inline/alertinline/chevron-leftinline/chevron-left-aquainline/chevron-rightinline/chevron-right-aquainline/clearinline/logininline/logoutinline/menu-closeinline/menu-openinline/modal-closeinline/modal-close-whiteinline/next-aquainline/play-largeinline/pointer-moreinline/previous-aquainline/searchinline/social-facebookinline/social-instagraminline/social-linkedininline/social-twitterinline/social-youtube
Wat is het Lab?
Interpolis gelooft dat verzekeren anders kan. We willen meer veiligheid voor onze klanten maar weten nog niet altijd hoe we dat gaan realiseren. Het Lab is een initiatief waar we op zoek gaan naar innovatieve oplossingen en vervolgens samen kijken wat wel en niet werkt.
Wat is het Lab?

Q&A PluhZ

  • Experimenteer je mee? Meld je aan!

  • Hackathon met studenten

  • Samenwerking Interpolis en PluhZ

  • Q&A PluhZ

  • Een testpanel experimenteert met ons mee

  • Eerste resultaten onderzoek

  • Doe je mee aan de digitale detox challenge?

Q & A PluhZ

Hoe ontstaat een burn-out?

30 augustus 2017

Nathalie, contentspecialist bij Interpolis stelde een vraag aan PluhZ
‘Dat moet je effe googelen’ is het antwoord dat je krijgt wanneer je iemand iets vraagt, waarop hij het antwoord niet weet. Of dat nu een recept is of de oorsprong van je slapeloosheid. Je vindt alles online. Geweldig, maar als het om je gezondheid gaat, dan vertrouw je natuurlijk het liefst op mensen die ervoor hebben doorgeleerd. En daarvoor kun je tegenwoordig veel vragen snel en eenvoudig stellen aan een expert, via de PluhZ app op je smartphone. Dat is handig, dacht ik. Mijn brandende vraag over het hebben of krijgen van een burn-out zette ik in de app. Deze werd doorgezet naar een lifestyle coach. Binnen 24 uur had ik antwoord.  

Hoe ontstaat een burn-out?
Een burn-out staat niet opeens op je stoep. De weg er naartoe kun je onderverdelen in 4 verschillende fases, aldus de coach van Pluhz. Ik zet ze voor je op een rijtje. 

Fase 1: risicofase
Dit is de risicofase waarbij je jezelf geleidelijk aan in de knoop draait. Dit kan lang duren en wordt naast externe factoren als een drukke baan of studie ook aangejaagd door persoonlijke factoren. Denk aan een grote dwang om jezelf te bewijzen, omdat je geen nee kan zeggen of doordat je stelselmatig de lat te hoog legt. Hier wordt je op den duur moe en prikkelbaar van. 
Symptomen verschillen per persoon maar wat je vaak in deze fase ziet zijn:
  • Minder diep slapen dan normaal.
  • Je niet uitgerust voelen.
  • Je gebruikt je weekend om uit te rusten en bent pas op zondag weer fit.
  • Je wordt sneller moe.
  • Je hebt geen plezier in bewegen.
  • Je voelt steeds een bepaalde druk en je verlangt naar rust.
Advies: leer nee te zeggen en slaap voldoende
Het advies van de coach van PluhZ in deze fase is om te zorgen voor rust. Ga op tijd naar bed, ook wanneer je nog helemaal niet zo moe bent. Zorg dat je 8 tot 9 uur slaapt. Daarnaast is het belangrijk prikkels van buitenaf te mijden of in ieder geval flink terug te schroeven. Dit betekent nee zeggen. Tegen vrienden, collega’s en familie maar ook tegen Netflix, social media of muziek. Het is misschien lastig maar pas wanneer het stil is, realiseer je hoeveel ‘herrie’ er was om je heen. Hoe zorgelijk fase 1 ook klinkt, en zorgelijk is het, een burn-out is dit niet. Nog lang niet zou ik willen zeggen.

Fase 2: chronisch overbelast
Als fase 1 lang genoeg duurt ben je op een gegeven moment chronisch overbelast. Hierdoor wordt je incasseringsvermogen minder waardoor het lijkt dat je niet zoveel meer kan hebben. Je bent sneller emotioneel of je voelt je opgejaagd, lusteloos of depressief. Je kan zomaar in huilen uitbarsten, geïrriteerd raken door je omgeving of je bent gewoon helemaal niet meer betrokken. Ook kan je last hebben van concentratieproblemen waardoor er haast niks meer uit je handen komt. 

Advies: trek aan de bel en zoek de stilte op
De tips uit fase 1 blijven natuurlijk ontzettend nuttig. Zoek stilte op en durf ook alleen te zijn, adviseert de coach van PluhZ. Hoe vaak doen we dat eigenlijk? Niet vaak genoeg. In deze fase is het ook belangrijk dat je op je werk of op school aan de bel trekt zodat jij je werkzaamheden met hulp van anderen kunt terugschroeven. Last but not least: bezoek een huisarts. 

Fase 3: instorting
Dat is de fase van instorting. Dit kan zich bij iedereen anders uiten. Je kan labiel zijn en stemmingswisselingen hebben. Of je voelt gewoon niets meer, geen emoties maar ook geen vermoeidheid. Mensen in deze ‘fase’ kunnen daarom soms een enorme gedrevenheid laten zien en weer heel hard aan het werken slaan. In feite is dit niets meer dan een op hol geslagen stresssysteem. Je lichaam moet namelijk wel van de nodige energie voorzien worden. De meeste mensen ervaren dit compenseer gedrag meestal niet als stress. Ze zullen vaak zeggen dat ze eerst wel moe waren maar dat ze nu weer veel energie hebben. 

Advies: neem jezelf serieus en pak 4 tot 6 weken absolute rust
Het is in deze fase echt nodig om rust te pakken. Hoeveel nodig is, verschilt per persoon maar over het algemeen wordt aangeraden 4-6 weken absolute rust te nemen. Aan de bel trekken is lastig. Je kunt je schuldig voelen, of eindeloos piekeren over of het allemaal wel zo erg is. Besef dat dit ook een symptoom is. Neem jezelf serieus want fase 4 is de officiële burn-out en dan ben je helemáál ver van huis. 

Fase 4: burn-out
En dan opeens is ie daar: de burn-out. Het is de fase dat verder doorgaan gewoon niet meer gaat. Je moet het zo zien: mensen met een burn-out hebben alle reserves benut waarna het lichaam een noodaggregaat aan heeft gezet. Werken of studeren? Vergeet dat maar. Een boodschap doen, winkelen of een tijdschriftje lezen? Voor normaal functionerende mensen wellicht een oplaadmoment. Niet voor mensen met een burn-out. Voor hen is zelfs dit een onmogelijke opgave. Je kunt je niet meer concentreren en je hebt nergens zin in. Laat staan jezelf verzorgen, je huis aan kant houden en afspreken met familie en vrienden. Mensen kunnen, wanneer ze een burn-out hebben, vaak werkelijk hun bed niet meer uit komen. 

Advies: zoek hulp bij een arts of professional
Het advies van Hermione Tomson van PluhZ is om bij een burn-out absoluut hulp te zoeken bij een arts of andere professional. Zonder hulp kom je hier niet makkelijk uit. De periode van herstel kan een behoorlijke tijd in beslag nemen: van 3 maanden tot zelfs meer dan een jaar. Dit hangt af van de voorgeschiedenis, hoe snel je erbij bent en hoe serieus je omgaat met het herstel. Je moet je daar aan overgeven maar dat is niet eenvoudig. Het schuldgevoel kan namelijk groot zijn. Je vraagt je wellicht af: waarom duurt het zolang? Heel eenvoudig gezegd kan het zo zijn dat je lichaam is verleert om na inspanning in de herstelmodus te gaan. Daarnaast kan het lichaam door die langdurige stress ook veranderd zijn, omdat dat destijds nodig was om door te gaan. Denk bijvoorbeeld aan slaapstoornissen, stemmingsstoornissen, neuro hormonale stoornissen of psychische problemen. Het duurt een tijd voordat je deze veranderingen hebt teruggedraaid. PluhZ kan je in deze fase helpen door via de app in contact te blijven. Je kunt dan vragen stellen of even wat steun zoeken wanneer je het moeilijk hebt. Daarnaast bieden ze ook coaching en workshops aan. Want veel liever blijven zij, en wij natuurlijk ook, een burn-out voor.

Stel ook jouw brandende vraag aan PluhZ
Heb je zelf vragen die je graag aan een van de specialisten van PluhZ stelt, download dan de app en maak gratis een account aan onder vermelding van de code ‘Interpolis1’.

Door: Nathalie van Zundert, contentspecialist bij Interpolis