Niet tevreden met mijn particuliere aankoop
Het product dat u kocht van een particulier voldoet niet aan uw verwachtingen of is kapot. Wat kunt u doen?
Waarom bent u niet tevreden?
- Het product is kapot.
- Ik had andere verwachtingen.
Voorbeelden
- De prijs van het product.
- Is het een nieuw product of een tweedehands product?
- Is het een merkartikel of een product van een onbekende producent?
- Wat is de verwachte levensduur van het product?
Gaf de verkoper u voldoende informatie?
Hebt u zelf onderzoek gedaan?
Tip
Maak duidelijke afspraken als u een product koopt. Bijvoorbeeld over de eigenschappen, de prijs en de levertijd. Bevestig deze afspraken in een brief of e-mail aan de verkoper.
Meld uw klacht op tijd
- De reden waarom u niet tevreden bent.
- Heeft de verkoper garantie verleend?
- Heeft de verkoper informatie achter gehouden?
- Hebt u zelf onderzoek gedaan naar het product voordat u het product kocht?
Zoek samen naar een oplossing
Stuur een ingebrekestelling
- Informatie over de aankoop van het product, zoals de aankoopdatum, om welk (type) product het gaat en het aankoopbedrag.
- De klacht die u hebt over het product en wanneer deze klacht is ontstaan.
- Wat u al over uw klacht heeft besproken met de verkoper.
- Verzoek de verkoper binnen 2 weken de gebreken te herstellen of u een vervangend product te leveren.
Geen reactie, wat nu?
- U laat het product herstellen door een ander
Vraag een offerte op om de hoogte van de kosten te bepalen en vraag de verkoper deze kosten te betalen. - U laat de verkoper weten dat u de koop wilt terugdraaien
Is de verkoper het hiermee eens? Dan moet hij u het aankoopbedrag terugbetalen en u het product teruggeven. Soms hebt u geen recht op terugbetaling van het gehele bedrag. Dit is vaak het geval als u het product lange tijd zonder problemen hebt gebruikt. - U vraagt een schadevergoeding
Als het product maar een klein gebrek heeft, kunt u de koop niet terugdraaien. U heeft wel recht op een schadevergoeding of korting. Een klein gebrek is bijvoorbeeld een klein kleurverschil in de stof van de bank.
Onze dienstverlening
Advies over welke oplossing past bij uw situatie
- Vrijblijvend bellen met onze jurist.
- Direct een jurist aan de telefoon.
- Op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 (013 462 37 21).
Persoonlijk juridisch advies
- Een gratis vrijblijvend telefonisch intakegesprek.
- Persoonlijk advies over uw rechten en plichten.
- Jurist kijkt of alle regels goed zijn toegepast.
- Advies over uw rechtspositie.
- Advies over de vervolgstappen.
Onderhandelen door een jurist
- Een jurist verdiept zich in uw situatie en stelt een strategie met u op.
- Er wordt gekeken hoe het beste in onderhandeling kan worden gegaan.
- Jurist onderhandelt met de andere partij.
Direct contact
Intake
Een jurist belt u terug om u vrijblijvend te adviseren over de oplossing die het beste bij uw situatie past.
Stuur ons een e-mail via info@legalguard.nl Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.