Wat is het Lab?
Interpolis gelooft dat verzekeren anders kan. We willen meer veiligheid voor onze klanten maar weten nog niet altijd hoe we dat gaan realiseren. Het Lab is een initiatief waar we op zoek gaan naar innovatieve oplossingen en vervolgens samen kijken wat wel en niet werkt.

Opdracht 2

Opgeruimd, koel, voldoende zuurstof en donker. Dat is hét geheim voor een optimale slaapomgeving. Vandaag neem je de 1e stap en ruim je jouw slaapkamer op. Elke vorm van afleiding wijs je de (slaapkamer)deur.

Jouw slaapverwekkende slaapkamer
Rondslingerende kleding, een ontploft bureau en andere rotzooi zijn stuk voor stuk onrustzaaiers. Tijd om op te ruimen. Zorg ervoor dat jouw kamer een echte slaapkamer is. Ruim alles wat niet met slaap te maken heeft op. Het leidt alleen maar af, wat effect heeft op je slaap.

Zet je ramen open
Uit het slaaponderzoek van GfK (juni 2018) blijkt dat ruim 1 op de 2 jongvolwassenen dagelijks de slaapkamerramen openzet. Mooi! Doe dit tenminste 15 minuten per dag. Zo zorg je voor de aanvoer van zuurstof en lucht je tegelijkertijd ook je slaapkamer. Dit voorkomt dat je suf, moe en met hoofdpijn wakker wordt.

Verduister en verkoel 
De onderzoeksresultaten laten daarnaast ook zien dat bijna 4 op de 5 jongvolwassen al gebruik maakt van verduisterende gordijnen of iets anders waardoor de slaapkamer donker is. Heel goed, licht verstoort namelijk je slaap-waakritme en remt de productie van het slaaphormoon melatonine af. Hierdoor val je minder snel in slaap. Zorg er ook voor dat je kamer niet te warm is om onrust in je slaap te voorkomen. Een optimale slaaptemperatuur is 17 graden.

Slaap lekker alvast!

Met vriendelijke groet,

Mireille van den Boom en Christiaan Buitenhuis
Namens Team Welbevinden Interpolis