De koper is niet tevreden met het product

U verkocht een product aan een particulier, bijvoorbeeld via Marktplaats. Helaas is de koper niet tevreden over het product en wil zijn geld terug. Wat kunt u doen?

Waarom is de koper niet tevreden?

  • Het product is kapot
  • De koper had andere verwachtingen
Wat de koper mag verwachten van een product is afhankelijk van allerlei omstandigheden.

Voorbeelden
  • De prijs van het product
  • Is het een nieuw product of een tweedehands product?
  • Is het een merkartikel of een product van een onbekende producent?
  • Wat is de verwachte levensduur van het product?

Gaf u de koper voldoende informatie?

Als het product kapot is of niet helemaal goed werkt, moet u de koper dit vertellen. Ook bijzondere eigenschappen van een product moet u melden. Bijvoorbeeld als een heteluchtoven ook een stoomfunctie heeft.

Heeft de koper zelf onderzoek gedaan?

De koper heeft zelf een onderzoeksplicht. U hoeft de koper bijvoorbeeld niet te vertellen dat het raam van de auto kapot is, als dit duidelijk zichtbaar is. De koper moet ook zelf onderzoeken of het product voldoet aan bijzondere wensen.

Tip
Maak duidelijke afspraken wanneer u een product verkoopt. Bijvoorbeeld over de eigenschappen, de prijs en de levertijd. Bevestig deze afspraken in een brief of e-mail aan de koper.

Zoek samen naar een oplossing

Ga in gesprek met de koper en zoek samen naar een oplossing. Leg de afspraken vast in een brief of e-mail. Dan hebt u hier bewijs van. Komt u er samen niet uit? Dan moet u afwachten wat de koper doet.

U ontvangt een ingebrekestelling

De koper kan u een brief sturen waarin hij aangeeft dat hij niet tevreden is en waarom niet. Dit heet een ingebrekestelling. U krijgt dan de tijd om het probleem alsnog op te lossen. Dit is meestal 2 weken. Bent u het met de koper eens? Maak hier dan afspraken over. Leg de afspraken vast in een brief of e-mail.

Kunt u binnen de termijn niet voor een oplossing zorgen? Dan kan de koper soms van de koop afzien. Of bent u het niet met de koper eens? Laat dan aan de koper weten waarom u het niet eens bent. Hebt u hulp nodig? Neem dan contact met ons op. 

Volledige rechtshulp bij een conflict

Wij zijn er voor iedereen, dus helpen u volledig bij uw juridisch probleem. Het is mogelijk om uw zaak bij de rechtbank of geschillencommissie volledig over te dragen aan onze ervaren juristen. Wilt u meer informatie? Maak dan een afspraak voor een vrijblijvende intake.

Gratis intakegesprek

Tijdens het gesprek krijgt u direct advies over de oplossing die het beste bij uw situatie past. U betaalt niets voor dit gesprek.

Neem contact op voor een gratis intake | Interpolis Juridisch Advies

Samen werken aan een oplossing

U kunt al veel zelf doen zoals, contracten, brieven, e-mails en andere documenten te verzamelen die met uw situatie te maken hebben. Om u op weg te helpen hebben wij voorbeeldbrieven voor veelvoorkomende juridische conflicten.

Persoonlijk juridisch advies | Interpolis Juridisch Advies

Liever een verzekering?

Interpolis Rechtshulp is een betaalde dienst voor eenmalig rechtshulp. U kunt ook een verzekering afsluiten bij Interpolis. Met de Interpolis Rechtsbijstandverzekering verzekert u zich dan voor rechtsbijstand in de toekomst.

Onderhandelen door een jurist | Interpolis Juridisch Advies

Direct contact

 

Bellen

U kunt ons bellen voor hulp of vragen.

Intake

Een jurist belt u terug om u vrijblijvend te adviseren over de oplossing die het beste bij uw situatie past.

E-mail

Stuur ons een e-mail via info@legalguard.nl Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.