Zo kan de zakelijke rechtsbijstandverzekering helpen na het wegvallen van de NOW-regeling

Het aantal arbeidsconflicten is met 17% gestegen in 2021. Rick Hopstaken, expert zakelijke rechtsbijstand bij Interpolis, verwacht dat met het stopzetten van de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW-regeling) het aantal arbeidsconflicten verder zal toenemen. Hij geeft advies aan ondernemers om conflicten voor te zijn en legt uit hoe de zakelijke rechtsbijstandverzekering daarbij kan helpen.

Per 1 oktober 2021 zijn de meeste maatregelen die de overheid trof om bedrijven door de coronacrisis te helpen gestopt. Eén van die maatregelen is de NOW-regeling.

Wat en voor wie was de NOW-regeling?

Deze regeling was voor ondernemers die door de coronacrisis te maken hadden met omzetverlies. Bijvoorbeeld omdat ze hun bedrijf tijdelijk moesten sluiten en daardoor moeite hadden om de loonkosten te kunnen blijven betalen. Om te voorkomen dat ondernemers hun personeel moesten ontslaan, konden ze met deze regeling een tegemoetkoming in de loonkosten van werknemers aanvragen. De totale tegemoetkoming kon oplopen tot 80% van de loonkosten.

Inspelen op trends

Veel ondernemers vragen zich af hoe ze de omzet weer op niveau krijgen. Rick Hopstaken, expert zakelijke rechtsbijstand: 'Er is het één en ander veranderd. Voor de crisis waren winkelstraten nog vol met mensen. Tegenwoordig zie je vooral pakketdiensten de aankopen aan huis afleveren.' Dit hoeft volgens Hopstaken geen probleem te zijn. Als je tijdens, of misschien zelfs voor de coronacrisis, al hebt ingespeeld op deze veranderingen met bijvoorbeeld een webwinkel. Voor veel ondernemers een absolute must. 'Je zag in de coronacrisis dat bedrijven fysiek dicht moesten, maar veel bedrijven stonden wel gelijk klaar met een webwinkel en bleven zo omzet draaien.' 

'Het is slim om steeds tijdig in te spelen op trends en zo te zorgen dat je niet volledig afhankelijk bent van één soort inkomen. Mijn belangrijkste tip is toch wel dat ondernemers te allen tijde moeten blijven ondernemen. Ook na de coronacrisis. Er komen straks gewoon weer nieuwe uitdagingen aan.'
Het is slim om steeds tijdig in te spelen op trends en zo te zorgen dat je niet volledig afhankelijk bent van één soort inkomen
Rick Hopstaken

Personeel is een belangrijke voorwaarde tot succes

Een belangrijke voorwaarde voor succes is de inzet van personeel. 'Je kunt het zelf nog wel zo mooi verzinnen allemaal, maar uiteindelijk moet je personeel de nieuwe plannen vaak (helpen) uitvoeren. Mijn ervaring is dat je eigenlijk niet vroeg genoeg kunt beginnen om hen mee te nemen in je ideeën.' Eén van de conflicten waarvoor een zakelijke rechtsbijstandverzekering vaak wordt ingezet is een conflict tussen werkgever en werknemer. 'Dat zal de komende tijd alleen maar toenemen. Er verandert gewoon veel. Denk aan de werknemer die voor de coronacrisis dagelijks met zijn leaseauto op pad moest en die nu deels vanuit huis gaat werken. Dan verandert er het een en ander in de financiële afspraken. Je hoort ook al van bedrijven die hun werknemers vragen om zichzelf te laten inenten. Of om met een mondkapje op te werken. Niet alle werknemers zijn daarvan gediend waardoor er een conflict kan ontstaan. 

Mijn advies aan ondernemers? Ga zo snel mogelijk het gesprek aan. Leg uit waarom zaken veranderen en probeer samen tot een oplossing te komen. En zorg ervoor dat je goed beslagen ten ijs komt. Weet wat je rechten en plichten zijn als ondernemer. Met een zakelijke rechtsbijstandverzekering is het makkelijk om bij een dreigend geschil al advies in te winnen.'
Leg uit waarom zaken veranderen en probeer samen tot een oplossing te komen
Rick Hopstaken

Rechtszaak over de huur

Naast arbeidsconflicten verwacht Hopstaken een toename in geschillen om de huur. Tijdens de coronacrisis zijn hier al wat rechtszaken over gevoerd. Sommige ondernemers hoefden nog maar de helft van de huur te betalen, toen ze hun deuren tijdelijk moesten sluiten. Voor anderen veranderde er niks. Dit was voor sommige ondernemers reden om naar de rechter te stappen. De eerste uitspraken laten al zien dat dit de moeite waard kan zijn: een kantonrechter besloot dat de huurders van een pand waarin hun café gevestigd is, slechts de helft van de huur mocht betalen over de maanden waarin de zaak, vanwege de lockdown, dicht was. 'Dit soort zaken kunnen best toenemen de komende periode. Wat als een A-locatie na de coronacrisis standaard minder mensen trekt? Of wat als je bedrijf toch echt moet krimpen en je de huurovereenkomst van het grote pand op wilt zeggen om een faillissement te voorkomen?'

Zo kan een zakelijke rechtsbijstandverzekering helpen

'Je hoopt en probeert het te voorkomen, maar als er een conflict is dan is een zakelijke rechtsbijstandverzekering écht een uitkomst. Ik zeg altijd maar zo: je weet als horeca-ondernemer perfect hoe je een biertje moet tappen, of als retailer hoe je een product moet verkopen, maar een juridisch geschil is echt wat anders. Daar komen zoveel procedures en regelingen bij kijken, dat is echt een vak apart. Het duurt vaak maanden voor er een oplossing is. Een geschil op de werkvloer kan uitlopen op een afkoopregeling of de verplichting een medewerker weer in dienst te nemen. Als de sfeer op de werkvloer er eenmaal onder leidt, komt dat niet snel meer goed. In zo’n geval moet je als werkgever zo goed weten wat kan en mag. Het is echt een uitkomst als je je dan geen zorgen hoeft te maken om de kosten van experts die meekijken, meedenken en die zaken voor je regelen. Dan kun je je als ondernemer gewoon doen waar je goed in bent: ondernemen.'
Je weet als horeca-ondernemer perfect hoe je een biertje moet tappen, of als retailer hoe je een product moet verkopen, maar een juridisch geschil is echt wat anders
Rick Hopstaken