Zorg goed voor jezelf

Interpolis wil burn-outs voorkomen

Ken je het gevoel van 'lekker druk zijn'? Iemand vraagt: Hoe was je week? Jij antwoordt: druk druk druk. Je hebt slecht geslapen, weinig likes op je social posts gehad, gepiekerd over een presentatie of je voelt je gewoon futloos. Iedereen heeft dit wel eens. 1 op de 5 millennials ervaart zelfs zulke ernstige mentale klachten, dat het hun dagelijks leven belemmert.

Dit moet veranderen, vinden wij. Daarom startten we begin 2018 een meerjarig programma waarmee we aandacht vragen voor burn-out gerelateerde klachten. In dit programma zoeken we samen met experts, ervaringsdeskundigen en klanten naar welke factoren een rol spelen bij het ervaren van toenemende druk. En onderzoeken we hoe deze druk kan worden weggenomen of verminderd.

Heb je toch mentale zorg nodig, dan bieden we twee stress-verminderende challenges, genaamd de Digital Detox en de Slaapchallenge, en nieuwe vergoedingen in onze aanvullende zorgverzekering. 
 
Zorg goed voor jezelf. Zodat je kan focussen op wat echt belangrijk is. 
Interpolis. Glashelder
Onze zorgverzekeringen
Interpolis helpt je graag om goed voor jezelf te zorgen. Dat doen we door in te zetten op het voorkomen van burn-outs. Daarnaast biedt Interpolis aanvullende zorgverzekeringen met vergoedingen die je helpen een burn-out te voorkomen. Door te kiezen voor een zorgverzekeraar die bij je past, kun je focussen op wat echt belangrijk is.

Ervaringsverhalen

Helen, Dominik en Anwar negeerden de signalen van hun burn-out. Lees hun verhalen en tips.

Zorg voor voldoende slaap - Helen

Helen zag haar burn-out niet aankomen. Toch kreeg ze er door een samenloop van omstandigheden mee te maken. Doordat ze zeer perfectionistisch is en het moeilijk vindt om nee te zeggen, stapelde het werk zich op. Maar Helen vond dat ze zich niet moest aanstellen. Ze ging steeds maar weer door. En door. En door. Bijna 8 jaar lang sliep ze niet goed. Altijd was ze moe, zelfs als ze net uit bed kwam. Lang leek ze dat vol te houden, maar uiteindelijk brak het haar op. Ze functioneerde op de automatische piloot. Tot het moment dat ze instortte. Ze kon niet meer.

 

Gelukkig kwam Helen er weer bovenop door veel therapie te volgen en structureel goed te slapen. Eenmalig 2 weken goed bijslapen werkt niet: het slaapritme moet continu goed zijn. ‘Luister naar je lijf’, is de tip van Helen. 'Als het niet goed gaat, voel je dat zelf het beste. Neem klachten serieus.' De video met het verhaal van Helen bekijk je op Instagram.

 

Slaap jij ook slecht? Doe dan mee aan onze slaapchallenge. Dat kan via Instagram en Facebook.

Zorg voor je offline zelf - Dominik

Dominik, bekend als Mr. Polska, raakte door zijn drukke carrière in een burn-out. Hij stapte voor zijn gevoel op een trein die nergens stopte. Hierdoor besteedde Dominik weinig tijd aan zichzelf. Dat begon al op het moment dat hij wakker werd. Op zijn smartphone bekeek hij dan Instagram en andere sociale media. Hij had veel last van kleine triggers. Zoals veel mensen doen, vergeleek hij vaak onbewust het succes van andere mensen met zijn eigen succes. Hij kreeg daardoor vaak paniekaanvallen als hij op social media keek. Tot wel 2 of 3 keer per dag. Zijn emoties werden vlak en hij had weinig gevoel. Vooral als hij alleen was en tijd had om na te denken, had hij het zwaar.


Een belangrijke stap om uit de burn-out te komen, was voor Dominik het stoppen met uitstellen. Niet wachten om mensen te bellen, de e-mailbox meteen openen. Ook de ontmoeting met zijn vader hielp hem. Net als veel sporten en gezond eten. Zijn tip is dan ook: ‘Zorg voor echt contact. Je kunt leren om jezelf minder met anderen te vergelijken op social media. Kies voor jezelf.’ De video met het verhaal van Dominik bekijk je op Instagram.


Wil jij ook aan de slag met meer echt contact? Doe dan mee aan de digitale detox challenge. Dat kan via Instagram en Facebook.

Zorg voor balans - Anwar

Anwar ondervond dat het krijgen van een burn-out ook mogelijk is tijdens het volgen van een studie. Omdat het studeren hem makkelijk afging, deed Anwar er veel dingen naast. Hij werkte vaak en was erg behulpzaam naar anderen. Anwar zei nooit nee. Na zijn scooterongeluk kreeg hij een burn-out. Hij had de droom om profvoetballer te worden, maar door het ongeluk kon hij zijn passie niet meer uitoefenen. Doordat hij niet de tijd nam om er weer bovenop te komen, raakte Anwar in een negatieve spiraal. Hij had veel last van wisselvallige stemmingen en extreme emoties. Periodes van verdriet, woede en agressie volgden elkaar op. Anwar werd vergeetachtig, futloos en had geen energie meer.


Door meer structuur in zijn leven aan te brengen, ging het weer de goede kant op. Anwar ontdekte het belang van me-time. Niet altijd met vrienden afspreken, maar soms voor zichzelf kiezen en even niets doen. ‘Zorg voor meer balans in je leven’, is dan ook zijn tip. De video met het verhaal van Anwar bekijk je op Instagram.

Interpolis Zorgverzekeringen

Interpolis biedt keuze uit 2 zorgverzekeringen: ZorgCompact en ZorgActief.