Voorkom claims voor productaansprakelijkheid

Is er iets mis met een product dat jij hebt verkocht en heeft een klant hierdoor schade? Dan is de kans groot dat jij als producent of importeur aansprakelijk bent. We leggen je uit hoe het zit met aansprakelijkheid bij levering van producten en geven je 5 handige tips om de risico’s te beperken.

Als producent ben je aansprakelijk voor schade die ontstaat door jouw producten

Of beter gezegd: door een gebrek in jouw product. Dat je verantwoordelijk bent voor schade die ontstaat door producten die je zelf produceert, is logisch. Maar ook als je goederen inkoopt van buiten de Europese Unie, word jij gezien als producent. Net als wanneer je een eigen label hangt aan producten die je binnen de EU inkoopt. En dus ben je ook in die gevallen productaansprakelijk.

Wanneer loop je risico op claims?

In de volgende gevallen kun je als producent aansprakelijk worden gesteld:
  • Je hebt het product zelf gemaakt, geïmporteerd van buiten de EU of je verkoopt het onder eigen naam.
  • Jouw product is niet veilig door een gebrek. Denk bijvoorbeeld aan een ontploffende smartphonebatterij.
  • Door een ontwerp- of fabricagefout wordt het product bij normaal gebruik onveilig. Bijvoorbeeld een losrakende elektriciteitssnoer of verf op speelgoed die loslaat.

5 tips om jouw risico op claims te beperken

Risico’s horen nu eenmaal bij het ondernemerschap. Dus ook het risico op een productaansprakelijkstelling. Toch kun je een aantal dingen doen om het aansprakelijkheidsrisico voor jouw bedrijf te beperken:
  1. Houd de controle over het productieproces
    Produceer je de producten die je verkoopt zelf? Richt je productieproces dan zorgvuldig in. Controleer je grondstoffen of halffabricaten en gebruik steekproeven om de kwaliteit van je eindproduct te beoordelen. Het is belangrijk dat je dit proces van a tot z beschrijft. En ook dat je de controlemomenten vastlegt en uitvoert.

  2. Weet bij wie je inkoopt
    Maak kennis met de fabrikant van je producten. Leg gemaakte afspraken vast in een contract. En voer een kwaliteitscontrole uit voordat de producten op transport gaan. Dan weet je zeker dat je de kwaliteit van je producten kunt garanderen. Kun je de kwaliteitscontrole niet zelf uitvoeren, bijvoorbeeld omdat je producten uit China komen? Schakel hier dan ter plaatse een gespecialiseerd bedrijf voor in.

  3. Maak duidelijke afspraken met je leveranciers
    Leg afspraken die je met je leveranciers maakt vast in duidelijke contracten. En verbindt daar goede inkoopvoorwaarden aan. Maak duidelijk in de voorwaarden wie wanneer aansprakelijk is. Zo weet je precies waar je aan toe bent. Maak je je eigen inkoopvoorwaarden? Laat die dan juridisch toetsen. Ook met goede algemene voorwaarden kun je jouw bedrijf beschermen.

  4. Wees extra alert bij export buiten de EU
    Met een groothandel ligt de wereld aan je voeten. Zeker als je een nicheproduct verkoopt, komen kopers vaak uit verre landen. Weet dat schadeclaims in landen als de Verenigde Staten en Canada vaak erg hoog zijn. Bedenk dus goed of je het risico van een aansprakelijkstelling uit die landen kunt en wilt nemen.

  5. Maak een inschatting van je risico’s
    Bedenk hoe groot het risico is dat je aansprakelijk wordt gesteld. En of je iets kunt doen om je risico’s te voorkomen of te beperken. Schat je de risico’s voor je bedrijf hoog in, dan kan het verstandig zijn om een (uitgebreide) bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

Keurmerken en import: als importeur moet je je aan bepaalde regels houden

Zo mag je speelgoed bijvoorbeeld alleen importeren worden als het een CE-markering heeft. Dan weet je namelijk zeker dat het voldoet aan alle Europese regels. Meer risicovolle producten, zoals huishoudelijke apparaten, moeten een KEMA-keurmerk hebben. Let wel op! Want een keurmerk biedt een bepaalde zekerheid, maar is géén zekere bescherming tegen aansprakelijkstellingen.

Wettelijke garantie is iets anders dan aansprakelijkheid

Als je product niet goed is, ben je als producent altijd verplicht om een vervangend product te leveren of je klant zijn geld terug te geven. Dit valt onder de wettelijke garantie en staat helemaal los van productaansprakelijkheid.