Stichting Route 66 schakelde Interpolis in om de algemene voorwaarden te laten checken. Bestuurslid Jolande van Aken vertelt vanaf haar werkplek op Gran Canaria hoe deze zakelijke juridische dienst van Interpolis de stichting geholpen heeft.
Het is niet een alledaagse werkplek. Jolande van Aken zit achter haar laptop, omringd door de prachtige heuvels van het Spaanse eiland Gran Canaria. Zij is penningmeester van Route 66. Deze Nederlandse stichting helpt mentaal overbelaste jongeren om in 66 dagen op het eiland zichzelf te herontdekken en weer in balans te komen.
Stichting Route 66 bestaat nu bijna 3 jaar. Jolande heeft ervaren dat er een hoop werk komt kijken bij het organiseren van een project in het buitenland. 'Je wil wel alles netjes en legaal doen', vertelt ze. 'Denk aan vergunningen bij de lokale overheid, belastingen, notaris, verzekeringen en Europese wet- en regelgeving. Daarnaast is het belangrijk dat we zorgen voor veiligheid voor onze deelnemers en vrijwilligers en goed nadenken over risico's.'
Bij het runnen van een stichting komen ook zaken om de hoek kijken waar juridische kennis voor nodig is
Ton Schuiling, de man van Jolande, raadde de stichting aan om wat extra juridische hulp in te schakelen. 'Via Google kwamen we bij Interpolis terecht. Op de website van Interpolis zag ik dat je met 1 druk op de knop een zakelijke juridische dienst kon aanschaffen, ook zonder verzekering', vertelt Ton. 'Al met al een makkelijk proces!' Voor deze dienst werkt Interpolis samen met LegalGuard. Binnen 2 dagen hadden Jolande en Ton een intakegesprek met een jurist van LegalGuard. Dat ging, vanwege de afstand, via Zoom.
'Later hebben we ook nog een paar keer gebeld. Het contact was heel prettig', vertellen ze. 'Je hebt iemand voor je en je kunt in zo'n persoonlijk gesprek de dingen goed duidelijk maken. De jurist begreep direct wat wij nodig hadden: zij stelde vast dat alleen het checken van de algemene voorwaarden niet voldoende was. Het document moest aangevuld worden met nieuwe passages. In goed overleg besloten we de afgenomen dienst om te zetten: van het checken van de algemene voorwaarden naar het (her)schrijven van de algemene voorwaarden.'
Wat Jolande en Ton als erg prettig hebben ervaren was het feit dat de juriste niet alleen maar aanwijzingen gaf. 'Ze deed goede, inhoudelijke suggesties en aanpassingen. Wij hadden zelf het gevoel dat de juriste erg betrokken was bij het doel van onze stichting. Er zat ook echt iets persoonlijks en vriendschappelijks in het contact. Het is fijn dat je verder nergens aan vast zit; je betaalt voor de hulp die je op dat moment nodig hebt en daarmee is het klaar. Er is geen sprake van een abonnement of doorlopende kosten. En als we nog eens hulp nodig hebben, dan kunnen we altijd bellen. We weten nu dat het goed geregeld is voor onze deelnemers en waar we terecht kunnen', zegt Jolande. Meer weten? Ga naar de website over Stichting Route 66 van Jolande van Aken.
Lees meer over juridisch advies zonder rechtsbijstandverzekering.