Mijn vlucht is geannuleerd

Uw vlucht is geannuleerd. Hebt u recht op een vergoeding? Zo ja, wat moet u dan doen?

Waar vandaan bent u vertrokken?

Om recht te hebben op vergoeding of verzorging moet de luchthaven van vertrek in de Europese Unie liggen. Vertrekt u buiten de Europese Unie? Dan moet u met een Europese luchtvaartmaatschappij naar een luchthaven in de Europese Unie vliegen. Dit is 1 van de regels in de Europese verordening.

Daarnaast bent u op tijd ingecheckt, is de vlucht betaald, en is de annulering bevestigd door de luchtvaartmaatschappij.

Keuze tussen geld terug of ander vliegticket

Als de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert, kunt u kiezen voor een ander vliegticket of uw geld terug.

Kiest u voor uw geld terug? Dan moet de luchtvaartmaatschappij binnen 7 dagen uw geld terugbetalen.

Hebt u recht op verzorging?

Wanneer u kiest voor een ander vliegticket is de luchtvaartmaatschappij verplicht u de volgende zaken aan te bieden tot u vertrekt:
  • Eten en drinken (afhankelijk van de duur van de vertraging en de lengte van de vlucht).
  • Een hotelovernachting als dat nodig is.
  • Vervoer naar het hotel.
  • 2 gratis telefoongesprekken of e-mails.
Tip
Bewaar de bonnetjes van kosten die u zelf voorschiet. Deze kunt u later terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij.

Hebt u recht op schadevergoeding?

Als uw vlucht wordt geannuleerd hebt u vaak recht op een schadevergoeding. De hoogte hangt af van de afstand die u vliegt, of u binnen of buiten de EU vliegt en hoeveel later u (bij de keuze voor een andere vlucht) op uw bestemming arriveert.

Binnen de EU
  • € 250 euro bij een geannuleerde vlucht tot 1500 kilometer.
  • € 400 euro bij een geannuleerde vlucht van meer dan 1500 kilometer.

Van of naar een land buiten de EU
  • € 250 euro bij een vertraagde vlucht tot 1500 kilometer.
  • € 400 euro bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 kilometer.
  • € 600 euro bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 kilometer.

Is er sprake van overmacht?

Als er sprake is van overmacht, is de luchtvaartmaatschappij niet verplicht een schadevergoeding te betalen. Wel is de luchtvaartmaatschappij dan verplicht u te verzorgen.

Situaties van overmacht zijn bijvoorbeeld:
  • Wanneer een vliegtuig kapot is en altijd het benodigde onderhoud is uitgevoerd.
  • Wanneer een vliegtuig moet uitwijken omdat er passagiers aan boord ziek worden en medische behandeling nodig hebben.
  • Noodweer.
  • Oorlog of politieke onstabiliteit.
  • Stakingen.

Wanneer krijgt u géén vergoeding?

De luchtvaartmaatschappij hoeft u geen schadevergoeding te betalen in de volgende situaties:
  • De luchtvaartmaatschappij informeert u minimaal 2 weken voor vertrek van de vlucht over de annulering.
  • De luchtvaartmaatschappij informeert u tussen 2 weken en 7 werkdagen voor vertrek en u krijgt een andere vlucht aangeboden op dezelfde dag. Deze vlucht vertrekt tussen 2 uur voor de geplande tijd en arriveert binnen uw geplande tijd van uw oorspronkelijke vlucht.
  • U bent minder dan 7 werkdagen voor vertrek geïnformeerd en krijgt een andere vlucht aangeboden. Deze vlucht vertrekt maximaal 1 uur eerder dan de geplande tijd en arriveert binnen 2 uur na de geplande tijd van uw oorspronkelijke vlucht.

Vraag de luchtvaartmaatschappij de vergoeding te betalen

Doe dit in ieder geval binnen 2 jaar na de annulering. Anders bent u te laat en hebt u geen recht meer op een vergoeding.

Stuur een brief met de volgende informatie:
  • De schadevergoeding waarop u volgens u recht hebt.
  • Eventueel de vraag om vergoeding van de verzorging als de luchtvaartmaatschappij deze niet heeft aangeboden.
  • De termijn van 2 weken waarin u betaling wenst.
  • Eventueel wat u doet wanneer de luchtvaartmaatschappij niet betaalt.

Bekijk de voorbeeldbrief

Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd bewijzen dat u de brief gestuurd hebt. Als u een e-mail stuurt, vraag dan om een ontvangstbevestiging.

De luchtvaartmaatschappij betaalt niet, wat nu?

Komt er geen (goede) oplossing of reageert de luchtvaartmaatschappij niet? Dan kunt u naar de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) stappen. Leg uw klacht daar voor.

Aan het besluit van de ILT hoeft de luchtvaartmaatschappij zich niet te houden. Doet de luchtvaartmaatschappij dat niet? Dan kunt u naar de rechter.

Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op.

Onze dienstverlening

Met Interpolis Rechtshulp zijn wij er voor iedereen zonder een rechtsbijstandsverzekering en helpen u bij uw juridisch probleem. U krijgt juridisch advies voor een vast bedrag, zo voorkomt u verrassingen. Het is mogelijk om uw zaak bij de rechtbank of geschillencommissie volledig over te dragen aan ervaren juristen van LegalGuard. Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.
Neem contact op voor een gratis intake | Interpolis Juridisch Advies

Advies over welke oplossing past bij uw situatie

Gratis

  • Vrijblijvend bellen met onze jurist.
  • Direct een jurist aan de telefoon.
  • Op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 (013 462 37 21).
Persoonlijk juridisch advies | Interpolis Juridisch Advies

Persoonlijk juridisch advies

€ 299,-

  • Een gratis vrijblijvend telefonisch intakegesprek.
  • Persoonlijk advies over uw rechten en plichten.
  • Jurist kijkt of alle regels goed zijn toegepast.
  • Advies over uw rechtspositie.
  • Advies over de vervolgstappen.
Onderhandelen door een jurist | Interpolis Juridisch Advies

Onderhandelen door een jurist

€ 699,-

  • Een jurist verdiept zich in uw situatie en stelt een strategie met u op.
  • Er wordt gekeken hoe het beste in onderhandeling kan worden gegaan.
  • Jurist onderhandelt met de andere partij.

Direct contact

 

Bellen

U kunt ons bellen voor hulp of vragen.

Intake

Een jurist belt u terug om u vrijblijvend te adviseren over de oplossing die het beste bij uw situatie past.

E-mail

Stuur ons een e-mail via info@legalguard.nl Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.