Bent u het niet eens met de ingeschatte meterstanden? Geef dan de, volgens u juiste meterstanden door aan de energiemaatschappij en vraag om correctie. Dit doet de energiemaatschappij alleen als het verschil tussen de werkelijke en de geschatte meterstand erg groot is. Wanneer dit verschil klein is, wordt dit gecorrigeerd in de volgende jaarafrekening.
De energiemeter is kapot
Denkt u dat uw energiemeter kapot is en daardoor niet de juiste standen geeft? Meld dit dan bij uw energiemaatschappij en netbeheerder. In overleg kunt u de meter laten controleren door een erkend installateur.
De energiemeter ijken
Zegt de installateur dat de meter niet goed werkt? Laat de meter dan ijken. Alleen een erkend meetbedrijf mag de meterstanden opnemen en reparaties van uw meter uitvoeren. Vaak staat het meetbedrijf op de energiemeter aangegeven.
De netbeheerder betaalt de kosten van het ijken als uw meter inderdaad niet goed werkt. Ligt het niet aan de meter dat uw meterstanden niet kloppen? Dan betaalt u de kosten van het ijken zelf. Dit kost al snel € 250.
Let op: een meter is niet vaak kapot. Houd hier rekening mee voordat u geld uitgeeft aan het ijken.
Als de meter kapot is, wordt hij gemaakt of vervangen. Uw meterstanden worden dan gebaseerd op uw verbruik in het verleden. In dat geval ontvangt u een nieuwe jaarafrekening.
Zoek samen naar een oplossing
Bent u het nog steeds niet eens met de meterstanden? Probeer dan samen een oplossing te vinden.
U kunt ook een brief sturen waarin u uw klacht vermeld. Geef in uw brief aan dat u het niet eens bent met de meterstanden en waarom u het niet eens bent. Stuur de brief aangetekend op. Zo kunt u altijd bewijzen dat u hem hebt verstuurd.
Naar de Geschillencommissie
Komt er geen (goede) oplossing of reageert uw energiebedrijf of de netbeheerder niet? Dan kunt u naar de Geschillencommissie Energie stappen. Voorwaarde is dat het bedrijf is aangesloten bij deze commissie. Dat is bijna altijd zo. Aan het besluit van de Geschillencommissie moeten beiden partijen zich houden. Soms heeft een energiemaatschappij een eigen geschillenregeling. Dit staat in de algemene voorwaarden.
Als de Geschillencommissie uw klacht niet behandelt, kunt u naar de rechter.
Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.
Onze dienstverlening
Met Interpolis Rechtshulp zijn wij er voor iedereen zonder een rechtsbijstandsverzekering en helpen u bij uw juridisch probleem. U krijgt juridisch advies voor een vast bedrag, zo voorkomt u verrassingen. Het is mogelijk om uw zaak bij de rechtbank of geschillencommissie volledig over te dragen aan ervaren juristen van LegalGuard. Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.
Advies over welke oplossing past bij uw situatie
Gratis
Vrijblijvend bellen met onze jurist.
Direct een jurist aan de telefoon.
Op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 (013 462 37 21).