Investeren in kwaliteit met een verzuimverzekering

Klantverhaal Scherpthe B.V.

"Als ondernemer voel ik een sterke verantwoordelijkheid naar mijn klanten en medewerkers"

Jochem Terlunen, eigenaar van softwarebedrijf Scherpthe, wil voor zijn klanten en medewerkers een betrouwbare partner zijn. "Voor mij betekent dat topkwaliteit leveren en afspraken nakomen, óók als er een medewerker uit ons team langdurig ziek is. Een verzuimverzekering van Interpolis was daarom een logische keuze."

Eigenaar van Scherpte B.V. die op zijn laptop aan het werk is
Profiel Scherpthe B.V.

"Betrouwbaarheid staat in ons bedrijf voorop"

Scherpthe B.V. levert bedrijfssoftware voor de maakindustrie en is full-service partner van Epicor ERP Software in Nederland. De 15 consultants helpen ondernemers om hun administratie en logistiek te automatiseren en digitaliseren. "Betrouwbaarheid is onze belangrijkste kernwaarde", vertelt Jochem Terlunen, eigenaar van het bedrijf.

Het verzuimrisico werd te groot

Betrouwbaarheid staat bij Scherpthe hoog in het vaandel: “Het is onze belangrijkste kernwaarde", vertelt Jochem. "Daarom werken we continu aan de kwaliteit van onze producten en diensten, onze medewerkers en ook van onze organisatie. Wij mogen als bedrijf niet omvallen. Die verantwoordelijkheid voelen we heel sterk naar onze klanten en onze medewerkers. Dus toen onze accountant ons vorig jaar wees op het groeiende verzuimrisico in ons businessmodel, ondernamen we direct actie. We hebben toen een verzuimverzekering bij Interpolis afgesloten. Ook al hadden we nog nooit te maken gehad met verzuim binnen ons team en gaat ons bedrijf als een speer.”

"We groeiden binnen een jaar van 0 naar 4 medewerkers"

Het bedrijf maakte een stormachtige groei door. Na de start in 2012 waren Jochem en mede-eigenaar Wouter van den Heuvel 5 jaar lang allebei actief als consultant. Totdat de vragen en opdrachten van klanten steeds groter en complexer werden. "De 1e medewerker aannemen, daar zagen we als een berg tegenop", zegt Jochem. "Maar er was geen andere optie als we op een gezonde manier wilden groeien. Na lang wikken en wegen besloten we af te stappen van het freelancen en op te schalen."

"Uiteindelijk bleek het een gouden greep. Onze medewerker was een waardevolle aanvulling op het team en was al snel rendabel. Dat gaf ons het vertrouwen om door te pakken: binnen een jaar hadden we 4 medewerkers in dienst. Nu, 3 jaar later, staat er een gezond bedrijf met 15 medewerkers. Vakmensen die precies begrijpen wat er speelt bij onze klanten in de maakindustrie. Omdat ze zelf tactische kennis en ervaring in deze sector hebben als planner, bedrijfsleider, engineer of manager. Ons team valt op in de markt: wij focussen op het proces, niet op het product,” legt Jochem uit.

De verzuimverzekering van Interpolis geeft ons zekerheid

Jochem Terlunen, eigenaar van Scherpthe B.V.

Jochem is zuinig op zijn ijzersterke team van medewerkers

"Onze mensen zijn ons kapitaal, zij maken het verschil en zorgen voor de omzet", legt hij uit. "Valt er iemand langdurig uit door ziekte, dan merken we dat direct in onze cashflow. Met zo’n hoogopgeleid team drukken de salarissen namelijk serieus op de balans. Zeker als daar geen omzet tegenover staat. Een verzuimverzekering geeft ons de zekerheid dat onze klanten en ons team ook bij ziekte op ons kunnen rekenen."

De keuze voor Interpolis was heel vanzelfsprekend. Jochem: "We hebben al veel goede ervaringen met ze. Op onze vorige locatie is 2 keer ingebroken. Interpolis heeft dat toen keurig voor ons opgelost. Snel, zonder gedoe, ze dachten steeds met ons mee. Dat gaf ons het vertrouwen dat ook ons verzuimrisico bij Interpolis in goede handen is. En dat blijkt ook zo te zijn.”

"Er komt bij verzuim meer op ons af dan gedacht"

“Natuurlijk hoopten we nooit gebruik te hoeven maken van de verzuimverzekering, dat spreekt voor zich. Nu een van onze medewerkers langdurig ziek is, zijn we zó blij met onze keuze. Er komt enorm veel op ons af! Dat hadden we vooraf niet kunnen bedenken. Al die regeltjes en tijdschema’s bij de verzuimbegeleiding... We hebben soms geen idee waar te beginnen, wat we wanneer moeten doen en wat de beste aanpak is. Het is behoorlijk overweldigend allemaal.

Gelukkig neemt onze vaste contactpersoon bij Interpolis ons hierin bij de hand. Om te beginnen kregen we een duidelijk plan van aanpak. En ook nu, wat verder in het traject, hebben we regelmatig contact. Even afstemmen en advies inwinnen over de juiste aanpak: geen vraag is te veel. Interpolis is onze steun en toeverlaat in dit traject. Ook voor onze medewerker. En dat vinden we zeker zo belangrijk!”