Je onderneming laten groeien door risico’s te verkleinen.

Het uitbreiden van je onderneming is in de huidige tijd voor veel ondernemers een uitdaging. Inflatie en krapte op de arbeidsmarkt maken het lastiger om je onderneming te laten groeien. Uit onze BedrijvenMonitor blijkt dat op de lange termijn voldoende inkomsten genereren de grootste zorg blijft van mkb'ers in Nederland. Bijna 3 op de 5 ondernemers (59%) maakt zich zorgen over inkomsten op de lange termijn.

Joran van der Heijden, eigenaar van Kijk op Gordijnen, zag zijn onderneming ondanks de uitdagingen flink groeien. Binnen 8 jaar opende hij van zijn onderneming in de woonstoffering 5 franchisevestigingen.

Tijdens een verhuizing viel het bedrag dat hij gereserveerd had voor raamdecoratie een stuk hoger uit dan verwacht. Zo kwam bij Joran het idee voor zijn onderneming. 'Ik schrok van alle hoge offertes. Via vrienden kwam ik in contact met een ondernemer die wel binnen budget kon leveren en een goede service bood. Ik was onder de indruk van zijn aanpak en zag de potentie in het prijsverschil. Ik vroeg of hij mij het vak wilde leren en zo werd ik ondernemer.'

Groeiproblemen creatief te lijf.

Het bedrijf van Joran groeit snel. Inmiddels is hij franchisegever, met in totaal 6 vestigingen in Brabant en plannen voor verdere uitbreiding. De snelle groei van het bedrijf resulteerde ook in een aantal problemen. Na 1,5 jaar verhuisde Joran van een kleine showroom naar een groter bedrijfspand in Deurne. Niet veel later volgde een 2e vestiging in Venray. 'Ons hele traject was handmatig. Ik raakte het overzicht volledig kwijt en besloot uiteindelijk het filiaal in Venray te sluiten,' aldus Joran.

Na de sluiting liet Joran het er niet bij zitten, en ging aan de slag met het ontwikkelen van software voor zijn eigen backoffice. 'Alles is volledig geautomatiseerd, van offerte tot bestelling en levering. In 1 oogopslag is de status van iedere order te zien. Dat gaf mij het vertrouwen om weer te groeien.'

Zoeken naar de juiste oplossing.

In plaats van zelf nieuwe vestigingen te managen, besloot hij een franchiseformule op te zetten. 'Ik ben een ondernemend type, altijd bezig met nieuwe plannen. Daar heb ik nu tijd voor omdat ik de 6 vestigingen niet zelf hoef aan te sturen. De vestigingen worden nu geleid door franchisenemers.'

Joran is blij met de keuze die hij heeft gemaakt. 'Het is hun eigen toko, dus de franchisenemers gaan er vol voor en willen een goed product, goede kwaliteit en goede service leveren. Dat is gunstig voor de omzet. Door het grotere volume kunnen we nu scherpere inkoopprijzen bedingen. Het mes snijdt zo aan beide kanten.'

Heb aandacht voor risico's.

Joran liet zich informeren en adviseren door zijn accountant en advocaat bij het opzetten van de franchise. De franchisenemers regelen zelf hun bedrijfsverzekeringen en alles rondom personeel. 'Ik adviseer ze natuurlijk om dit goed te regelen. Zo is een bedrijfs­aansprakelijkheids­verzekering een must. Stel je voor dat je een dure vaas bij iemand thuis kapot maakt. Ik heb zelf alles bij Interpolis lopen. Ik hoef maar te bellen en alles wordt geregeld. Dat scheelt mij tijd; die kan ik gebruiken om te ondernemen.'

Als ondernemer is het belangrijk om bewust om te gaan met risico's. Daniël van der Vliet, propositiemanager mkb bij Interpolis: 'De 1e stap is het in kaart brengen van bedrijfsrisico's. Vervolgens moet je je afvragen of je de risico's zelf wil dragen of niet. Voor de risico's die je niet zelf kunt dragen, zoek je manieren om ze te verkleinen. Dat kan bijvoorbeeld door bepaalde activiteiten te schrappen, werkzaamheden uit te besteden, of het risico af te dekken via een verzekering.'

Daniël: 'Als je bijvoorbeeld je dienstverlening uitbreidt, een nieuw pand betrekt of personeel aanneemt, moet je je ook afvragen: wat doet dit met het bedrijfsrisico? Door daarover in contact te blijven met je intermediair of verzekeraar, voorkom je vervelende verrassingen.'

Voorkom conflicten met heldere afspraken.

Ben je franchisegever? Dan is het volgens de Daniël belangrijk om heldere afspraken te maken met franchisenemers over de verantwoordelijkheden. 'Bijvoorbeeld: wie ervoor zorgt dat de beveiliging van het automatiserings­systeem up to date blijft? Wat als er een storing is waardoor de franchisenemer omzet misloopt? Of vervelender, als door een cyberaanval klantgegevens op straat liggen, en alle bedrijfsgegevens niet bereikbaar zijn? Door alle risico's vooraf goed in kaart te brengen, te bespreken en afspraken erover te maken, kun je de goede samenwerking borgen en conflicten voorkomen.'

De gouden tip?

Het op orde hebben van de achterkant van je onderneming is volgens Joran de gouden tip om te groeien aan de voorkant. 'Voor ons is de geautomatiseerde backoffice erg belangrijk. Op deze manier worden de maten van raamdecoratie of vloeren bijvoorbeeld in 1 keer in het systeem ingevoerd. Dat is efficiënter én minder foutgevoelig dan handmatig overtypen. Tot slot meet een collega alles nog na. Zo voorkomen we 90% van alle fouten. Dit scheelt veel tijd, ergernis en kosten achteraf.'


Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met XTR branded content.

Fotografie: Dik Nicolai