"Veel geleerd van brand in mijn bedrijf"

Na brand meer aandacht voor verzekering van klanten

Een brand verwoestte een opslagloods in Heinkenszand 

Op 14 maart 2019 gaat ’s avonds bij Lauran Vermue (64) uit Heinkenszand de telefoon: brand in een loods bij zijn bedrijf. Lauren vertelt over de impact van die gebeurtenis op zijn leven. En over de noodzaak van een goede verzekering.

"Samen met mijn vrouw Marion heb ik een koelbedrijf voor de opslag van AGF-producten. Ik woon vlakbij mijn bedrijf. Mijn zoon woont ernaast. Na dat telefoontje was ik er binnen 2 minuten. Ik zag meteen dat de loods, waar ook machines van mijn zoon in stonden, niet meer te redden was. Er stond een keiharde wind, die het vuur aanwakkerde. Op dat moment was ik heel helder. Ik heb gasflessen die naast de loods stonden, weggerold en een plattegrond van het gebouw gepakt. Bij de poort heb ik de brandweer opgewacht. “Spaar alsjeblieft de woning naast de loods en alle kisten buiten”, vroeg ik ze. Voor mijn ogen zag ik de loods die ik eigenhandig had gebouwd, afbranden. Toch probeerde ik het positief te bekijken: daar gaat mijn levenswerk, maar niet mijn leven. Iedereen was ongedeerd!"

Snelle actie van alle betrokkenen

Ook Andries Lindenberg, Risicospecialist Verzekeren van Rabobank Oosterschelde, hoorde al snel van de brand: "Je voelt je zó verantwoordelijk voor je klant. Ik was de week ervoor nog bij hem op bezoek geweest en Interpolis had onlangs het pand geïnspecteerd. De adrenaline gierde door mijn lijf. Heb ik hem wel goed geadviseerd? Ben ik niets vergeten? Ik heb direct Lauran Vermue gebeld en met hem afgesproken dat ik de volgende ochtend naar hem toe zou komen. Daarna heb ik schade-expert Peter Schuurbiers van Interpolis op de hoogte gebracht.

Schade-expert Peter Schuurbiers: "Het is heel goed dat de brand zo snel bij ons werd gemeld. Van Andries kreeg ik alle relevante informatie over het bedrijf en hun verzekeringsportefeuille. Als schade-expert ben ik voor de betrokken partijen de contactpersoon die van alle ontwikkelingen op de hoogte is. En voor de klant ben ik het vaste aanspreekpunt, dat is wel zo duidelijk. Ook ik ben de volgende dag direct naar de familie Vermue gegaan. Na een calamiteit is het belangrijk om snel een helder beeld van de situatie te krijgen. Het is ook goed om te weten waar de klant op dat moment de meeste behoefte aan heeft. Lauran Vermue wilde graag dat hij vóór de nieuwe witlofoogst weer een nieuwbouw had, waarin de koelloods al draaide. Daar maak ik dan gelijk een notitie van. Daarna zijn we samen de schade gaan bekijken.

Lauran Vermue heeft de eerste 3 dagen bijna niet gegeten en niet geslapen, zo vertelt hij. "Ik was alleen maar bezig met organiseren. De verzekering regelde alles fantastisch: er werden noodvoorzieningen getroffen en er kwam een aggregaat voor het huis. Voor elk onderdeel kwamen andere experts: voor het gebouw, de voorraden, de inventaris en het materieel."

Brand Heinkenszand

Een verzekering vergoedt helaas niet alles

Uit technisch onderzoek door experts van Interpolis bleek dat de brand zeer waarschijnlijk is ontstaan door de aardappelgassen die voorkomen dat de aardappelen ontkiemen. Zo vatte de isolatie vlam. Lauran Vermue beseft inmiddels als geen ander hoe belangrijk het is om goed verzekerd te zijn. "De opruimkosten waren enorm, omdat de aardappelen, bessen, hout en puin allemaal door elkaar lagen. Neem die opruimingskosten dus op in je polis. Ik ben ook heel blij dat ik verzekerd ben voor bedrijfsstagnatie. Want ook al ligt je bedrijf stil, de vaste lasten lopen gewoon door!" 

"Toch krijg je ook met een goede verzekering niet alles vergoed. Er blijft altijd een gedeelte over dat je zelf moet dragen. Van veel spullen krijg je alleen de dagwaarde terug. Moet je die zaken nieuw kopen, dan ben je een stuk duurder uit. In mijn geval gingen 1.400 kisten in rook op. Omdat de nieuwwaarde van die kisten een stuk hoger lag dan de dagwaarde, kostte me dat alleen al een flinke som geld. En alle machines had ik aangepast aan onze wensen. Die moest ik niet alleen nieuw kopen, maar ook opnieuw laten aanpassen. Die kosten werden niet vergoed."

Lauran Vermue geeft praktijk- en preventietips

  • Zorg ervoor dat je de actuele tekening en indeling van je bedrijfspand digitaal hebt. Net zoals voorraad- en inventarislijsten. Zo kun je je verzekeraar eenvoudig laten zien waar en hoe je spullen en producten opgeslagen waren. En wat de waarde ervan is.
  • Veel isolatiemateriaal is brandbaar. Gebruik daarom zoveel mogelijk onbrandbare isolatie, zoals steenwol.
  • Monteer acculaders op een niet-brandbare ondergrond en plaats ze in een niet-brandbare omgeving.
  • Houd bij calamiteiten een dagboek bij. Schrijf daarin op wat er is gebeurd, wie je hebt gesproken en welke afspraken er zijn gemaakt. In de chaos na een calamiteit zoals brand heb je zoveel aan je hoofd dat je onmogelijk alles kunt onthouden.
  • Beschouw het doornemen van de verzekeringsvoorwaarden als een belangrijk onderdeel voor het voortbestaan van je bedrijf. Let op wat wél, maar ook wat níet is verzekerd. En bedenk of je voor de risico’s die je niet kunt verzekeren preventiemaatregelen kunt nemen.
  • Je bedrijfspand is verzekerd voor de herbouwwaarde. Geef tussentijdse aanpassingen aan je bedrijfspand door aan je verzekeraar. Dan hoef je niet bang te zijn dat je onderverzekerd bent.
  • Ga je een bedrijfspand bouwen? Neem in het ontwerp van je bedrijfspand al maatregelen mee die de kans op brand verkleinen. Vaak is het veel goedkoper om tijdens de bouw maatregelen te treffen om brand te voorkomen dan achteraf.

"Mijn klanten waren vaak onvoldoende verzekerd"

"Wat er is gebeurd, daar kan ik niets meer aan doen. Wél aan het vervolg. Dankzij ieders inzet konden we in oktober weer witlofwortels sorteren en draaide de koeling weer op volle toeren. Ik kan wel zeggen dat ik van deze brand heb geleerd. Omdat we koelen voor anderen is het belangrijk om zeker te weten dat zij goed verzekerd zijn voor brand en opruimkosten. In mijn contracten staat dat klanten dat zelf moeten regelen, maar ik kwam erachter dat dit lang niet altijd zo is. Soms kreeg ik spontaan een partij ter bewaring aangeboden en was er niet eens een contract. Of klanten hebben wel een voorraadverzekering, maar zijn niet of niet voldoende verzekerd als ze hun voorraad buiten hun eigen bedrijf opslaan. Dat soort zaken zijn voor mij echt een aandachtspunt geworden."

Ook interessant voor jou?

De 2 eigenaren van het bedrijf Labrotruck

Klantverhaal Labrotruck

"Het is een fijn gevoel dat alles goed geregeld is." Labrotruck maakte sinds de oprichting een enorme groei door. De bijkomende risico's verzekerden de eigenaren met Interpolis ZekerInBedrijf®.
De eigenaar van het bedrijf Montapacking in een warehouse

Klantverhaal Montapacking

Een brand verwoestte een vestiging van Montapacking. Eigenaar Edwin van den Ham: "1 ding was duidelijk: we moeten zo snel mogelijk weer door."