Het is een logische gedachte onder ondernemers; met een cyberverzekering voor het mkb zit je bij een digitale aanval altijd goed. Maar wist je dat je daarmee vaak maar een deel van de financiële schade vergoed krijgt? En voor zaken als je reputatie heeft zo’n verzekering natuurlijk ook maar weinig zin. Veel effectiever: wees hackers te slim af. Met speciale securitydiensten bijvoorbeeld. Zo voorkom je incidenten of ben je in het slechtste geval binnen de kortste keren weer in de lucht.
Maar liefst 1 op de 5 bedrijven krijgt te maken met een cyberaanval. En pijnlijk maar waar: in veel gevallen was het voorkomen van een hack onder de streep toch echt goedkoper geweest. Vele malen voordeliger dan kosten voor een cyberverzekering betalen en alsnóg schade lijden door een cybercrime. Niet voor niets gaat 60% van de mkb-bedrijven binnen 6 maanden na een geslaagde hack failliet.
Willen ondernemers zich actief tegen cyberaanvallen beschermen? Dan komen ze al snel bij een vaste set aan tips terecht. Een paar van die veelgenoemde adviezen: