Mijn contract is verlopen
Als uw contract is verlopen, kunt u uw contract opzeggen. U hebt dan een opzegtermijn van maximaal 1 maand. Het moment van opzeggen bepaalt ook het moment van het beëindigen van uw contract. Dat hoeft dus niet het einde van de maand te zijn.
Mijn contract loopt nog
Als uw contract nog loopt, moet u wachten totdat uw contract afloopt. 1 maand voor het einde van uw contract, kunt u opzeggen.
U kunt uw contract ook eerder beëindigen. Meestal wordt dan een boetebedrag in rekening gebracht. De boete is even hoog als de rekening van alle resterende maanden.
Stuur een opzegbrief
Bekijk uw contract en de algemene voorwaarden. Hierin staat de opzegtermijn en hoe u moet opzeggen. Een abonnement moet u vaak schriftelijk opzeggen. Vermeld in uw brief duidelijk wanneer u uw abonnement wil opzeggen. Stuur de opzegbrief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd bewijzen dat u de brief gestuurd hebt.
Zoek samen naar een oplossing
Hebt u op tijd en op de juiste manier opgezegd? Dan zal de telefoonprovider het contract beëindigen. Is het telecombedrijf het niet eens met de opzegging? Probeer dan samen met het bedrijf een oplossing te vinden.
Stuur een ingebrekestelling
Komt u er niet uit met de telefoonprovider? Stuur dan een ingebrekestelling. Dat is een brief met de volgende informatie:
Uw klacht. Waarom vindt u dat de telefoonprovider uw opzegging moet accepteren?
Een termijn waar binnen het bedrijf uw probleem moet oplossen. 2 weken is hiervoor gebruikelijk. Als in de algemene voorwaarden een reactietermijn wordt genoemd, moet het bedrijf zich hieraan houden.
U vermeldt ook dat wanneer het bedrijf uw probleem niet oplost, u verdere stappen gaat ondernemen. Misschien moet de telefoonprovider uw abonnementskosten terugbetalen.
Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd bewijzen dat u de brief gestuurd hebt. Als u een e-mail stuurt, vraag dan om een ontvangstbevestiging.
Naar de Geschillencommissie
Komt er geen (goede) oplossing of reageert het telecombedrijf niet? Dan kunt u naar de Geschillencommissie telecommunicatiediensten stappen. Voorwaarde is dat het bedrijf is aangesloten bij deze commissie. Dat is bijna altijd zo. Aan het besluit van de Geschillencommissie moeten beiden partijen zich houden. Als de Geschillencommissie uw klacht niet behandelt, kunt u naar de rechter.
Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.
Onze dienstverlening
Met Interpolis Rechtshulp zijn wij er voor iedereen zonder een rechtsbijstandsverzekering en helpen je bij jouw juridisch probleem. Je krijgt juridisch advies voor een vast bedrag, zo voorkom je verrassingen. Het is mogelijk om je zaak bij de rechtbank of geschillencommissie volledig over te dragen aan ervaren juristen van LegalGuard. Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.
Sparren met een jurist (20 minuten)
€ 39,-
Makkelijke, snelle weg naar juridische antwoorden.
Je hoeft geen stukken op te sturen.
Een jurist die jouw situatie begrijpt.
Contact binnen 1 werkdag.
Een advies voor eventueel benodigde vervolgstappen.