inline/alertinline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearfacebookflaghashtaglinkedininline/loginlogo_labinline/logoutinline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/next-aquainline/play-largeinline/pointer-moreinline/previous-aquainline/searchaanmeldeninline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtubetagtwitterwhatsapp
Dossiers algemeen

Cyberrisico's: veiliger ondernemen

    De cyberrisico's van het bedrijf van Wouter

    Wouter is eigenaar van een onlinemarketingbureau in het zuiden van ons land. Tijdens de gesprekken met risico-experts van Interpolis, kwamen met enige regelmaat de cyberrisico’s van zijn bedrijf ter sprake.

    Cyberrisico's ontstaan per ongeluk of door cybercrime
    Wouter vertelt: “Mijn bedrijf beheert de laatste jaren steeds meer datagegevens voor klanten. Interpolis wees me op de risico's die zowel van binnen als buiten mijn bedrijf komen. Een medewerker kan per abuis op een verkeerde knop drukken waardoor gegevens van het ene bedrijf bij het andere terechtkomen, maar er kan ook een ‘kraak’ van buitenaf komen. In beide gevallen is de ellende voor mijn klanten en voor mij niet te overzien.”

    Uitleg en aanbevelingen op maat
    “Daar maakte ik mij zorgen over. Risico’s als brand of inbraak zijn af te dekken met een verzekering en preventiemaatregelen. Maar ik voorzie claims door aansprakelijkstellingen als het misgaat op het gebied van cybersecurity. Dus wilde ik graag weten wat ik kan doen om mijn risico’s zoveel mogelijk te beperken. Toen Interpolis de CyberPreventieDienst voorstelde, heb ik daar dan ook direct gebruik van gemaakt. In anderhalf uur tijd nam hun specialist samen met mij de werkprocessen van mijn bedrijf door. Daarna sprak hij ook nog de systeembeheerder om het onderzoek compleet te maken. Na 1 week ontving ik een rapport van maar liefst 16 pagina’s met uitleg en aanbevelingen. Allemaal toegespitst op mijn bedrijf en zeer volledig. Ik wist van tevoren niet waar ik op kon rekenen, maar de professionaliteit die het rapport uitstraalde, overtrof mijn verwachtingen.”

    Adviezen zijn begrijpelijk en toepasbaar
    “De aanbevelingen waren begrijpelijk en grotendeels eenvoudig toepasbaar. Zeker de helft ervan hebben we vrijwel direct doorgevoerd. Een hele simpele, maar eentje die er volgens mij bij de meeste bedrijven bij inschiet, is het periodiek wisselen van de wachtwoorden. Eerlijk gezegd gebruikten wij tot voor kort met z’n allen hetzelfde wachtwoord. Makkelijk, want als je een keertje afwezig bent, kan er altijd een collega bij je gegevens in het systeem. Dat het daardoor ook heel eenvoudig van buitenaf te kraken is, daar stonden we niet zo bij stil. Nu hebben we allemaal een eigen, sterk wachtwoord . Dat we ook nog eens regelmatig vervangen.”

    Zelf bepalen welke verbeterpunten je doorvoert
    “Het mooie aan zowel het onderzoek als het rapport vind ik, dat er geen verder commercieel belang voor Interpolis of Capgemini aan gekoppeld is. De specialist van Capgemini heeft mij volkomen open geadviseerd. Ik kreeg een overzicht met verbeterpunten die ik zelf kan toepassen, als ik dat wil. Achter het rapport zat dus geen offerte met het aanbod om de aanbevelingen voor een paar duizend euro door te voeren. Die onafhankelijkheid maakt het resultaat van de CyberPreventieDienst voor mij nog betrouwbaarder.”