Ik ben niet tevreden met mijn aankoop

U kocht een product van een particulier, bijvoorbeeld een fiets via Marktplaats. Maar de fiets voldoet niet aan uw verwachtingen of is kapot. Wat kunt u doen?

Hebt u garantie?

Soms hebt u garantie op een product. De garantieperiode staat vaak op de bon of factuur. De garantievoorwaarden bepalen wanneer u de verkoper kunt aanspreken voor problemen met het product.

Wettelijke garantie
Als er geen garantieperiode is, kunt u misschien beroep doen op de wettelijke garantie. Een verkoper is verplicht u een goed product te leveren dat u op een normale manier kunt gebruiken.

Voorbeeld
U hebt een cirkelzaag gekocht. U mag verwachten dat u met de zaag makkelijk planken kan doorzagen. Het is niet logisch dat u met de cirkelzaag ook boomstammen met een bepaalde dikte kunt zagen. Zegt de verkoper dat dit wel kan? Dan moet de cirkelzaag dit ook kunnen.

Wanneer is de klacht ontstaan?
Vertoont het product binnen 6 maanden na aankoop gebreken? Dan bepaalt de wet dat het product niet goed was op het moment van verkoop. De verkoper moet dan bewijzen dat het product wel goed was. Vertoont het product na 6 maanden gebreken? Dan moet de koper bewijzen dat het product niet goed was op moment van verkoop.

Informatie- en onderzoeksplicht
De verkoper heeft een informatieplicht. Dit betekent dat hij moet aangeven wat hij over het product weet. Op uw beurt moet u nagaan of een product geschikt is voor een bepaald gebruik.

Meld uw klacht op tijd

Is het product niet goed en is dit niet uw schuld? Meld de klacht dan zo snel mogelijk bij de verkoper. U moet dit doen binnen 2 maanden nadat u het gebrek hebt ontdekt. Vraag de verkoper:
  • het gebrek te herstellen of;
  • een vervangend product te sturen.
Soms is het eisen van een vervangend product onredelijk. Bijvoorbeeld als het gebrek gemakkelijk te herstellen is. Wanneer een raam van de auto niet meer goed sluit, hebt u geen recht op een nieuwe auto.

Stuur een ingebrekestelling

Komt u niet samen met de verkoper tot een oplossing? Stuur dan een ingebrekestelling.

Een ingebrekestelling is een brief waarin de volgende punten staan:
  • Informatie over de aankoop van het product, zoals de aankoopdatum, om welk (type) product het gaat en het aankoopbedrag.
  • De klacht die u hebt over het product en wanneer deze klacht is ontstaan.
  • Wat er al is besproken over uw klacht met de verkoper.
  • Verzoek de verkoper binnen een termijn van 2 weken de gebreken te herstellen of u een vervangend product te leveren.
  • Geef eventueel aan wat u doet als de verkoper niet ingaat op uw vraag.

Bekijk de voorbeeldbrief

Stuur de brief aangetekend op en bewaar het verzendbewijs. Zo kunt u altijd aantonen dat u de brief hebt gestuurd.


U krijgt geen reactie

De verkoper reageert niet of negatief op uw brief. U kunt dan het volgende doen:
  • U laat het product herstellen door een ander
    Vraag een offerte op om de hoogte van de kosten te bepalen en vraag de verkoper deze kosten te betalen.
  • U laat de verkoper weten dat u de koop wilt terugdraaien
    Is de verkoper het hiermee eens? Dan moet hij u het aankoopbedrag terugbetalen en u het product teruggeven. Soms hebt u geen recht op terugbetaling van het gehele bedrag. Dit is vaak het geval als u het product lange tijd zonder problemen hebt gebruikt.
  • U vraagt een schadevergoeding
    Als het product maar een klein gebrek heeft, kunt u de koop niet terugdraaien. U heeft wel recht op een schadevergoeding of korting. Een klein gebrek is bijvoorbeeld een klein kleurverschil in de stof van de bank.

Naar de Geschillencommissie

Komt u niet tot een oplossing? Dan is het misschien nodig om naar de geschillencommissie of de rechter te gaan. Neem contact met ons op om dit te bespreken.

Onze dienstverlening

Met Interpolis Rechtshulp zijn wij er voor iedereen zonder een rechtsbijstandsverzekering en helpen u bij uw juridisch probleem. U krijgt juridisch advies voor een vast bedrag, zo voorkomt u verrassingen. Het is mogelijk om uw zaak bij de rechtbank of geschillencommissie volledig over te dragen aan ervaren juristen van LegalGuard. Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.
Neem contact op voor een gratis intake | Interpolis Juridisch Advies

Advies over welke oplossing past bij uw situatie

Gratis

  • Vrijblijvend bellen met onze jurist.
  • Direct een jurist aan de telefoon.
  • Op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 (013 462 37 21).
Persoonlijk juridisch advies | Interpolis Juridisch Advies

Persoonlijk juridisch advies

€ 299,-

  • Een gratis vrijblijvend telefonisch intakegesprek.
  • Persoonlijk advies over uw rechten en plichten.
  • Jurist kijkt of alle regels goed zijn toegepast.
  • Advies over uw rechtspositie.
  • Advies over de vervolgstappen.
Onderhandelen door een jurist | Interpolis Juridisch Advies

Onderhandelen door een jurist

€ 699,-

  • Een jurist verdiept zich in uw situatie en stelt een strategie met u op.
  • Er wordt gekeken hoe het beste in onderhandeling kan worden gegaan.
  • Jurist onderhandelt met de andere partij.

Direct contact

 

Bellen

U kunt ons bellen voor hulp of vragen.

Intake

Een jurist belt u terug om u vrijblijvend te adviseren over de oplossing die het beste bij uw situatie past.

E-mail

Stuur ons een e-mail via info@legalguard.nl Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.