Steeds meer (jonge) mensen beginnen met een eigen bedrijf. Ze starten vaak uit passie en hopen daarnaast op meer inkomsten en meer zelfstandigheid. Opvallend is dat een groeiend aantal starters dat doet náást een parttimebaan.
Als ondernemer maak je werk van het realiseren van jouw dromen. Je gaat voor een duurzame en gezonde toekomst. Een onderneming van betekenis zijn, dáár draait het om. Daar helpt Interpolis je graag bij. In de serie 'Onderneming van betekenis' staan uitdagingen centraal waar jij als ondernemer mee te maken hebt.
Kris van Agt praat met Sacha de Boer over het hebben van een eigen onderneming naast een parttimebaan, en wat belangrijk is om op te letten in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en NRC: 'Onderneming van betekenis'.
De laatste 10 jaar is in Nederland het aantal zelfstandig ondernemers en zzp'ers hard gegroeid, van 894.000 in 2013 tot inmiddels circa 1,1 miljoen. Ongeveer een derde (29%) van alle starters kiest voor ondernemen naast een baan in loondienst. De sectoren gezondheid, welzijn en zorg zijn het populairst: 15% van de parttime starters is hierin werkzaam.
Een hoger inkomen, meer vrijheid en meer zelfstandigheid zijn voor veel ondernemers een reden om te starten met ondernemen. Uit het Startersonderzoek van Interpolis blijkt dat werk doen dat ertoe dóét het meest genoemde argument is om een onderneming te starten. Uit dit onderzoek komt ook naar voren dat veel starters niet goed alle risico's en gevaren in kaart hebben gebracht. Zo brengt minder dan de helft van alle starters (48%) vooraf de risico's in kaart, en heeft bijna 40% van alle fulltime ondernemers geen enkele verzekering voor hun nieuwe onderneming; bij parttimers is dat zelfs 56%.
Slechts 48% van alle starters brengt vooraf de risico’s in kaart.
Anne Mattheeuwse (27) en Kris van Agt (29) doen dat slimmer. Vanuit hun verpakkingsvrije 'zero waste' winkel De Eerlijckheid in Oirschot verkopen ze duurzame alternatieven voor alledaagse producten, van biologische levensmiddelen en duurzame huishoudelijke middeltjes tot puur natuurlijke huidverzorgingsproducten. De producten zijn deels zelfgemaakt. Met hun producten willen ze het mensen makkelijker maken om voor duurzaam te kiezen.
Net als zo'n 30% van alle starters begonnen zij hun bedrijf naast een parttimebaan: Kris werkt als online marketeer 24 uur per week voor een regionale dierenspeciaalzaak en Anne wisselde haar baan van fulltime bewegingsagoog in voor een nieuwe uitdaging in een verzorgingshuis. Anne werkt daar 16 uur per week. 'Zo hebben we samen genoeg uren vrij om onze winkel te runnen.' Voor Anne zit de winkel op een vertrouwde plek. 'Mijn vader en moeder hebben op deze plek tientallen jaren hun eigen snoepwinkel gehad: De Heerlijckheid. En ze wonen nog altijd hierachter. Een aantal jaren was het pand verhuurd, maar eind 2021 zegde de huurder op en vroegen mijn ouders aan Kris en mij of wij interesse hadden.' Voor Anne en Kris kwam de vraag uit de lucht vallen. 'Vooral door de timing. We hadden al wel eerder met het idee gespeeld om de producten die we voor onszelf maakten ook te gaan verkopen, alleen nog niet zo concreet. Opeens kwam dit aanbod langs. We waren allebei van mening dat dit een kans was die we niet konden laten liggen. Het was wel even spannend omdat ik natuurlijk net begonnen was bij mijn nieuwe baan. Maar we zijn ervoor gegaan!'
Het is al prachtig als we samen de winkel kunnen runnen en zo onze kost verdienen.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met XTR branded content.
Fotografie: Dik Nicolai