Uw pakketreis wordt gewijzigd door reisbureau

Voor vertrek krijgt u te horen dat uw reis wordt aangepast. Wat zijn de regels als de reisorganisatie de reis wijzigt of opzegt?

Is er sprake van een pakketreis?

Er is alleen sprake van een pakketreis als:
  • De reis uit minstens 2 diensten bestaat. Bijvoorbeeld accommodatie en een vliegticket.
  • De reis minstens 24 uur duurt en minimaal 1 overnachting bevat.
Let op: ook als u samen met een reisbureau uw reis samenstelt met verschillende diensten is er sprake van een pakketreis. Het reisbureau is dan de reisorganisatie.

Bij een pakketreis hebt u wat meer bescherming op grond van de wet dan wanneer u zelf de onderdelen van uw reis boekt. De meeste reisorganisaties of reisbureaus zijn aangesloten bij de ANVR. De ANVR controleert haar leden op kwaliteit en zorgt er voor dat zij zich aan de regels houden.

Wanneer er geen sprake is van een pakketreis gelden onderstaande regels niet. Uw rechten bij een vertraging of annulering van een los geboekte vlucht leest u in de artikelen 'Mijn vlucht is vertraagd' en 'Mijn vlucht is geannuleerd'. Neem contact met ons op voor overige vragen.

Moet ik een wijziging accepteren?

Een wijziging in de reis mag de reisorganisatie alleen doorvoeren als er een gewichtige reden is. Of u het voorstel van de reisorganisatie moet accepteren, hangt af van de vraag of het een grote of kleine wijziging is.

Een grote wijziging kunt u afwijzen of accepteren. Als u een grote wijziging afwijst, kan de reisorganisatie besluiten de reisovereenkomst op te zeggen. Lees verder onder 'Wat zijn mijn rechten bij opzegging?' voor de regels bij opzegging. Accepteert u de wijziging wel, maar wordt uw reis hierdoor verslechterd? Dan kunt u de reisorganisatie vragen u hiervoor te compenseren.

Een kleine wijziging moet u meestal accepteren. Soms hoeft dit niet als het nadeel voor u oplevert. Het kan ook zijn dat de reisorganisatie u voor dit nadeel moet compenseren.

Wat zijn mijn rechten bij opzegging?

De reisorganisatie kan een reisovereenkomst alleen opzeggen als er sprake is van een gewichtige reden. Een reisorganisatie moet u dan wel een reis van dezelfde of betere kwaliteit aanbieden. U bent niet verplicht hiermee akkoord te gaan.

Als u het aanbod afwijst, is de reisorganisatie verplicht u de reissom terug te betalen. Daarnaast moet de reisorganisatie uw schade door de opzegging vergoeden. U kunt ook een vergoeding vragen voor misgelopen reisgenot.

Wanneer er sprake is van overmacht is de reisorganisatie niet verplicht uw reissom terug te betalen en uw schade te vergoeden. Overmacht kan bijvoorbeeld een natuurramp of oorlog zijn. Overboeking wordt niet gezien als overmacht. Misschien hebt u bij overmacht wel recht op een uitkering uit het calamiteitenfonds als de reisorganisatie hierbij is aangesloten. Neem hierover contact op met de reisorganisatie.

Laat de reisorganisatie uw reactie op het voorstel weten

Stemt u niet in met de opzegging of wijziging? Leg dan duidelijk uit waarom niet. Als u aanspraak maakt op een schadevergoeding, stuur dan direct bewijzen van uw schade mee.

Naar de Geschillencommissie

Komt er geen (goede) oplossing? Dan kunt u naar de Geschillencommissie Reizen. Voorwaarde is dat de reisorganisatie is aangesloten. Aan het besluit van de Geschillencommissie moeten beide partijen zich houden. Als de Geschillencommissie uw klacht niet kan behandelen, kunt u naar de rechter.

Let op: de Geschillencommissie vraagt klachtengeld. De hoogte hiervan verschilt per commissie. U krijgt het klachtengeld (deels) terug van de reisorganisatie als u gelijk krijgt.

Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

Onze dienstverlening

Met Interpolis Rechtshulp zijn wij er voor iedereen zonder een rechtsbijstandsverzekering en helpen u bij uw juridisch probleem. U krijgt juridisch advies voor een vast bedrag, zo voorkomt u verrassingen. Het is mogelijk om uw zaak bij de rechtbank of geschillencommissie volledig over te dragen aan ervaren juristen van LegalGuard. Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.
Neem contact op voor een gratis intake | Interpolis Juridisch Advies

Advies over welke oplossing past bij uw situatie

Gratis

  • Vrijblijvend bellen met onze jurist.
  • Direct een jurist aan de telefoon.
  • Op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 (013 462 37 21).
Persoonlijk juridisch advies | Interpolis Juridisch Advies

Persoonlijk juridisch advies

€ 299,-

  • Een gratis vrijblijvend telefonisch intakegesprek.
  • Persoonlijk advies over uw rechten en plichten.
  • Jurist kijkt of alle regels goed zijn toegepast.
  • Advies over uw rechtspositie.
  • Advies over de vervolgstappen.
Onderhandelen door een jurist | Interpolis Juridisch Advies

Onderhandelen door een jurist

€ 699,-

  • Een jurist verdiept zich in uw situatie en stelt een strategie met u op.
  • Er wordt gekeken hoe het beste in onderhandeling kan worden gegaan.
  • Jurist onderhandelt met de andere partij.

Direct contact

 

Bellen

U kunt ons bellen voor hulp of vragen.

Intake

Een jurist belt u terug om u vrijblijvend te adviseren over de oplossing die het beste bij uw situatie past.

E-mail

Stuur ons een e-mail via info@legalguard.nl Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.