Ik ben niet tevreden met mijn particuliere aankoop
Waarom bent u niet tevreden?
Het product is kapot.
Ik had andere verwachtingen.
Wat u van een product mag verwachten is afhankelijk van allerlei omstandigheden.
Voorbeelden
De prijs van het product.
Is het een nieuw product of een tweedehands product?
Is het een merkartikel of een product van een onbekende producent?
Wat is de verwachte levensduur van het product?
Gaf de verkoper u voldoende informatie?
Als het product kapot is of niet helemaal goed werkt, dan moet de verkoper u dit vertellen. Ook bijzondere eigenschappen van een product moet de verkoper melden.
Hebt u zelf onderzoek gedaan?
U hebt zelf een onderzoeksplicht. De verkoper hoeft u bijvoorbeeld niet te vertellen dat het raam van een auto kapot is, als dit duidelijk zichtbaar is. Ook moet u zelf onderzoeken of een product aan bijzondere wensen voldoet.
Tip
Maak duidelijke afspraken als u een product koopt. Bijvoorbeeld over de eigenschappen, de prijs en de levertijd. Bevestig deze afspraken in een brief of e-mail aan de verkoper.
Meld uw klacht op tijd
Stuur de verkoper een brief of e-mail met de volgende punten:
De reden waarom u niet tevreden bent.
Heeft de verkoper garantie verleend?
Heeft de verkoper informatie achter gehouden?
Hebt u zelf onderzoek gedaan naar het product voordat u het product kocht?
Stuur deze brief binnen 2 maanden nadat u erachter kwam dat het product niet goed was. De brief kunt u het beste aangetekend versturen. Met het verzendbewijs kunt u aantonen dat u de brief gestuurd hebt. Stuurt u een e-mail? Vraag dan om een ontvangstbevestiging.
Zoek samen naar een oplossing
Ga in gesprek met de verkoper en zoek samen naar een oplossing. Leg deze afspraken vast in een brief of e-mail. Dan hebt u hier bewijs van.
Stuur een ingebrekestelling
Een ingebrekestelling is een brief waarin de volgende punten staan:
Informatie over de aankoop van het product, zoals de aankoopdatum, om welk (type) product het gaat en het aankoopbedrag.
De klacht die u hebt over het product en wanneer deze klacht is ontstaan.
Wat u al over uw klacht heeft besproken met de verkoper.
Verzoek de verkoper binnen 2 weken de gebreken te herstellen of u een vervangend product te leveren.
Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd aantonen dat u de brief gestuurd hebt. Stuurt u een e-mail? Vraag dan om een ontvangstbevestiging.
Geen reactie, wat nu?
U kunt het volgende doen:
U laat het product herstellen door een ander
Vraag een offerte op om de hoogte van de kosten te bepalen en vraag de verkoper deze kosten te betalen.
U laat de verkoper weten dat u de koop wilt terugdraaien
Is de verkoper het hiermee eens? Dan moet hij u het aankoopbedrag terugbetalen en u het product teruggeven. Soms hebt u geen recht op terugbetaling van het gehele bedrag. Dit is vaak het geval als u het product lange tijd zonder problemen hebt gebruikt.
U vraagt een schadevergoeding
Als het product maar een klein gebrek heeft, kunt u de koop niet terugdraaien. U heeft wel recht op een schadevergoeding of korting. Een klein gebrek is bijvoorbeeld een klein kleurverschil in de stof van de bank.
Onze dienstverlening
Met Interpolis Rechtshulp zijn wij er voor iedereen zonder een rechtsbijstandsverzekering en helpen u bij uw juridisch probleem. U krijgt juridisch advies voor een vast bedrag, zo voorkomt u verrassingen. Het is mogelijk om uw zaak bij de rechtbank of geschillencommissie volledig over te dragen aan ervaren juristen van LegalGuard. Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.
Advies over welke oplossing past bij uw situatie
Gratis
Vrijblijvend bellen met onze jurist.
Direct een jurist aan de telefoon.
Op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 (013 462 37 21).