbergt. Of je schade verzekerd is, hangt daar vaak vanaf. We letten op de volgende punten:

Als je de spullen bij je hebt:
  • Je houdt jouw spullen vast of binnen handbereik. En je ziet deze direct. In een boot, bus, taxi, trein of vliegtuig zijn de spullen verzekerd als je deze meeneemt als handbagage.
Als je de spullen ergens achterlaat:
  • Je bergt jouw spullen op in een afgesloten ruimte die goed op slot zit. Bij diefstal moet er zichtbare inbraakschade zijn aan de buitenkant van de ruimte.
  • Is de ruimte niet (goed) op slot? Dan berg je de spullen op in een afgesloten kast of kluis. Bij diefstal moet er zichtbare inbraakschade zijn aan de kast of kluis.
  • Laat je de spullen achter in je kamer van een (apart) hotel, pension, guesthouse of Airbnb? Dan moeten ze opgeborgen zijn in een afgesloten koffer, kast of kluis.
Bij diefstal vragen we altijd om een aangifte.

Bagage in je auto, camper, boot of toercaravan.

Diefstal van bagage uit je auto, camper, boot of toercaravan is verzekerd onder deze voorwaarden:

  • Het was niet mogelijk om de bagage op een andere, veiligere plek op te bergen.
  • Je voertuig moet op slot zitten.
  • De schade is ontstaan door inbraak (met zichtbare inbraakschade aan het voertuig) of diefstal van het voertuig.
  • Je spullen, koffers en weekendtassen liggen uit het zicht. En in een afgedekte kofferbak, dicht dashboardkastje of afgesloten ski- of bagagebox.
  • In je bestelauto of kampeerauto liggen je diefstalgevoelige spullen opgeborgen in een vaste, afgesloten kast of kist.
  • In je toercaravan of boot liggen je diefstalgevoelige spullen opgeborgen in een kast. Diefstal is verzekerd als er zichtbare inbraakschade is en als je kunt aantonen dat de caravan of boot op slot was. Of als de caravan of boot gestolen is.

We vragen altijd om een aangifte. Contant geld is nooit verzekerd als dit wordt gestolen uit je auto, camper, boot of caravan.

Voorbeelden van bagageschades.

Wel verzekerd

  • Je fototoestel valt kapot terwijl je foto’s aan het maken bent.
  • Je had je portemonnee in je broekzak zitten en komt erachter dat deze gestolen is, en je doet aangifte van de diefstal.
  • Je bril valt en krijgt daardoor krassen op de glazen, waardoor je niet meer goed ziet.

Niet verzekerd

  • Je persoonlijke bezittingen worden gestolen tijdens een dagje in een pretpark in Nederland zonder geboekte en betaalde overnachting.
  • Je telefoon doet het opeens niet meer.
  • Je iPad zit in je koffer in de ruimbagage tijdens een vliegreis, en bij aankomst blijkt deze kapot te zijn.
Koppel meldt schade op vliegveld | Schade aan op reis, wat nu? | Interpolis

Wat betaalt Interpolis bij schade aan mijn bagage?

Krijg je te maken met schade, verlies of diefstal van je bagage? Wij betalen de nieuwwaarde of dagwaarde van je spullen als deze niet gerepareerd kunnen worden. De nieuwwaarde is het bedrag waarvoor je spullen nu in een winkel te koop zijn. De dagwaarde is het bedrag dat je spullen op het moment van schade waard zijn. Welk bedrag we betalen, hangt af van hoe oud je spullen zijn.
Man die de Interpolis App downloadt op zijn smartphone

Bekijk jouw verzekeringen en voorwaarden online.

In onze app en in Mijn Interpolis vind je een overzicht van je verzekeringen en voorwaarden. Zo weet je precies waarvoor je verzekerd bent. Meld je online schade? Dan wordt je verzekering er automatisch bij gezocht. 

In 3 stappen naar een oplossing:

Verzamel alle informatie.

Denk aan gegevens zoals de reisperiode, het reisdoel en de bestemming. Verzamel ook gegevens van jouw beschadigde, verloren of gestolen bagage. Hiermee maken wij een goede inschatting van de schade.

Meld je schade, verlies of diefstal.

Dit kan 24/7 via de Interpolis app of online. Wij nemen daarna contact met je op. 

Samen kijken we naar een oplossing.

Samen kijken we met welke oplossing jij snel en goed geholpen bent. En welke stappen daarvoor nodig zijn.

Jij kiest hoe je de schade bij ons meldt.

Online melden
24/7 beschikbaar.
Eenvoudig online een melding maken. En wanneer het jou uitkomt. 
Melden via onze app
24/7 beschikbaar.
Scan de QR-code via je smartphone camera.
Download de Interpolis app. En maak een melding waar en wanneer je wilt.
Bel ons
Morgen bereikbaar vanaf 8.00 uur.
Voor vragen over je schade of het persoonlijk melden van je schade. Wij helpen je graag. 

Veelgestelde vragen

Wanneer zijn mijn spullen niet verzekerd?
Jouw spullen zijn niet verzekerd als:
  • je er niet goed op hebt gelet. Bijvoorbeeld als je een koffer ergens laat staan en daar niet bij blijft. Of als je een mobiele telefoon ergens laat liggen zonder dat er toezicht op is.
  • je jouw persoonlijke bezittingen in de auto niet goed hebt opgeborgen.
  • je naar een gebied reist dat de overheid afraadt. Je bent niet verzekerd in gebieden met kleurcode ‘rood’, zoals door het Ministerie van Buitenlandse Zaken vastgesteld. Tenzij je hier al was op het moment dat het reizen werd afgeraden en je het gebied daarna onmiddellijk verlaat. Hier kan voor je bagage een uitzondering voor gelden. Laat ons daarom altijd weten wat beschadigd, verloren of gestolen is, zodat we de situatie kunnen beoordelen.
  • je iets opzettelijk doet dat je niet had mogen doen. Als je iets doet met het doel om schade toe te brengen, of als je had kunnen weten dat de kans groot was dat er schade zou ontstaan, dan is dat niet verzekerd. Denk bijvoorbeeld aan het expres beschadigen van je mobiele telefoon door deze op de grond te gooien.
  • je opzettelijk niets doet, terwijl je wel iets had moeten doen. Het kan ook zijn dat je niets of te weinig hebt gedaan om schade te voorkomen, terwijl je had moeten weten dat de kans op schade groot was. Bijvoorbeeld als je jouw tablet op een rand legt en weet dat hij daardoor gaat vallen.
  • je te veel alcohol hebt gebruikt. Heb je meer alcohol in het bloed of de adem dan wettelijk mag? En daardoor ontstaat schade, verlies je iets of wordt iets gestolen? Dan is dat niet verzekerd.
  • je jouw spullen gebruikt voor iets anders dan waarvoor deze bedoeld zijn. Bijvoorbeeld als je een gewone camera als onderwatercamera gebruikt.
  • je spullen in beslag worden genomen. Bijvoorbeeld door de douane of politie. Dit is wel verzekerd als dit na een verkeersongeluk gebeurt.
Heb ik een eigen risico bij schade aan mijn bagage?
Bij schade aan je mobiele telefoon, tablet of laptop heb je een eigen risico van € 50,-. Dit eigen risico geldt per object en per gebeurtenis.
Wat van mijn bagage valt onder diefstalgevoelige spullen?

Een deel van jouw bagage loopt een grotere kans om gestolen te worden. Vaak omdat de waarde van deze spullen hoger is. Dit noemen we diefstalgevoelige spullen. Hiermee bedoelen wij:

  • Audiovisuele apparatuur, computerapparatuur en telefoons (zoals smartphones, laptops, tablets en draagbare speakers)
  • Edelstenen en zaken van edelmetaal (bijvoorbeeld goud)
  • Foto- en filmapparatuur en zaken die daarbij horen
  • Geld
  • Horloges en wearables
  • Kleding en (hand)tassen met een nieuwwaarde van meer dan € 500,- per stuk
  • Kunst, schilderijen, antiek en verzamelingen (uitgezonderd antieke meubels)
  • Muziekinstrumenten
  • Navigatieapparatuur en zaken die daarbij horen
  • Optische instrumenten (bijvoorbeeld een verrekijker)
  • Paspoorten, identiteitsbewijzen en rijbewijzen
  • Sieraden

 

Let extra goed op je kostbare spullen

  • Laat je spullen niet zonder toezicht achter in een ruimte.
  • Houd je spullen onderweg vast of binnen direct handbereik.
  • Stop je spullen in een dichte koffer, dichte kast of afgesloten kluis als je je hotelkamer verlaat.
Er is bagage uit mijn hotelkamer gestolen, is dit verzekerd?

Diefstal uit je hotelkamer is verzekerd voor zowel gewone bagage als diefstalgevoelige spullen. Voor de diefstalstalgevoelige spullen hebben wij wel aanvullende voorwaarden. Deze zijn alleen verzekerd als de spullen werden achtergelaten in een afgesloten koffer, afgesloten kast of afgesloten kluis.

Mijn bagage is beschadigd of kwijt door de luchtvaartmaatschappij, is dit verzekerd op mijn reisverzekering?

Je hebt schade aan je koffer of bagage
Als er schade aan je bagage ontstaat door de luchtvaartmaatschappij, dan is het belangrijk dat je bij hen een melding maakt. Je ontvangt dan een Property Irregularity Rapport (PIR). Hiermee toon je aan dat de schade door de luchtvaartmaatschappij is ontstaan.

Ontstaat de schade doordat je bagage in het ruim wordt vervoerd? Schade aan gewone bagage is dan verzekerd, maar schade aan diefstalgevoelige spullen niet. Informeer bij de luchtvaarmaatschappij wat zij voor jou kunnen betekenen. Mogelijk kunnen zij de schadeclaim in behandeling nemen. Op de website Rechten van vliegtuigpassagiers vind je meer informatie over je rechten bij vertraging, verlies of beschadiging van je bagage.

 

Je bent je koffer kwijt
Ben je net aangekomen op je reisbestemming? Het is niet zo handig als je al je spullen kwijt bent. Je mag dan op onze kosten spullen kopen die je meteen nodig hebt, zoals kleding. Wij vergoeden deze kosten tot maximaal € 250,- per verzekerde, per reis.

Vaak worden koffers binnen 60 dagen teruggevonden. Dat is natuurlijk het fijnste. We wachten daarom deze termijn af voordat we je koffer en spullen kunnen vergoeden.

Krijg je je koffer niet meer terug? Vraag dan online of via onze app de kosten van deze spullen terug. Maak hiervoor een lijst met alle spullen die je meenam, de geschatte waarde en de ouderdom.

Waar is mijn bagage verzekerd?

Je bagage is standaard meeverzekerd met werelddekking. Er is geen dekking:

  • In jouw woning en in gebouwen die bij deze woning horen
  • In gebouwen waarvan je eigenaar bent of die je huurt
Je bagage is wel verzekerd in een recreatiewoning waar je niet vast woont of waar je niet ingeschreven staat.
Wat is er verzekerd als mijn pinpas op reis wordt gestolen?
Als je op reis bent, is het erg vervelend als je pinpas wordt gestolen. Neem zo snel mogelijk contact op met je bank om deze te laten blokkeren. Vanuit onze Doorlopende Reisverzekering betalen wij een vergoeding voor het vervangen van de pinpas zelf. Eventuele vervolgschade, zoals misbruik van je pinpas, is niet verzekerd.
Is mijn bagage tijdens een dagje weg in Nederland verzekerd op de reisverzekering?
Ga je een dagje weg en heb je daarbij geen betaalde overnachting geboekt? Zoals een dagje pretpark of bij een festival. Dan is je bagage niet verzekerd op de reisverzekering. Je kunt hiervoor wel een BuitenDeDeur verzekering afsluiten.
Vanaf welk moment is mijn bagage verzekerd?
  • Ga je in Nederland op reis en heb je vooraf een overnachting geboekt? Dan is je bagage verzekerd vanaf het moment dat je vanaf je woning rechtstreeks naar de geboekte bestemming op weg bent.
  • Heb je jouw overnachting in Nederland niet vooraf geboekt? Dan is je bagage verzekerd vanaf het moment dat je op de plaats van overnachting bent.
  • Als je in Nederland een vaste standplaats op een camping of vaste ligplaats in een haven hebt, is je bagage verzekerd zodra je daar aankomt.
  • Maak je een reis of dagtrip in of naar het buitenland? Dan geldt de verzekering ook tijdens de heen- en terugreis van je woning in Nederland rechtstreeks naar het buitenland. En andersom. Reizen die je regelmatig maakt voor werk, school of studie (woon-werkverkeer), vallen hier niet onder.
Het is belangrijk dat je de reis kunt aantonen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de boekingsbevestiging van het vakantieverblijf. Of met een bevestiging van aanwezigheid op je vaste standplaats of ligplaats.
Welke spullen zijn niet verzekerd op de aanvullende dekking bagage?
Deze persoonlijke bezittingen zijn niet verzekerd op de reisverzekering met aanvullende dekking bagage:
  • Motorrijtuigen, caravans, vouwwagens, aanhangwagens, koetsen, huifkarren en paardentrailers. En alles wat daarbij hoort, zoals sleutels, voortenten en onderdelen. Bagagerekken, bagageboxen, skiboxen en fietsendragers zijn wel verzekerd.
  • Vaartuigen en alles wat daarbij hoort. Zoals sleutels, buitenboordmotoren en onderdelen. Kano's, zeilplanken, kitesurfplanken, surfboards en opvouwbare en opblaasbare boten zonder motor zijn wel verzekerd.
  • Luchtvaartuigen, zoals parachutes, zeilvliegtuigen, drones (inclusief camera) en zweeftoestellen. En alles wat daarbij hoort, zoals onderdelen.
  • Dieren.
  • Sleutels van kantoor of kluis.
  • Wapens en munitie.
  • Onderdelen van muziekinstrumenten, zoals balgen, trommelvellen, trommelstokken, haren, snaren of rieten.
Hoe snel moet ik schade verlies of diefstal van mijn bagage melden?

Meld de schade zo snel mogelijk bij ons. Hiervoor heb je maximaal 14 dagen de tijd vanaf het moment dat de schade ontstond. Deze periode houden wij aan om aantoonbaar te kunnen maken dat de schade tijdens je reis is ontstaan.

Wordt de diefstal van mijn bagage in behandeling genomen als ik geen aangifte heb gedaan?

Als er bagage is gestolen, is het belangrijk dat je meteen aangifte doet bij de plaatselijke politie, de politie op het vliegveld of de politie op het station. Is dit niet mogelijk? Doe dan aangifte bij de gemeente of bij een conducteur, reisleider of camping- of hoteleigenaar. De aangifte moet je schriftelijk doen en insturen als wij hierom vragen. Doet je dit niet? Dan is in bijna alle gevallen je schade niet verzekerd. Wij zullen vragen waarom je geen aangifte deed. Als aangetoond kan worden dat aangifte doen in jouw situatie geen optie was, bijvoorbeeld omdat je anders je vlucht zou missen, nemen wij jouw melding alsnog in behandeling.

Ik heb geen aankoopbewijs meer van mijn bagage, wat nu?
Als de schade, diefstal of verlies van je bagage verzekerd is, dan proberen we toch een waarde vast te stellen. Probeer op een andere manier te achterhalen hoe oud iets was door bijvoorbeeld de datum van afschrijving van je bankrekening, de gelegenheid waarvoor je het kocht, et cetera. Het helpt ons bij het bepalen van de waarde om zoveel mogelijk kenmerken van spullen te ontvangen, zoals type, kleur en grootte.
Ik ben op vakantie en weet niet alle details. Kan ik mijn schade toch al melden?

Je kunt altijd al een melding bij ons maken. Wij zorgen er dan voor dat er een dossier wordt aangemaakt. Ook laten we je dan weten welke informatie wij nog nodig hebben om je schade af te handelen. Dit kunnen we dan regelen als je weer thuis bent.

Ben ik verplicht om schade aan mijn bagage te repareren?
Nee, als je van ons een bedrag ontvangt ben je niet verplicht om je schade te repareren. Je mag het geld besteden zoals je zelf wilt. Repareer je de schade niet, en ontstaat er daardoor meer schade? Dan ben je daarvoor niet verzekerd.
Mag ik beschadigde bagage al laten herstellen voordat ik de schade meld?

Ja, dat mag. Alleen kunnen wij vooraf niet toezeggen dat we de volledige reparatiekosten vergoeden. Het is daarom verstandig om eerst de schade bij ons te melden. Misschien geldt er een eigen risico of vergoeden we alleen de dagwaarde. Door eerst contact met ons te hebben, weet je vooraf waar je aan toe bent. Bovendien bieden wij ook de mogelijkheden om gebruik te maken van aangesloten herstellers, bijvoorbeeld als het om herstel van een telefoonschade gaat.

Wat moet ik doen als ik schade heb veroorzaakt aan bagage van een reisgenoot?

In sommige situaties vallen de spullen van iemand anders onder de dekking van je eigen reisverzekering. Leen je spullen van iemand anders voor eigen gebruik tijdens je reis? Dan zien wij dit als jouw bagage. Als er schade aan deze spullen ontstaat, dan kan dit onder je verzekering vallen.

 

Ben je op reis met anderen en ontstaat er schade aan spullen die je van hen leent? Dan is dit niet verzekerd op je reisverzekering. Je reisgenoot kan de schade, als eigenaar van de spullen, melden bij zijn of haar eigen verzekering.