De aannemer levert slecht werk op

U huurt een aannemer of klusjesman in om een klus te doen. Helaas bent u niet tevreden met het resultaat. Wat kunt u doen?

Wat is de afspraak?

Het is belangrijk dat de afspraken over het werk duidelijk zijn. Hebt u een bepaald resultaat afgesproken of vroeg u de aannemer iets te doen zonder een duidelijk resultaat? Welke verplichting heeft de aannemer?

Resultaatsverplichting
De aannemer legt een nieuwe vloer in de keuken. Dit is een duidelijk resultaat waar u afspraken over maakt. De aannemer is verplicht het resultaat te leveren.

Inspanningsverplichting
U hebt een probleem met uw cv-ketel en vraagt een klusjesman de ketel na te kijken. De aannemer is niet verplicht het probleem op te lossen, maar hij moet zijn werk wel zo goed mogelijk doen.

Leg de situatie vast

U moet aantonen dat de klusjesman de afspraken niet is nagekomen. Leg daarom de situatie zo goed mogelijk vast. Maak bijvoorbeeld foto’s en bewaar e-mails.

Hebt u garantie?

Misschien hebt u wel garantie op de uitgevoerde werkzaamheden. Kijk daarvoor in uw contract of de algemene voorwaarden. Ook zonder garantie is de aannemer verplicht de gemaakte afspraken na te komen.

Meld uw klacht op tijd

Meld de aannemer zo snel mogelijk dat u niet tevreden bent en waarom niet. Bevestig dit gesprek in een brief of e-mail. In deze brief geeft u ook aan dat de aannemer de kans krijgt om de situatie te herstellen. 

Stuur een ingebrekestelling

Komt u niet samen met de aannemer tot een oplossing? Stuur dan een ingebrekestelling. Dat is een brief waarin de volgende punten staan:
  1. Informatie over de uitvoering van de werkzaamheden, zoals welke werkzaamheden het zijn geweest en wanneer ze zijn uitgevoerd.
  2. De klacht die u over de werkzaamheden hebt en wanneer deze klacht is ontstaan.
  3. Wat er al is besproken over uw klacht met de aannemer.
  4. Verzoek de aannemer binnen een termijn van 2 weken de gebreken te herstellen of u een alternatief te bieden.
  5. Geef eventueel aan wat u doet wanneer de aannemer niet ingaat op uw vraag. Zie 'Vraag een offerte op bij een ander'.
Bekijk de voorbeeldbrief

Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd aantonen dat u de brief hebt gestuurd. Als u een e-mail stuurt, vraag dan om een ontvangstbevestiging.

Tip
Hebt u de rekening nog niet (volledig) betaald? U kunt de betaling achterhouden die in verhouding staat tot het deel van de werkzaamheden waarover u niet tevreden bent. Bevestig de aannemer dat u dit deel betaalt nadat de gebreken zijn hersteld.

Vraag een offerte op bij een ander

Gaat de aannemer niet in op uw brief, vraag dan bij een ander een offerte op voor herstel. Zo weet u hoeveel het kost als een ander de werkzaamheden afmaakt. U kunt vervolgens een van de volgende dingen doen:
  • Vraag de aannemer of hij deze kosten wil betalen. Let op: deze kosten moeten uiteraard wel redelijk zijn.
  • Laat de aannemer weten dat u het contract wilt terugdraaien. Dit kan alleen als een groot deel van de werkzaamheden niet (goed) is afgerond. Is de aannemer het hiermee eens? Dan moet de aannemer het door u betaalde bedrag terugbetalen en hoeft hij de werkzaamheden niet meer uit te voeren.
  • U betaalt een deel van de rekening niet. Wanneer er maar een klein deel van de werkzaamheden niet (goed) is afgerond, kunt u alleen voor dat deel de overeenkomst terugdraaien. U kunt dan de klusjesman laten weten dat u dit deel niet betaalt of terugvraagt en dat hij de werkzaamheden niet meer hoeft uit te voeren.
Schade
Het kan zijn dat de aannemer schade heeft veroorzaakt aan uw spullen. Hiervoor hoeft u de aannemer niet de kans te geven de situatie te herstellen, maar kunt u direct de aannemer aansprakelijk stellen voor de schade.

Lees meer over de aannemer aansprakelijk stellen

Naar de Geschillencommissie

Vindt u geen oplossing, dan is het misschien nodig om naar de Geschillencommissie of de rechter te gaan.

Neem contact met ons op om dit te bespreken. 

Onze dienstverlening

Met Interpolis Rechtshulp zijn wij er voor iedereen zonder een rechtsbijstandsverzekering en helpen u bij uw juridisch probleem. U krijgt juridisch advies voor een vast bedrag, zo voorkomt u verrassingen. Het is mogelijk om uw zaak bij de rechtbank of geschillencommissie volledig over te dragen aan ervaren juristen van LegalGuard. Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.
Neem contact op voor een gratis intake | Interpolis Juridisch Advies

Advies over welke oplossing past bij uw situatie

Gratis

  • Vrijblijvend bellen met onze jurist.
  • Direct een jurist aan de telefoon.
  • Op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 (013 462 37 21).
Persoonlijk juridisch advies | Interpolis Juridisch Advies

Persoonlijk juridisch advies

€ 299,-

  • Een gratis vrijblijvend telefonisch intakegesprek.
  • Persoonlijk advies over uw rechten en plichten.
  • Jurist kijkt of alle regels goed zijn toegepast.
  • Advies over uw rechtspositie.
  • Advies over de vervolgstappen.
Onderhandelen door een jurist | Interpolis Juridisch Advies

Onderhandelen door een jurist

€ 699,-

  • Een jurist verdiept zich in uw situatie en stelt een strategie met u op.
  • Er wordt gekeken hoe het beste in onderhandeling kan worden gegaan.
  • Jurist onderhandelt met de andere partij.

Direct contact

 

Bellen

U kunt ons bellen voor hulp of vragen.

Intake

Een jurist belt u terug om u vrijblijvend te adviseren over de oplossing die het beste bij uw situatie past.

E-mail

Stuur ons een e-mail via info@legalguard.nl Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.