Toestemming aanvragen voor jouw hulpmiddel

Voor sommige hulpmiddelen heb je eerst toestemming nodig. Pas dan krijg je de kosten vergoed.


Hoe weet je of je toestemming nodig hebt?
Vind je vergoeding op onze website en bekijk of er toestemming nodig is. Staat het er niet bij? Dan heb je geen toestemming nodig.


Heeft je zorgverlener een contract met ons?
Dan is er meestal geen toestemming nodig. Is er wel toestemming nodig? Jouw zorgverlener of leverancier vraagt de toestemming voor je aan. Je hoeft zelf niks te doen.


Heeft je zorgverlener geen contract met ons?
Dan heb je altijd vooraf toestemming nodig. Bespreek met je leverancier wie de toestemming aanvraagt. Moet je zelf toestemming aanvragen? Vraag direct online toestemming aan. Dat doe je eenvoudig via het online aanvraagformulier. Je krijgt binnen 7 werkdagen onze reactie.


Wij verwerken je persoonlijke gegevens in overeenstemming met het privacystatement. Hierin lees je hoe wij omgaan met je persoonsgegevens en welke rechten je hebt.

Jouw aanvraag
Naar welke leverancier ga je?
Naar welke leverancier ga je?
Naar welke leverancier ga je?
Naar welke leverancier ga je?
Ga je naar een leverancier met contract? Neem dan contact op met de leverancier.

Zij staan klaar om je verder te helpen. De leverancier beoordeelt of wij de kosten vergoeden of dient een aanvraag bij ons in.

Kies je voor een niet-gecontracteerde leverancier of apotheek?

Dan moet de leverancier of apotheek zijn aangesloten bij de Stichting Erkenningsregeling Leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH) voor het onderdeel diabetes (DISW).


Voldoet je leverancier aan deze voorwaarden?
Stuur ons dan:

  • een aanvraag met motivatie van uw medisch specialist, huisarts, praktijkondersteuner of diabetesverpleegkundige;
  • een offerte van de leverancier.

We laten dan graag aan je weten of we de kosten vergoeden.


Heb je al een rekening gekregen van een leverancier of apotheek die niet aan deze voorwaarden voldoet?
Stuur ons dan:

  • de rekening;
  • een toelichting bij de rekening.

We kijken dan graag of we de rekening aan je kunnen vergoeden.

Ga je naar een leverancier met contract? Neem dan contact op met de leverancier.

Zij staan klaar om je verder te helpen. De leverancier beoordeelt of wij de kosten vergoeden of dient een aanvraag bij ons in.

Kies je voor een niet-gecontracteerde leverancier of apotheek?

Dan moet je leverancier of apotheek aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • De leverancier of apotheek heeft minimaal 2 BIG-geregistreerde en gespecialiseerde continentieverpleegkundigen (diploma SSSV) in loondienst.
  • De continentieverpleegkundigen staan geregistreerd in het kwaliteitsregister van de beroepsvereniging van continentieverpleegkundigen, de V&VN.
  • De leverancier voert een intakegesprek met je en stelt een continentieprofiel vast. Je ontvangt materiaal dat past bij dit profiel.

Voldoet je leverancier aan deze voorwaarden?
Stuur ons dan:

  • een aanvraag met motivatie van je huisarts, medisch specialist, physician assistant of verpleegkundig specialist die incontinentiemateriaal mag voorschrijven, UCS-verpleegkundige of continentieverpleegkundige;
  • een offerte van de leverancier.

We laten dan graag aan je weten of we de kosten vergoeden.


Heb je al een rekening gekregen van een leverancier of apotheek die niet aan deze voorwaarden voldoet?
Stuur ons dan:

  • de rekening;
  • een toelichting bij de rekening.

We kijken dan graag of we de rekening aan je kunnen vergoeden.


Incontinentiemateriaal vergoeden wij niet bij:

  • bedplassen (enuresis nocturna);
  • tijdelijke incontinentie, bijvoorbeeld na een operatie of bij zwangerschap;
  • kinderen jonger dan 3 jaar.
Ga je naar een leverancier met contract? Neem dan contact op met de leverancier.

Zij staan klaar om je verder te helpen. De leverancier beoordeelt of wij de kosten vergoeden of dient een aanvraag bij ons in.

Kies je voor een niet-gecontracteerde leverancier?

Stuur ons dan een aanvraag met de volgende informatie:

  • Voor welk geneesmiddel gebruik je het injectiemateriaal?
  • Waar wil je het injectiemateriaal halen?
  • Kreeg je al een rekening? Stuur deze dan mee als bijlage.

We laten dan graag aan je weten of we de kosten vergoeden.

Ga je naar een leverancier met contract? Neem dan contact op met de leverancier.

Zij staan klaar om je verder te helpen. De leverancier beoordeelt of wij de kosten vergoeden of dient een aanvraag bij ons in.

Kies je voor een niet-gecontracteerde leverancier of apotheek?

Dan moet de leverancier of apotheek zijn aangesloten bij de Stichting Erkenningsregeling Leveranciers Medische Hulpmiddelen (SEMH) voor het onderdeel diabetes (DISW).


Voldoet je leverancier aan deze voorwaarden?
Stuur ons dan:

  • een aanvraag met motivatie van uw medisch specialist, huisarts, wondconsulent met een afgeronde opleiding tot wondconsulent aan het Erasmus Medisch Centrum, physician assistant of verpleegkundig specialist;
  • een offerte van de leverancier.

We laten dan graag aan je weten of we de kosten vergoeden.


Heb je al een rekening gekregen van een leverancier of apotheek die niet aan deze voorwaarden voldoet?
Stuur ons dan:

  • de rekening;
  • een toelichting bij de rekening.

We kijken dan graag of we de rekening aan je kunnen vergoeden.


Verbandmiddelen vergoeden wij niet wanneer:

  • bedplassen (enuresis nocturna);
  • het verband korter dan 2 tot 3 weken nodig is;
  • het om kleding gaat die u tijdelijk na een operatie moet dragen.