Martijn van den Broek, eigenaar van Van Ham Tenten en Podia: ‘Dat virusje gaat niet dit prachtige bedrijf kapotmaken waar we al 40 jaar aan bouwen.’

We missen het allemaal: een goed festival, of gewoon een gezellig feest. Maar wat als het je werk is en je normaal gesproken honderden evenementen verzorgt? Martijn van den Broek is eigenaar van Van Ham Tenten en Podia en toont een inspirerende strijdvaardigheid én inventiviteit.

In de serie ‘Crisis de Baas’ vertellen ondernemers hoe zij omgaan met de gevolgen van de coronacrisis. De BNR reeks ‘Crisis de Baas’ is mede mogelijk gemaakt door Interpolis.

Strijdlust voert de boventoon

Het bedrijf kreeg in het begin van de crisis geen steun van de overheid omdat ze buiten alle categorieën vallen. Als organisatie die enorme festivaltenten verhuurt, vallen ze voor de overheid in de categorie kampeerartikelen. ‘Dat voelt zo onrechtvaardig, daar kan ik echt kwaad van worden. Maar wat de boventoon voert is strijdlust: dat virusje gaat niet dit prachtige bedrijf kapotmaken waar we al 40 jaar aan bouwen.’ 


Vast in dienst heeft hij 35 fulltimers en 30 parttimers. In de zomer komen daar nog eens tot 150 uitzendkrachten en zzp’ers bij. Dan werken ze 7 dagen in de week op locatie, bouwend aan de gigantische gekleurde festivaltenten voorzien van houten vloeren.

Zeggen dat iets niet kan is een trigger om het tegendeel te bewijzen

In 2005 begon hij er te werken. Vijf jaar later nam hij het bedrijf over, ze waren toen met z’n zessen. Ook toen was er sprake van een fikse crisis, maar Van den Broek zag dat hoewel verre vakanties, verbouwingen en nieuwe auto’s werden afgezegd of uitgesteld, mensen juist meer dan ooit op zoek waren naar ontspanning.


Hij is sowieso wel iemand die de uitdaging aangaat: ‘Wanneer mensen zeggen dat iets niet gaat lukken, is dat voor mij juist een trigger om te bewijzen dat het wel kan.’ Sinds hij het bedrijf overnam, is Van Ham Tenten en Podia ieder jaar tussen de 15 en 25 procent gegroeid.

Weten wat te doen door ervaring

Plotseling lag in 2020 alles stil. Gek genoeg had de Brabander al soortgelijke ervaring opgedaan tijdens een uitbraak van mond-en-klauwzeer. Hij leverde toen nog geen festivaltenten, maar huurde er eentje samen met vrienden, voor een feest in de polder.


Door een andere weg aan te leggen, weg van het besmette veebedrijf, mocht het feest toch doorgaan. Het leerde hem toen al over harde maatregelen die je flink kunnen beperken in de sociale omgang. 

Terug naar de basis zodat personeel kon blijven

Op die manier was hij dus wat voorbereid: er lag een ‘draaiboekje’ in de kast voor een uitbraak van een ziekte. Uitgangspunt daarvan was zo snel mogelijk alle investeringen terugdraaien en zorgen dat de basisstructuur van het bedrijf behouden kon worden, zodat alle personeel kon blijven.

‘Zij zijn ons grootste kapitaal,’ vervolgt Van den Broek. ‘Als wij hen verliezen, en we kunnen ineens weer aan de slag, dan zijn we nergens. In Nederland is geen hoge tentenbouwschool. De mensen bij ons die de echt grote festivaltenten opbouwen, zijn jongens die wij 4 à 5 jaar intern opleiden.’ 

Goede mensen zijn het meest waardevol

Iedereen kan spullen kopen, legt hij uit. ‘En als je geen geld hebt stap je daarvoor naar een bank of een investeerder. Geld is er genoeg in de markt, maar mensen niet. Voor ons is de beperkende factor in de groei altijd het aanbod van gekwalificeerde mensen geweest. Dus ik doe er alles aan om hen binnenboord te houden. Daarbij: wij zijn collega’s, maar het voelt ook echt als familie.’


Vanaf het begin is hij dan ook duidelijk en eerlijk tegen iedereen geweest, vertelt hij. Al vóór de allereerste persconferentie liet Van den Broek zijn personeel weten dat het werk weleens een tijdje stil kon komen te liggen. Dat ze daar intern al mee bezig waren leverde veel rust op. Evenals de mededeling dat ze een goede financiële buffer hadden en voorlopig vooruit kunnen. De daaropvolgende steunmaatregelen droegen bij aan nog meer zekerheid: ‘Al afgelopen zomer konden wij tegen onze mensen zeggen dat we het sowieso tot april 2021 vol konden houden.’

Detacheren bij bedrijven uit de buurt

Zaten ze dan allemaal thuis, al die tijd? ‘Nee, geen dag. Mijn doel is dat we onze eigen broek kunnen ophouden, we moeten gewoon een rendabel bedrijf zijn. Dus we zijn onze mensen gaan detacheren bij andere organisaties.' 

Het belang van een goed netwerk

De tentenbouwers zijn betonnen fietspaden gaan aanleggen, de podiumbouwers die gewend zijn om op hoogte te werken verlegden hun aandacht naar zonnepanelen en de tekenaars konden aan de slag bij technische bedrijven uit de regio. Ook hebben onze vrachtwagenchauffeurs de supermarkten bevoorraad met wc-papier.’ Lachend: ‘Dus nog bedankt voor het hamsteren, dat heeft ons veel extra werk opgeleverd.’

Eén bericht binnen zijn netwerk was voldoende: de dag erop was hij iedereen kwijt. Allemaal bovendien op een werkplek die eer deed aan hun niveau en expertise.

Het verhaal daarachter toont de aloude waarde van een goed netwerk aan: vlak voor de coronacrisis vierde Van den Broek de opening van hun nieuwe bedrijfspand met een groot feest waarvoor iedereen uit de omgeving was uitgenodigd. Toen half maart opeens al hun werkzaamheden werden stilgelegd riep dat veel sympathie op. ‘Zonder ons netwerk hadden we niet meer bestaan.’

Geen beren op de weg, maar een stip op de horizon

Het is misschien wel het ultieme bewijs van zijn optimisme en dadendrang. Het noodlot is overigens geen onbekende voor hem: 1kerstdag 2016 brandde zijn woonboerderij volledig af. Toen de vlammen nog uit het pand kwamen stond hij de wederopbouw al te plannen. Ik zei toen letterlijk: ‘Volgend jaar, 1e kerstdag, eet ik hier weer thuis. Met in een hoekje zitten en me zielig gaan voelen los ik niks op. Als ik een probleem zie, wil ik het aanpakken en oplossen. Je kan denken in termen van beren op de weg, maar ik zet liever een stip aan de horizon. Daar gaan we naartoe.’

 

Het interview met Martijn van den Broek van Van Ham Tenten beluisteren? Dat kan in de nieuwe podcastreeks van Interpolis en BNR: ‘Crisis de baas’. 
 

Interpolis helpt zakelijk Nederland focussen op wat echt belangrijk is

De BNR podcastserie Crisis de Baas wordt mede mogelijk gemaakt door Interpolis. Hierin laten we ondernemers aan het woord over hoe zij omgingen met de effecten van de Corona-crisis. Hoe ga je om met je medewerkers, hoe pas je je organisatie aan op de ontwikkelingen, welk leiderschap past hierbij? Juist in deze tijden wordt bij ondernemers een extra beroep gedaan om te focussen op wat echt belangrijk is. Met Crisis de Baas willen BNR en Interpolis ondernemers inspireren met nieuwe inzichten en een platform bieden om van elkaar te leren.