Ik krijg een premieverhoging

U hebt een verzekering en de verzekeraar besluit uw premie te verhogen. Mag dat?

Bekijk de polisvoorwaarden

In de polisvoorwaarden moet staan of de verzekeraar zijn prijzen mag verhogen. Als dat niet zo is, mag de verzekeraar de premie niet verhogen. In dat geval kunt u de verzekering opzeggen zonder verdere kosten.

Staat het in de polisvoorwaarden? Dan moet de verzekeraar u van tevoren zeggen dat hij de premie verhoogt. Deed de verzekeraar dat niet? Dan kunt u vragen of u de oude premie mag betalen.

U mag niet opzeggen als de verhoging niet de keuze van de verzekeraar is. Bijvoorbeeld als de assurantiebelasting wordt aangepast.

Wanneer wordt de premie verhoogd?

Verhoogt de verzekeraar de premie binnen 3 maanden, nadat u de verzekering hebt afgesloten? Dan mag u van de overeenkomst af en hoeft u niet het jaar af te wachten. U hoeft de verhoging niet te betalen.

Zoek samen naar een oplossing

Bent u het niet eens met de premieverhoging? Neem dan contact op met de verzekeraar en probeer samen een oplossing te vinden. Lukt dat niet? Dien dan een klacht in volgens de interne klachtenprocedure. Deze staat vaak beschreven in de polisvoorwaarden of op de website van de verzekeraar.

Naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening

Komt er geen (goede) oplossing voor uw klacht of reageert de verzekeraar niet binnen 6 weken? Dan kunt u naar het Klachteninstituut financiële Dienstverlening (Kifid) stappen. De verzekeraar moet wel bij het Kifid zijn aangesloten. Dit is meestal zo.

Meld uw klacht op tijd bij het Kifid
  • Binnen 1 jaar nadat u de klacht heeft ingediend bij de verzekeraar, óf;
  • Binnen 3 maanden nadat de verzekeraar haar definitieve standpunt heeft ingenomen
De langste termijn geldt. Voor het indienen van uw klacht bij het Kifid hoeft u niet te betalen.

Het Kifid beoordeelt eerst of uw zaak geschikt is voor bemiddeling door de Ombudsman.

De Geschillencommissie
Als de zaak niet voor bemiddeling geschikt is of de bemiddeling niet slaagt, wordt de klacht doorgestuurd naar de Geschillencommissie. De Geschillencommissie kan meer informatie opvragen of een hoorzitting plannen. De uitspraak van de Geschillencommissie is bindend als de verzekeraar dat met het Kifid heeft afgesproken.

Als het Kifid uw zaak niet kan behandelen, kan de zaak aan de rechter worden voorgelegd.

Hebt u hulp nodig? neem dan contact met ons op.

Onze dienstverlening

Met Interpolis Rechtshulp zijn wij er voor iedereen zonder een rechtsbijstandsverzekering en helpen u bij uw juridisch probleem. U krijgt juridisch advies voor een vast bedrag, zo voorkomt u verrassingen. Het is mogelijk om uw zaak bij de rechtbank of geschillencommissie volledig over te dragen aan ervaren juristen van LegalGuard. Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.
Neem contact op voor een gratis intake | Interpolis Juridisch Advies

Advies over welke oplossing past bij uw situatie

Gratis

  • Vrijblijvend bellen met onze jurist.
  • Direct een jurist aan de telefoon.
  • Op werkdagen bereikbaar tussen 09:00 en 17:00 (013 462 37 21).
Persoonlijk juridisch advies | Interpolis Juridisch Advies

Persoonlijk juridisch advies

€ 299,-

  • Een gratis vrijblijvend telefonisch intakegesprek.
  • Persoonlijk advies over uw rechten en plichten.
  • Jurist kijkt of alle regels goed zijn toegepast.
  • Advies over uw rechtspositie.
  • Advies over de vervolgstappen.
Onderhandelen door een jurist | Interpolis Juridisch Advies

Onderhandelen door een jurist

€ 699,-

  • Een jurist verdiept zich in uw situatie en stelt een strategie met u op.
  • Er wordt gekeken hoe het beste in onderhandeling kan worden gegaan.
  • Jurist onderhandelt met de andere partij.

Direct contact

 

Bellen

U kunt ons bellen voor hulp of vragen.

Intake

Een jurist belt u terug om u vrijblijvend te adviseren over de oplossing die het beste bij uw situatie past.

E-mail

Stuur ons een e-mail via info@legalguard.nl Voor Interpolis Rechtshulp werken we samen met LegalGuard.