Dit zijn de belangrijkste risico’s voor horecaondernemers

Wat voor schade kun je als ondernemer in de horeca oplopen of veroorzaken? Meer dan je misschien zou verwachten. Het goede nieuws is dat je jouw bedrijf voor vrijwel alle soorten schade goed kunt verzekeren. Om je een beeld te geven van de risico’s, hebben we de belangrijkste hieronder op een rij gezet. Met voorbeelden uit de praktijk.

Schade die jij of een medewerker (indirect) aan anderen veroorzaakt

  • Een medewerker laat een vol dienblad met hete koffie over een klant vallen. Je bent als eigenaar aansprakelijk voor de verwondingen.
  • Tijdens een plotselinge windvlaag waait je parasol of reclamebord om. Een passerende fietser valt hierdoor en loopt letsel op.  
  • Een medewerker raakt gewond door een slecht onderhouden snijmachine.
  • Een klant glijdt uit op de pas gedweilde vloer en breekt zijn heup. Jouw zaak wordt aansprakelijk gesteld.

Je kunt te maken krijgen met schade aan je eigen spullen

Denk bijvoorbeeld aan schade aan je voorraad, inventaris, bestelbus of apparatuur.

  • De koelinstallatie valt uit en een snelle reparatie is niet mogelijk. De inhoud moet worden weggegooid. Dit is een voorbeeld van voorraadschade.
  • Bij een inbraak in je zaak worden je keukenapparatuur, kassa en muziekinstallatie gestolen.
  • Bij een brand in je keuken gaat jouw inventaris in vlammen op.
  • Je bestelbus wordt gestolen en drie dagen later total loss teruggevonden.

Schade die kan ontstaan aan je (bedrijfs)pand

  • Tijdens een storm valt er een boom op het gebouw.
  • Door kortsluiting ontstaat er brand in de keuken. Je restaurant gaat hierdoor verloren.
  • Door een forse regenbui loopt er water naar binnen. Er is schade aan de vaste parketvloer en de bar.

Je kunt te maken krijgen met omzetverlies als gevolg van een schade

  • Door een brand in de keuken moet je enkele weken je restaurant sluiten. Je loopt omzet mis. Je vasten kosten gaan gewoon door.
  • Door een storm of inbraak raakt je pand beschadigd en lig je maanden stil. Hierdoor mis je omzet.
  • Je loopt omzet mis door beschadiging van je verkoopwagen. Bijvoorbeeld schade door brand, een verkeersongeval of diefstal.

Voorbeelden van financiële schade als gevolg van een juridisch conflict

  • Een leverancier die verkeerde producten leverde, maar deze niet wil vergoeden of vervangen.
  • Je hebt de catering verzorgd voor een feest. De klant is niet tevreden en wil zijn rekening niet betalen.
  • Je hebt met een medewerker een conflict over arbeidsvoorwaarden, bijvoorbeeld bij ontslag.

Bescherming van inkomen bij arbeidsongeschiktheid of verzuim

  • Je loopt inkomsten mis door een langdurige ziekte, een ongeval of burn-out van jezelf of een vaste medewerker.